artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

fanta sinas fles oranje dop, baluwe witte letters en vergelijkbaar design nieuwe lidl fles
Bijna elke supermarkt heeft een eigen huismerk. Supermarkten doen vaak hun best om de verpakkingen van deze huismerken te laten lijken op die van A-merken. Supermarkten proberen op deze manier mee te liften op de populariteit van A-merken. Zo ook de Lidl. Zij hebben al een aardige reputatie opgebouwd als het gaat om het laten lijken van huismerken op A-merken. Sinds kort heeft de supermarktketen ook hun frisdrankmerk Freeway een nieuw uiterlijk gegeven. Vooral het uiterlijk van de sinasfles valt op. Deze lijkt qua design wel heel erg op het A-merk Fanta. Zie bijvoorbeeld de kleur, de ronde vorm die een sinaasappel moet voorstellen, de lettertypen, de schaduw van de letters (beide donkerblauw) en het blaadje dat aan de letters vast zit. Maar mag dit eigenlijk zomaar? En wat kun je doen om dit te voorkomen?
condoomverpakking met tekening gezicht schreeuwende Trump
In een aantal landen wereldwijd (onder andere de USA) zijn er speciale bepalingen om een persoonsnaam vast te leggen. Om te voorkomen dat iemand kan aanhaken bij de bekendheid van de persoon, moet er dan een verklaring ingediend worden dat dit je eigen naam is of dat de (bekende) persoon hiervoor toestemming heeft gegeven. Voor een Uniemerk aanvraag gelden deze verplichtingen niet. Belangrijk dus dat je als BN’er wel tijdig je rechten claimt.
snackje.nl logo
Als een bedrijf of een artiest met zijn kop boven het maaiveld uit komt, zijn er altijd partijen die daar een broodje uit willen slaan. Domeinnaamkaping is daarvan een mooi voorbeeld. Echter als er eerder een merk is geregistreerd komt de kaper van de koude kermis thuis.
M&S introduceert met kerst 2020 een nieuwe lijn gin flessen. Als de fles wordt geschud, vallen (eetbare) gouden vlokken als sneeuw naar benden. Onderin de fles zit een LED voor een beter zicht op de dalende goudvlokken. M&S heeft direct de opmaak van de fles vastgelegd als design, zowel met vallende blaadjes als het gebruik van de LED verlichting.
Merkrechten geven het monopolie op het gebruik van een naam voor bepaalde waren en diensten. Nadeel is wel dat er dus maar een speler die naam kan gebruiken. Daar kunnen mensen misbruik van maken, maar ook dat kent zijn grenzen.
Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product voor staat. Nadeel is dat de autoriteiten een merk weigeren als het beschrijvend is. Soms lukt het toch zo’n merk in te schrijven, maar hoe hard kan je daarop vertrouwen bij een inbreuk?

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor