alle artikelen in

Diensten

Rituals winkels en online shops

Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk dan ook aanvragen voor reclame, omdat ze voor deze producten reclame willen maken. Dat is onzinnig.

Lees verder »

LANCÔME VS NINÔME

Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.

Lees verder »
logo tiktok

Boete influencer TikTok

De invloed van influencers is niet te onderschatten. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de jongeren producten koopt omdat die zijn aangeraden door een influencer. In video’s moet daarom

Lees verder »

Kerst met M&S en Aldi

M&S introduceert met kerst 2020 een nieuwe lijn gin flessen. Als de fles wordt geschud, vallen (eetbare) gouden vlokken als sneeuw naar benden. Onderin de fles zit een LED voor

Lees verder »

Valse hoop beschrijvend merk

Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product

Lees verder »
Lego poppetje geldig vormmerk

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese

Lees verder »
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad

Lees verder »
Jan Smit – standaard hoofd

Jan Smit – standaard hoofd?

Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en

Lees verder »
Elektrode product of onderdeel?

Elektrode product of onderdeel?

De vormgeving van een product kan worden beschermd als model als het nieuw is en eigen karakter heeft. Sommige producten zijn opgebouwd uit veel verschillende onderdelen, dat is dan een

Lees verder »
HART – belang merkonderzoek

HART – belang merkonderzoek

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische

Lees verder »
Geluidsmerk – kinderliedje

Geluidsmerk – kinderliedje

Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw

Lees verder »
Weigering Put Putin In

Weigering Put Putin In

Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld

Lees verder »
Vergoeding Kawasaki-insurance.nl

vergoeding Kawasaki-insurance.nl

Vaak vergeten bedrijven in samenwerkingsovereenkomsten een aparte clausule op te nemen over het gebruik van de merken. Mag een distributeur bijvoorbeeld domeinnamen of social media accounts registreren waarin het merk

Lees verder »
ANWB: multi domeinnamen dispuut

ANWB: multi domeinnamen dispuut

Binnen drie maanden worden er 34 domeinnamen geregistreerd waarin het merk ANWB voorkomt. Bij domeinnaaminbreuk zijn er twee opties om hieraan een einde te maken. Een zaak aanspannen bij de

Lees verder »
TOBLERONE en de Matterhorn

TOBLERONE en de Matterhorn

Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in

Lees verder »
oscar normaal gebruik advertenties in de europese unie activiteit buiten EU

Oscar een springlevend merk

Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als

Lees verder »
Abcor ranking IP STARS

Abcor ranking IP STARS

Na de vermelding in de WTR1000, is Abcor sinds dit jaar ook opgenomen in de ranking van IP STARS. Managing IP voert jaarlijks onderzoek uit onder IE-kantoren en hun klanten

Lees verder »
cat vs catflower belang correcte waren- en dienstenomschrijving merk

CAT versus FLOWERCAT

Als in de Europese Unie het merk FLOWERCAT wordt aangevraagd voor onder andere handgereedschap (maar ook voor speelgoed), maakt Caterpillar daartegen bezwaar. Het bedrijf brengt een aantal merken in stelling,

Lees verder »
Misleidende en spookfacturen

Misleidende en spookfacturen

Het blijft een onuitroeibaar kwaad, misleidende facturen en spookfacturen. Als er een merk wordt aangevraagd, ontvangt de merkhouder vaak sneller een brief of factuur van een malafide bedrijf dan van

Lees verder »
Staatssymbolen in logo’s

Staatssymbolen in logo’s

Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om

Lees verder »
Duurzaamheidclaims in reclame

Duurzaamheidclaims in reclame

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk.

Lees verder »
Verbod nepreviews

Verbod nepreviews

Sinds 28 mei 2022 is het verboden om valse beoordelingen van consumenten te plaatsen bij webwinkels, marktplaatsen of social media. De wet is gebaseerd op een Europese richtlijn om consumenten

Lees verder »
Barbie pakt aanhaker aan

Barbie pakt aanhaker aan

Mattel is al ruim 60 jaar producent van de Barbie modepop. Als Jieyang Defa Industry modelbescherming aanvraagt in de Europese Unie van een vergelijkbaar poppenhoofd, start Mattel daartegen een nietigheidsprocedure.

Lees verder »
Marks & Spencer The Perfect Match

Marks & Spencer The Perfect Match

Flo Broughton start met haar vader het chocoladebedrijfje Choc on Choc in 2003. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf chocolade lucifers gemaakt van witte Belgische chocola. De woorden Perfect Match staan

Lees verder »
Insta Gram online coffeeshop

Insta Gram online coffeeshop

Conflicten over domeinnamen kunnen vaak opgelost worden via een simpele administratieve (UDRP) procedure. Vaak gaat het dan om een domeinnaam, waarin het merk van een ander voorkomt. Sommige bedrijven vertrouwen

Lees verder »
De Victorie begint in Alkmaar

De Victorie begint in Alkmaar

Veel bedrijven laten de handelsnaam als merk registreren. Reden: een merk geeft een veel bredere bescherming dan het handelsnaamrecht. Vooral als er lokaal diensten worden aangeboden, is de beschermingsomvang te

Lees verder »
Kleur geel geldig merk Kärcher

Kleur geel geldig merk Kärcher

Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf

Lees verder »
peuter aan het bier

Peuter aan het bier

Misleidende reclame komt overal ter wereld voor. Vaak gaat het om teksten, maar de misleiding kan ook ontstaan door gebruik te maken van overeenstemmende verpakkingen. Soms komt daarbij steun uit

Lees verder »
Gebruik merk concurrent als Adword

Gebruik merk concurrent als Adword

Wanneer mag je het merk van de concurrent/marktleider als Adword gebruiken in een online campagne? Gedaagde heeft een onderzoek laten doen naar zijn eigen waterontharder (de Aquamag7000) en de Amfa4000

Lees verder »
Nijntje met eendensnavel

Nijntje met eendensnavel

In China is er online een rel ontstaan over de schilderijententoonstelling van Feng Feng. Gestileerde konijntjes met een eendenbek die mij sterk doen denken aan Dick Bruna’s Nijntje. De beschuldigingen

Lees verder »
Abcor nieuwkomer in de WTR1000

Abcor nieuwkomer in de WTR1000

Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk natuurlijk voor ons als kantoor. Zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door klanten. We zijn dan ook super

Lees verder »
Afwasborstels met vrouwelijke vormen

Afwasborstels met vrouwelijke vormen

Casa Vigar ontwerpt allerlei huishoudelijke producten, waaronder afwasborstels. Het Spaanse bedrijf laat de borstel als Europees model registeren (de eisen om een model te registreren zijn: een model moet nieuw

Lees verder »
Spookfacturen - fraudehelpdesk

Spookfacturen – fraudehelpdesk

Spookfacturen blijven in ons vak een onuitroeibaar kwaad. Alleen gaat het van kwaad tot erger. Recent zijn er zelfs spookfacturen verstuurd met daarop de logo’s van officiële autoriteiten (BOIP, EUIPO

Lees verder »
Washington Redskins deel 2

Washington Redskins deel 2

Al jaren strijden mensen tegen de naam WASHINGTON REDSKINS. In 1993 stelde het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Om die reden

Lees verder »
Claimen vormgeving meubels

Claimen vormgeving meubels

Het Europese Hof heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan over de relatie tussen het modellenrecht en het auteursrecht. Aangegeven is dat het auteursrecht niet altijd dezelfde bescherming geeft als

Lees verder »
Zigzagpatroon Nikkie Plessen

Zigzagpatroon Nikkie Plessen

Het auteursrecht is ook van toepassing op producten van toegepaste kunst. Omdat in de kleding/fashion industrie trends snel wijzigen, vertrouwen fabrikanten vaak op het ongeregistreerd model of het auteursrecht ter

Lees verder »
Rumag en het grijze gebied

Rumag en het grijze gebied

Arjan Lubach heeft afgelopen seizoen genadeloos de praktijken van RUMAG aan de kaak gesteld. Te zien is hoe Thijs van der Heide bij een optreden bij Fontys beweert dat het

Lees verder »
Chelsea en José Mourinho

Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en

Lees verder »
Model Porsche 911 nietig

Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als

Lees verder »
Herdepot Monopoly te kwader trouw

Herdepot Monopoly te kwader trouw

Na vijf jaar is een merk gebruiksplichtig. Omdat bewijs van gebruik soms moeilijk te verzamelen is (zie BigMac –Abcors ABC-tje nr. 35), laten bedrijven iedere vijf jaar hun belangrijkste merken

Lees verder »
EasyGroup slaat de plank mis

EasyGroup slaat de plank mis

EasyGroup (actief sinds 1995) gebruikt een breed scala aan Easy namen, bijvoorbeeld EasyJet, EasyHotel en EasyCar. EASYJET is in 2015 aangevraagd als Europees merk. Als andere bedrijven EASY namen registreren,

Lees verder »
Datalek Jeugdzorg Utrecht gevaar bij niet vernieuwen domeinnamen

Datalek Jeugdzorg Utrecht

Dit voorjaar kwam RTL Nieuws met het bericht dat dossiers van duizenden kinderen in handen waren gevallen van derden. Bureau Jeugdzorg Utrecht had de naam gewijzigd in Samen Veilig Midden-Nederland.

Lees verder »
tijgernootjes girafnootjes bescherming look and feeld oude wetgeving

Tijger- en Girafnootjes

Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in

Lees verder »
Depot kwader trouw China

Depot kwader trouw China

Wereldwijd gezien worden in China de meeste merken geregistreerd. Ter vergelijking, in de Benelux worden gemiddeld 22.000 merken per jaar aangevraagd, afgelopen jaar in China 7,7 miljoen. Om merkkaping tegen

Lees verder »
Merk BIG MAC niet gebruikt???

Merk BIG MAC niet gebruikt???

In 2016 worden het woord en logo SUPERMAC’S als merk geregistreerd voor een nieuwe fastfoodketen. McDonald’s maakt hiertegen bezwaar want SUPERMAC’S lijkt verwarringwekkend veel op BIG MAC. McDonald’s baseert de

Lees verder »
ASN en de gekwetste stropdasdrager

ASN en de gekwetste stropdasdrager

Als consumenten zich storen aan een reclame, dan kunnen ze bijzonder gemakkelijk en kosteloos een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Gelukkig worden klachten eerst beoordeeld door de voorzitter,

Lees verder »
Mediawebshop.nl – rechter of UDRP?

Mediawebshop.nl – rechter of UDRP?

Domeinnamen worden geregistreerd op basis van: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Hierdoor ontstond er een nieuw fenomeen: domeinnaamkaping. Snel domeinnamen vastleggen met namen van bekende mensen of

Lees verder »
Gevecht om poezenmand

Gevecht om poezenmand

Het auteursrecht heeft niet alleen betrekking op kunst met de grote letter K. Ook gewone gebruiksartikelen vallen onder de bescherming. Echter, dan moet het product (een werk) wel een eigen

Lees verder »
Einde Crocs modelbescherming

Einde Crocs modelbescherming

De vormgeving van een product is te claimen met een modelrecht. Er gelden daarvoor wel twee eisen. Het model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Die nieuwheid is vaak

Lees verder »
Fake news- fake reviews

Fake news- fake reviews

Reviews zijn voor consumenten van groot belang. Op basis daarvan plaatsen consumenten opdrachten (denk maar aan booking.com, airbnb.nl en iens.nl). In een wereld vol met nepnieuws, is het natuurlijk niet

Lees verder »
Kleurmerk Red Bull nietig - vereisten kleurmerk

Kleurmerk Red Bull nietig

Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om

Lees verder »
EU merken en Brexit

EU merken en Brexit

Dit voorjaar is er eindelijk iets meer duidelijkheid gekomen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven met een EU merk/ EU model. De Europese Commissie heeft een ontwerpakkoord gepubliceerd.

Lees verder »
LOCK: Waarom merkregistratie logo

LOCK: Waarom merkregistratie logo?

Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo

Lees verder »
Productfotografie vogelvrij?

Productfotografie vogelvrij?

Vorig jaar heeft de rechter een interessante uitspraak gedaan over het gebruik van stockfoto’s. Vrijwel altijd worden (stock) foto’s beschermd op basis van het auteursrecht. De basis regel is, dat

Lees verder »
Belang van de .co.nl

Belang van de .co.nl

In veel landen is het mogelijk om naast de landenextensie (zoals .NL, .UK etc.) ook een .co.XX extensie te registreren (zoals bijvoorbeeld de .co.uk). Dat is op zich fijn, omdat

Lees verder »
Vloggloss en Swiss Sense reclamecode social media of persoonlijk verhaal - relevante relatie

Vloggloss en Swiss Sense

Een vlog (afkorting voor video weblog) is een videodagboek op internet. Vlogs hebben de afgelopen jaren een ontzettende grote vlucht genomen en zijn daarom aantrekkelijk voor bedrijven om hun producten

Lees verder »
De waarde van merken

De waarde van merken

Google is dit jaar (in de Brandtz Top 100) uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld (een ruime 229 miljard US dollars). In die top 100 staan ook Nederlandse bedrijven,

Lees verder »
Vechterhart in de boxring

Vechterhart in de boxring

De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan

Lees verder »
OK.NL handel in domeinnamen

OK.NL handel in domeinnamen

Fuelplaza exploiteert tankstations onder de naam OK.NL Het bedrijf gebruikt op het internet de domeinnaam OK-OLIE.NL. Gaos heeft in 1999 een aantal gangbare generieke domeinnamen vastgelegd, waaronder OK.NL. Er is

Lees verder »
De strijd om het LEGO poppetje- geldig vormmerk LEGO

De strijd om het LEGO poppetje

Merken komen in vele gedaantes voor. Niet alleen namen en logo’s zijn merken, maar ook vormen kunnen een merk zijn. Een van de meest bekende vormmerken is waarschijnlijk het flesje

Lees verder »

DISMALAND vs Disney

Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie

Lees verder »
Coca Cola Twitter #merkregistraties

Coca Cola Twitter #merkregistraties

Social media wordt steeds belangrijker in communicatie. Sommige bedrijven anticiperen hierop. Zo heeft Coca Cola (met 2 miljoen volgers op Twitter) recent twee merkaanvragen ingediend voor haar slogans in combinatie

Lees verder »
Mondriaan en merchandising

Mondriaan en merchandising

Begin dit jaar is bekend geworden dat het Gemeentemuseum Den Haag een van de originele Mondriaan jurkjes van Yves Saint Laurent heeft kunnen kopen. Het jurkje wordt door de directeur

Lees verder »
Auteursrecht op oude stoel?

Auteursrecht op oude stoel?

Eiser maakt meubels in glasvezel en polyethyleen en is de maker van de ‘Ball Chair’ (ontworpen in 1998). Ramblaz produceert promotieartikelen en maakt op verzoek van een brouwerij een stoel

Lees verder »
Belastingaanslag of reclame

Belastingaanslag of reclame?

In het kader van het tienjarig bestaan van de zaak stuurt Leerkus MotoFun een grappige mailing rond met als thema “extreem véél belastingvoordeel!!” De mailing is gericht “Aan de bewoners

Lees verder »
Lancering .FRL

Lancering .FRL

Na een testperiode van negentig dagen, is op 2 december jl de .FRL dan echt van start gegaan. Honderd prominente Friese organisaties (Boomsma van de Beerenburg) en personen (zoals Piet

Lees verder »
cancellation europees merk alexander wang depot te kwader trouw

Handen af van Alexander Wang

Succesvolle mensen staan volop in de schijnwerpers. Maar bekend zijn, heeft ook een keerzijde. Er zijn namelijk altijd mensen die graag een graantje willen meepikken van de goodwill die hieraan

Lees verder »
kosten octrooi

Wat kost een octrooi?

Voor start-ups met een technisch en innovatief product kan het aanvragen van een octrooi een vereiste zijn om succesvol investeerders te vinden. Echter het aanvragen van een octrooi kan een

Lees verder »
Niet traditionele merken: granaat als vormmerk voor drankje

Granaat als vormmerk voor drankje

Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak

Lees verder »
MARMITE Rescue Unit

MARMITE Rescue Unit

In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite

Lees verder »
Audrey jack zelfde totaalindruk

Audrey jack zelfde totaalindruk

Het Nederlandse bedrijf Avelon ontwerpt en produceert kleding, waaronder een speciaal jack. Het meest bijzonder aan het jack is de combinatie leer, suède en de contrasterende roze rits die in

Lees verder »
Merk met EU-symbolen verboden

Merk met EU-symbolen verboden

Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt

Lees verder »
Anti islam campagne van dermeersch vlaams belang inbreuk op merkrechten loubuting en copyright inburek werkstuk judgements beeld op Flickr en  Facebook

Vlaams Belang-campagne onder vuur

De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van

Lees verder »

Die Kroon past ons allemaal

30 April is het zover. Koningin Beatrix treedt dan af en Nederland krijgt nu een Koning. Het Koninklijk Huis is in Nederland nog steeds mateloos populair dus de inhuldiging is

Lees verder »
ongeregistreerd model aanhaken nail paradise van action bij nail heaven verpakking nagelsetje Intertoys

Strijd om nagelsetverpakking

De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken ( en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan

Lees verder »
PORSCHESPECIALIST.NL mag niet

PORSCHESPECIALIST.NL mag niet

Wim van den Berg repareert, onderhoudt en verkoopt al jaren alleen Porsches. Sinds 1996 noemt hij zijn bedrijf Porsche Specialist van den Berg. In 1999 laat hij de domeinnaam PORSCHESPECIALIST

Lees verder »
ALLAH geen merk

ALLAH geen merk

Het Benelux merkenbureau (BBIE) heeft besloten de inschrijving van het merk ALLAH te weigeren. Het merk was aangevraagd voor onder andere kleding. Vreemd is de weigering niet, wel de redenatie

Lees verder »
Mother Pucker Limonade

Mother Pucker Limonade

Mother Pucker is een nieuwe Lemon Fresh Drink. Op het logo en het etiket staat ‘Lemonade’. Er volgt een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC). Klager stelt dat (1)

Lees verder »
logo redskins indiaan met verentooi

Merknaam Redskins vogelvrij?

Ieder land heeft wel zijn “zwarte pieten” rel. In Nederland heeft de rel nog niet tot merkrechtelijke kwesties geleid (Zwarte-Pieten Vla is nog steeds een geldig merk). In Amerika speelt

Lees verder »
23 miljoen voor .APP

23 miljoen voor .APP

In de Benelux is nog steeds weinig aandacht voor de lancering van de nieuwe domeinnaam extensies. Wereldwijd is er echter een oorlog gaande, waar de sterkste partijen zegevieren. Belangrijke nieuwe

Lees verder »
nieuwe top level domeinnamen uitrol

Strategie bij uitrol new gTLD’s

Sinds januari worden er wereldwijd iedere week nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Nederlandse bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al ruim vijf

Lees verder »
Een lijntje voor Nijntje

Een lijntje voor Nijntje

Vanwege het brave en kindvriendelijke karakter is Nijntje van Dick Bruna wel vaker op de hak genomen. Mercis treedt daar vaak succesvol tegen op. Zo haakte de Sire campagne in

Lees verder »
Stockfotografie en portretrecht

Stockfotografie en portretrecht

André Rieu is één van Nederlands meest succesvolle klassieke muzikanten. Om die reden heeft hij zijn naam als woordmerk en zijn portret als beeldmerk laten vastleggen. Van dit succes wenst

Lees verder »
iPhone geen merk in Zwitserland

iPhone geen merk in Zwitserland

Zwitserland blijft een unieke plek behouden in Europa, ook wat betreft het merkenrecht. Over het algemeen zijn de Zwitserse merkautoriteiten bijzonder streng maar sommige uitspraken blijven toch verbazen.

Lees verder »
Nietigheid merk CANNABIS

Nietigheid merk CANNABIS bier

In Italië produceert GIampietro Torresan sinds 1996 CANNABIS bier. Als het merk in 2003 Europese bescherming krijgt, start de Duitse brouwer THE CANNABIS CLUB SUD een nietigheidsactie. Reden: het merk

Lees verder »
Namen bekende personen als merk; Napoleon als toiletpapier

Napoleon als toiletpapier

In Griekenland is het beeldmerk NAPOLEON geregistreerd voor tissues, keuken- en toiletpapier. Het logo bestaat uit een afbeelding van Napoleon met in zijn hand een toiletrol.

Lees verder »
TomTom stopt GRATISTOMTOM.NL

TomTom stopt GRATISTOMTOM.NL

Via de site GRATISTOMTOM.NL werden uitvaartverzekeringen te koop aangeboden. Om klanten over de streep te trekken werden er diverse cadeaus aangeboden. Als er een uitvaartverzekering werd afgesloten kon men kiezen

Lees verder »
merken en aanhaken bij actualiteit

one giant leap for mankind

21 juli was het 40-jaar geleden dat NeilArmstrong als eerste mens een stap op de maand zette met de beroemde woorden: “That’s one small step for a man, one giant

Lees verder »
reclamerecht Zwitsers of Oostenrijks vlees

Zwitsers of Oostenrijks vlees?

In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe

Lees verder »
SENSEO weert ALDI ZEEPPOMP

SENSEO weert ALDI ZEEPPOMP

Philips heeft met haar SENSEO een unieke vormgeving bedacht voor een koffiezetapparaat. Om die vormgeving te beschermen heeft Philips diverse modeldepots verricht.

Lees verder »
Gevaar van restyling

Gevaar van restyling

In de Benelux kunnen houders van oudere merken makkelijk en snel een procedure starten om de inschrijving van een nieuw Benelux merk te stoppen. Lollipops SA, bekend van haar tassen,

Lees verder »
Typosquatting niet altijd lucratief

Typosquatting niet altijd lucratief

Typosquatting (het registreren van net fout getikte domeinnamen) wordt een steeds grotere plaag.
In Amerika heeft Verizon keihard teruggeslagen tegen een bedrijf dat ruim 600 domeinnamen had geregistreerd die een

Lees verder »
Problemen met honingpotjes

Problemen met honingpotjes

In zowel Frankrijk als Nederland woedt al enige tijd een hevige juridische strijd over de vorm van een honing potje. In deze strijd wordt duidelijk dat de registratie van een

Lees verder »
Gevaar geografische namen -Roma

Gevaar geografische namen -Roma

Vaak worden geografische namen gebruikt in merken. Niet zozeer als herkomst aanduiding maar eerder in het kader van marketingconcepten. Denk bijvoorbeeld aan de Dublin Boxspinr van Auping de Mount Everest

Lees verder »
Ronaldo gaat Europees

Ronaldo gaat Europees

De geruchten worden steeds sterker dat de Cristiano Ronaldo overstapt van Manchester United naar Real Madrid. Bij Real zou Ronaldo gaan spelen onder nummer 9.

Lees verder »
Miljoenste internationale registratie

Miljoenste internationale registratie

Via een internationale registratie kunnen bedrijven snel en relatief goedkoop met een registratiebescherming krijgen in meerdere landen in het buitenland. Deze vorm van registratie bestaat sinds 1893. Het Oostenrijkse bedrijf

Lees verder »
BBIE roomser dan de paus?

BBIE roomser dan de paus?

KPN heeft geprobeerd het teken 1333 als merk geregistreerd te krijgen. Dat lukte helaas niet, omdat de Benelux autoriteiten vonden dat consumenten in de cijfercombinatie geen merk herkennen.

Lees verder »
Foto Marlene Dietrich als merk

Foto Marlene Dietrich als merk

Foto’s en namen van artiesten en beroemde mensen worden wel vaker als merk geregistreerd om zodoende hun populariteit te verzilveren. Maar kan je een foto van een filmster wel als

Lees verder »
Auping slaapt nu zelf ook beter

Auping slaapt nu zelf ook beter

Zowel Auping als Phi-ton verkoopt bedden en matrassen. Phi-ton adverteert met de slogan ‘zo goed heeft u nog nooit geslapen’ en ‘het hoogst comfort voor alle leeftijden’.
Auping adverteert met

Lees verder »
Brullende leeuwen beschermd

Brullende leeuwen beschermd

Leeuwen en de kleur oranje zijn symbolen die vrijwel iedereen associeert met Nederlandse sporters. Elementen die vrij te gebruiken zijn door iedereen. Eén van de meest geslaagde aanhakende acties tijdens

Lees verder »
Slogan in no-time ingeschreven

Slogan in no-time ingeschreven

In het kader van pitches en nieuwe campagnes heeft het GVR een spoedprocedure ontwikkeld. Zo kan vooraf al zekerheid worden verkregen of de slagzin door het GVR wordt geaccepteerd. Binnen

Lees verder »
FIFA met lege handen

FIFA met lege handen

Bij grote sportevenementen zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen gaat Nederland massaal achter Oranje staan. Natuurlijk proberen de organisatoren alles zoveel mogelijk dicht te timmeren om gratis meeliften

Lees verder »
Blondie bij de tijd

Blondie bij de tijd

Ook na bijna 30 jaar blijft Blondie tot de verbeelding spreken. Haar foto paste dan ook perfect in de nieuwe
‘Stoere Vrouwen’ campagne van Cosmopolitan. Bij de campagne werd gebruik

Lees verder »
SAPPH krijgt billenkoek

SAPPH krijgt billenkoek

Leo de Deugd is de maker van de briljante foto’s in de lingerie reclamecampagne van SAPPH.
Over contracten is altijd wel wat te doen en zo ook dit keer. De

Lees verder »

Over Diensten

Wat Abcor Merkenbureau voor u doet.

Merkregistratie, Merkonderzoek, Domeinnamen, Merkinbreuk, merkkwesties en opposities, Octrooien, Goodwill bedrijfs/IE-check, Modelregistratie, Auteursrecht en reclamerecht, Internet online branding, social media, Detachering – tijdelijke ondersteuning, Merkbewaking

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Merkenbureau Abcor

Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN

Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com

Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG

Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300

Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.

Meld u aan voor Abcor's ABCtje