artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

M&S introduceert met kerst 2020 een nieuwe lijn gin flessen. Als de fles wordt geschud, vallen (eetbare) gouden vlokken als sneeuw naar benden. Onderin de fles zit een LED voor een beter zicht op de dalende goudvlokken. M&S heeft direct de opmaak van de fles vastgelegd als design, zowel met vallende blaadjes als het gebruik van de LED verlichting.
Merkrechten geven het monopolie op het gebruik van een naam voor bepaalde waren en diensten. Nadeel is wel dat er dus maar een speler die naam kan gebruiken. Daar kunnen mensen misbruik van maken, maar ook dat kent zijn grenzen.
Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product voor staat. Nadeel is dat de autoriteiten een merk weigeren als het beschrijvend is. Soms lukt het toch zo’n merk in te schrijven, maar hoe hard kan je daarop vertrouwen bij een inbreuk?
Het IOC heeft veel van haar Olympische symbolen geregistreerd als merk of model. Daarnaast is er vaak nog lokale wetgeving om iedere vorm van aanhaken tegen te gaan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van deze Olympische symbolen. Eigenlijk zijn dus alle tekens die verwijzen naar de Olympische Spelen verboden om te gebruiken, ongeacht of ze geregistreerd zijn. Voor berichten op Social media gelden dezelfde regels. Ook voor privésponsors geldt dat zij de atleten mogen feliciteren alleen als dit in lijn is met Rule 40.
De Olympische Spelen en de Paralympics hebben wereldwijd een mega groot bereik. Om die reden willen bedrijven graag in de slipstream meeliften. De officiële sponsors zijn van cruciaal belang voor het IOC. Het IOC geeft daarom deze sponsors een exclusief recht op het gebruik van haar symbolen.
Naast merkenrechten maakt het IOC steeds vaker gebruik van modelrechten (voor de gehele Europese Unie) om designs te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor