Tour de France eindelijk van start
De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar
Bedrijven investeren kapitalen om zich te positioneren in de markt. De naam van het bedrijf, het logo, merken van de producten, het zijn allemaal belangrijke herkenningstekens voor consumenten. Tekens waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een ander bedrijf. Maar een merk is meer dan alleen een onderscheidingsteken. Het staat symbool voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd en vertegenwoordigt daardoor een grote financiële waarde voor het bedrijf. Bescherm daarom tijdig die goodwill.
Merkrechten ontstaan in de meeste landen niet door gebruik van een teken maar slechts door registratie ervan. De registratie van een domeinnaam of een handelsnaam geeft dus geen merkrechten! Alleen registratie van een teken als merk geeft deze rechten.
Om succesvol en ongehinderd de activiteiten te kunnen uitbreiden, is het daarom verstandig (of eigenlijk noodzakelijk) om voor de belangrijkste tekens bescherming aan te vragen. Denk hierbij niet alleen aan namen, maar ook aan: logo’s, slagzinnen, bijzondere verpakkingen, vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens waarmee een bedrijf zich positioneert in de markt. Alleen als deze tekens geregistreerd zijn als merk, kan er een beroep op worden gedaan om bijvoorbeeld merkinbreuk aan te pakken of bijvoorbeeld met voorrang nieuwe domeinnamen te claimen.
De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar
Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd
Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.
In de Europese Unie wordt dit jaar de nieuwe EU modelwetgeving van kracht. Doel is om het modellenrecht beter aan te laten passen aan de huidige en toekomstige situatie. Wat
Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat
Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik daarvan. Als een ander bedrijf een vergelijkbare naam aanvraagt om identieke producten te lanceren, zijn er diverse procedures om
Een opmerkelijke merkenzaak bij de Benelux-autoriteiten: kan Chat GPT een merkhouder vertegenwoordigen? Een kritisch kijkje op het verweer tegen Penguin Books en de juridische implicaties van AI in merkenprocedures.
Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product
Het zal niemand ontgaan zijn, de Olympische spelen in Parijs staan voor de deur. Het IOC heeft natuurlijk weer veel merken en modellen vastgelegd om ieder gebruik van deze symbolen
Na 5 jaar moet (in Europa) een geregistreerd merk ook gebruikt worden. Dat moet dan om echt gebruik gaan om afzet te vinden/ te behouden, dus symbolisch gebruik is onvoldoende.
Vanaf 3 augustus is het mogelijk om voor Qatar merkbescherming te claimen via de route van de Internationale Registratie.
Consumenten laten zich bij de aankoop van producten steeds vaker leiden door duurzaamheidsclaims. Duurzaamheids- of milieuclaims zijn termen zoals ‘green’, éco’, ‘organisch’, ‘klimaatneutraal’ et cetera. Deze claims wekken de indruk
In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese
Sinds 1913 gebruikt Prada een omgekeerde triangel als merkteken. De triangel met de naam PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. In de modesector
De autoriteiten mogen een merk weigeren als dit in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Opvallend is, dat het Europese merkenbureau vaak een strengere toets hanteert. Als
Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en
Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische
Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw
Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld
Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in
Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als
Als in de Europese Unie het merk FLOWERCAT wordt aangevraagd voor onder andere handgereedschap (maar ook voor speelgoed), maakt Caterpillar daartegen bezwaar. Het bedrijf brengt een aantal merken in stelling,
Vanuit marketing oogpunt is het aantrekkelijk om een semi-beschrijvende naam te gebruiken. Met zo’n merk is het voor de consument namelijk direct duidelijk wat de voordelen zijn van het product.
Het blijft een onuitroeibaar kwaad, misleidende facturen en spookfacturen. Als er een merk wordt aangevraagd, ontvangt de merkhouder vaak sneller een brief of factuur van een malafide bedrijf dan van
Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om
Dealerdirect Global exploiteert de website . WijKopenAutos is een concurrent. Op de website staat: ‘Ik wil van mijn auto af’. Partijen zijn het erover eens dat ‘ik wil van mijn
Met de invoering van de nieuwe merkenwet is afscheid genomen van de eis dat een merk grafisch moest worden weergegeven. Dat heeft de deur opengezet naar nieuwe vormen van merken.
Diesel ontwerpt spijkerbroeken met op de rechterzak een klein zakje, de zogenaamde coin pocket. Op dit kleine zakje heeft Diesel een kleine diagonale strook aangebracht. Zoals Levi’s haar rode verticale
Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf
De standaard regel is, dat een woordmerk in kapitalen een merk de meest brede bescherming geeft. Hoe het woord ook wordt gebruikt, het gebruik valt dan onder de aangevraagde bescherming.
Sinds 24 mei is het mogelijk om voor Pakistan merkbescherming te claimen via de Internationale Registratie. De Internationale Registratie is een vrij goedkope en makkelijke manier om een merk te
Bedrijven met een Benelux merkregistratie of een Uniemerk registratie zijn de afgelopen maanden massaal benaderd door Levin Nyman & Partners. Het Finse bedrijf biedt aan om de vernieuwing van de
Door de Covid-pandemie is in april het doek gevallen voor D-reizen, één van Nederlands grootste reisorganisaties. Op 12 maart waren echter opeens alle merkrechten overgeheveld naar een andere B.V., zodat
Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt. Een van de kenmerkende elementen zijn de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool. Omdat
De Chinese markt telt inmiddels 1,4 miljard consumenten. China is niet alleen een productieland maar wordt ook voor steeds meer bedrijven een aantrekkelijke afzetmarkt. Als een product op de Chinese
Op 1 april was het 25 jaar geleden dat het eerste Uniemerk werd geregistreerd in de Europese Unie. Wat nu vrij normaal is, was toen een sensatie. Tot die tijd
Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk natuurlijk voor ons als kantoor. Zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door klanten. We zijn dan ook super
Spookfacturen blijven in ons vak een onuitroeibaar kwaad. Alleen gaat het van kwaad tot erger. Recent zijn er zelfs spookfacturen verstuurd met daarop de logo’s van officiële autoriteiten (BOIP, EUIPO
Al jaren strijden mensen tegen de naam WASHINGTON REDSKINS. In 1993 stelde het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Om die reden
Na Brazilië (afgelopen najaar) is het sinds 27 december ook mogelijk om voor Maleisië merkbescherming te gaan claimen via de Internationale Registratie. Het is via de Internationale Registratie vrij goedkoop
Veel bedrijven gebruiken (semi-)beschrijvende merken. Het voordeel hiervan is, dat het merk direct duidelijk maakt waar het product of de dienst voor staat. Nadeel is wel dat dergelijke merken vaak
Dit artikel is geschreven door Sezen Sümer (1996), alumni van de opleiding HBO-Rechten van Hogeschool Leiden, in samenwerking met merkenbureau Abcor B.V. en het Intellectueel Eigendom LAB van het lectoraat
Veel ondernemers die zich vóór de huidige crisis weinig zorgen hoefden te maken, verkeren nu ineens in onzekere tijden. Hoe komt de onderneming de crisis door? Dit terwijl de onderneming
Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en
Op 24 januari is in toch wel een opmerkelijke stilte de noodzakelijke handtekeningen gezet door Engeland en de EU zodat Engeland per 31 januari formeel uit de EU kan treden.
Bij de aanvraag van een nieuw merk beoordelen de merkautoriteiten ook of het merk mogelijk niet in strijd is met de openbare orde of goede zeden. De Benelux autoriteiten zijn
Na vijf jaar is een merk gebruiksplichtig. Omdat bewijs van gebruik soms moeilijk te verzamelen is (zie BigMac –Abcors ABC-tje nr. 35), laten bedrijven iedere vijf jaar hun belangrijkste merken
Na Canada (deze zomer) wordt het vanaf 2 oktober ook mogelijk om voor Brazilië merkbescherming te gaan claimen via de Internationale Registratie. Via de Internationale Registratie is het vrij goedkoop
Met een Internationale Registratie is vrij goedkoop en makkelijk bescherming te claimen in het buitenland. Inmiddels zijn al 120 landen lid bij dit verdrag. Canada is per 17 juni 2019
Het jaarlijkse CTA China Trademark Festival is één van de grootste IP-conferenties in China met meer dan 1500 deelnemers. MARQUES organiseerde het forum ‘Chinese merken gaan naar Europa’ over de
Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in
Het Benelux merkenbureau mag een merk weigeren als zij vindt dat dit beschrijvend is. Tegen dit besluit kon bezwaar worden gemaakt bij het Benelux Gerechtshof. De afgelopen tien jaar heeft
Wereldwijd gezien worden in China de meeste merken geregistreerd. Ter vergelijking, in de Benelux worden gemiddeld 22.000 merken per jaar aangevraagd, afgelopen jaar in China 7,7 miljoen. Om merkkaping tegen
Een merk is meer dan alleen een logo of een woord. Ook andere kenmerkende uitingen kunnen een merk zijn. Dus ook een vorm, geluid, filmpjes en patronen. Echter, in praktijk
In 2016 worden het woord en logo SUPERMAC’S als merk geregistreerd voor een nieuwe fastfoodketen. McDonald’s maakt hiertegen bezwaar want SUPERMAC’S lijkt verwarringwekkend veel op BIG MAC. McDonald’s baseert de
In principe kan ieder woord een merk zijn. Zolang het maar niet de kernmerken van een product beschrijft. Soms weigeren de merkautoriteiten een merk in te schrijven dat in strijd
Afgelopen maand zijn de merken- en modellenjuristen van Abcor uitgeroepen tot Nederlandse experts op het gebied van Intellectuele eigendom. De week begon al plezierig met de nominate voor Trademark Law
Dit jaar heeft Hasbro bij het Amerikaanse merkenbureau merkbescherming gekregen voor de geur van haar Play-Doh klei. Het merk is aangevraagd voor: ‘a scent of a sweet, slightly musky, vanilla
Afgelopen week heeft het Benelux merkenbureau aangekondigd dat per 1 januari 2019 het huidige systeem van overheidstaksen bij merkregistratie op de schop gaat. Tot 31 december kunnen bedrijven nog gebruik
Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij
Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om
Dit voorjaar is er eindelijk iets meer duidelijkheid gekomen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven met een EU merk/ EU model. De Europese Commissie heeft een ontwerpakkoord gepubliceerd.
Met een Internationale registratie is vrij goedkoop en makkelijk bescherming te claimen in het buitenland. Steeds meer landen worden daarom lid bij dit verdrag, zo ook Indonesië. Sinds begin dit
Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo
Diesel heeft in 1999 de aparte D van Diesel laten registreren als EU merk voor kleding. Als Sprinter megacentros bescherming aanvraagt in de EU voor ander D-logo voor kleding maakt
Veel bedrijven maken gebruik van een beschrijvende naam. Hetzij als bedrijfsnaam, hetzij als merk voor hun producten. Het grote voordeel van zo’n beschrijvende naam is, dat de consument direct weet
Via de route van de Internationale registratie is het mogelijk om vrij goedkoop bescherming te claimen in het buitenland. Inmiddels zijn bijna 100 lidstaten hierbij aangesloten. De laatste nieuwe loot
Niet ieder merk wordt zomaar geaccepteerd door de autoriteiten. Een bekende weigeringsgrond is, dat een merk onderscheidend vermogen moet hebben. Maar daarnaast zijn er nog andere criteria, zoals dat het
Merken komen in vele vormen voor. Naast woorden en logo’s claimen bedrijven ook minder gebruikelijke onderscheidingstekens zoals verpakkingen, deuntjes (muziek) en zelfs hele winkelinrichtingen. Sinds 2010 is er en nieuwe
In 2014 kwamen de Europese merkautoriteiten met een nieuw richtlijn over de registreerbaarheid van logo’s als merk. Een streepje of vlakje onder het woord, is te weinig om van een
Iedereen kent ze, de beroemde spookfacturen. Helaas komen ze ook in ons vakgebied nog veel voor. Facturen aan merkhouders zodra er een aanvraag is gedaan of als een merk vernieuwd
Engeland heeft gekozen en ook de merkenwereld schokt na. De BREXIT heeft namelijk ook gevolgen (op de lange termijn) voor veel bedrijven. Bedrijven die internationaal actief zijn, hebben vaak hun
Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald.
Indien Engeland uit de EU treedt, heeft dit niet alleen gevolgen voor Engelse bedrijven. In principe heeft ieder bedrijf met een EU merk- of EU modelregistratie vanaf dat moment namelijk
Google is dit jaar (in de Brandtz Top 100) uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld (een ruime 229 miljard US dollars). In die top 100 staan ook Nederlandse bedrijven,
De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan
Merken komen in vele gedaantes voor. Niet alleen namen en logo’s zijn merken, maar ook vormen kunnen een merk zijn. Een van de meest bekende vormmerken is waarschijnlijk het flesje
Via het merkenrecht kan voor een teken bescherming worden aangevraagd. De wet accepteert heel veel soorten tekens (logo’s, verpakkingen, afbeeldingen van gebouwen, stripfiguren etc.). Maar de wet heeft wel een
In 1999 lanceert de Nieuw Zeelander Geoff Ross een nieuwe pure wodka onder het merk 42BELOW. Nadat in 2006 Amerika wordt veroverd en de wodka diverse prijzen wint, neem Bacardi
Social media wordt steeds belangrijker in communicatie. Sommige bedrijven anticiperen hierop. Zo heeft Coca Cola (met 2 miljoen volgers op Twitter) recent twee merkaanvragen ingediend voor haar slogans in combinatie
Onder het merk PRONAILS verkoopt Amazing Brands al jaren kunstnagels en verwante producten. Als in 2012 merkbescherming wordt aangevraagd, weigeren de Benelux autoriteiten het merk in te schrijven. Het merk
In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk
Bedrijven proberen allerlei tekens als merk te beschermen. Maar hoever strekt de bescherming van bijvoorbeeld een merk in speciale schrijfwijze? Mogen concurrenten bijvoorbeeld gebruik maken van een zelfde lettertype om
Succesvolle mensen staan volop in de schijnwerpers. Maar bekend zijn, heeft ook een keerzijde. Er zijn namelijk altijd mensen die graag een graantje willen meepikken van de goodwill die hieraan
Het zal niemand ontgaan zijn. Na de aanslag in Parijs zijn er altijd weer personen die de onsmakelijke
Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak
Iedere winkelier zal proberen zijn winkelinrichting een unieke uitstraling te geven. Zo herkent de consument direct het bedrijf door de gebruikte kleuren, displays en winkelinrichting. Maar is dit unieke design
Regelmatig speelt de vraag of woorden of beelden met een groot maatschappelijk, religieus of cultureel belang wel een merk kunnen zijn. Omdat hiervoor
De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord
Onze taal ontwikkelt zich continu. Door
Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het
Bij veel bedrijven wordt de corporate
Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke
Om te overleven, moet een bedrijf zich blijven ontwikkelen. Dat kan in de vorm van innovatie, maar vaak ook in de vorm van productdifferentiatie. Kan een bedrijf en nieuw
Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt
Sinds deze zomer is het mogelijk om merkbescherming in India te claimen via een Internationale Registratie. Het voordeel hiervan is, ten eerste dat de kosten lager zijn (slechts een paar
Specsavers is de grootste opticien keten in Engeland. In 2009 start Asda Stores (de concurrent) de campagne ’Be a ready spec saver at ASDA’ met logo’s die verdacht veel lijken
China, met een bevolking van meer dan 1 miljard mensen, is voor veel bedrijven het beloofde land. Enerzijds vanwege de gigantische afzetmarkt, anderzijds vanwege de lagere productiekosten. Vaak worden merkrechten
Spookfacturen zijn van alle tijden. Waren het vroeger faxen om bedrijfsadressen
Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in
BMW heeft de letter M als merk laten vastleggen. Het Duitse merkenkantoor vindt de letter voldoende onderscheidend als merk voor sportwagens. Belangrijk in de overweging van de merkautoriteiten is het
Het Benelux merkenbureau (BBIE) heeft besloten de inschrijving van het merk ALLAH te weigeren. Het merk was aangevraagd voor onder andere kleding. Vreemd is de weigering niet, wel de redenatie
Het valt niet altijd mee om een merk goed en zonder problemen in de markt te zetten. Het Chinese autobedrijf Qoros Automotive kan hier over meepraten toen zij hun merk
Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) heeft tot op heden het beleid om geen merkbescherming te geven
Het USPTO (de Amerikaanse merkautoriteiten) hebben na eerdere weigeringen eind januari de inrichting van de Apple-Stores als merk geaccepteerd. Voor Apple
De Australische merkenautoriteiten weigerden het merk ZELCIVOL van Boehringer Ingelheim in klasse 5 voor farmaceutische preparaten omdat de merknaam de INN stem OL bevat (section 43 van de Merkenwet 1995).
Het historische bier KWAK wordt geserveerd in een heel apart glas in een houten glashouder. Brouwerij Bosteels heeft een lijntekening van het glas in de houder als beeldmerk laten registreren.
Zeg je Coca Cola dan weet bijna iedereen waar over je het hebt, namelijk een frisdrank merk met een rood/witte layout. Maar Coca Cola gooit het nu over een andere
Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character
Begin dit jaar lieten we weten dat Beyonce en Jay-Z een dochtertje hadden gekregen en haar de naam BLUE IVY CARTER gaven. Deze naam werd ook gelijk door het echtpaar
Niet alleen beroemde acteurs laten hun naam en gezicht als merk vastleggen. Ook popbands en artiesten maken hier in ruime mate gebruik van. De meeste doen dit om
Ieder land heeft wel zijn “zwarte pieten” rel. In Nederland heeft de rel nog niet tot merkrechtelijke kwesties geleid (Zwarte-Pieten Vla is nog steeds een geldig merk). In Amerika speelt
Marketing en reclame mensen vinden het vaak prachtig als het merk als een benaming in de branche wordt gebruikt. Vooral als het uniek product is, want dan ziet iedereen direct
Vrijwel iedereen die in Frankrijk zijn eerste skilessen heeft gehad, is begonnen bij Ecole du Ski Francais. Een begrip in Frankrijk en heel gemakkelijk te herkennen aan het logo met
Ajax verkoopt merchandising artikelen met daarop het logo van Ajax, het character, de rode baan en teksten als “AMSTERDAM” en “Pride of Mokum”. Om haar goodwill te beschermen
Vers van de (nep) pers. De 36 jarige Groningse Wiske T. zou haar naam moeten veranderen. De naam zou inbreuk maken op de auteursrechten van de erven Willy
De wereld van de theezakjes is een bijzondere en grote markt. De vorm van het piramide theezakje is daarom al in 2007 geregistreerd als vormmerk. Tegen deze aanvraag maakt Tea
Het Australische merkenbureau mag farmaceutische, veterinaire of pesticide merknamen uit klasse 5 weigeren die mede bestaan uit een INN stem in het geval dat deze misleidend zijn of verwarring veroorzaken.
In de Benelux kunnen namen van leden van het Koninklijk Huis gewoon als merk geregistreerd worden. In tegenstelling tot veel andere Europese
Christiaan Louboutin ontwerpt al ruim twintig jaar pumps met een rode zool. Dit kenmerk heeft hij als merk vastgelegd. Als Van Haren damespumps met rode zool gaat verkopen eist Louboutin
Het komt toch niet zo vaak voor, daarom dit keer aandacht voor een voor de hand liggende maar toch bijzondere weigering. Merken worden vaak geweigerd op grond van gebrek aan
Populaire merknamen worden door het publiek soms gebruikt om een bepaald product aan te duiden. Denk aan Aspirine en Luxaflex en natuurlijk
Al zestien jaar telt Milieudefensie het aantal EKO producten in supermarkten. Biologische en Fairtrade artikelen rukken op in het schap omdat duurzaamheid voor consumenten steeds belangrijker wordt. Inmiddels is er
Het parfumeriebedrijf Veld’s heeft een nieuw wonderluchtje ontwikkeld. En een wonder is nog een klein woord. De parfum ruikt naar een mix van bergamot, mandarijn en grapefruit, maar
Sportprestaties op de Olympische Spelen zijn even wereldnieuws. Sporters zijn of worden iconen. Leuk om naar te kijken, maar aan iconen zit ook een zakelijke kant. Daarom proberen
Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak
Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL
De redactie van World Patent & Trademark News (WPTN) heeft merkenbureau Abcor gevraagd om namens de Benelux een stuk te schrijven over de meest prangende merkenrechtelijke kwesties in
De (keuken)messen van Yoshida zijn zeer herkenbaar aan de handvatten. Het handvat heeft een patroon van kleine zwarte stippen, die bij nader inzien kleine deukjes zijn. Om haar rechten op
Bij de groei van een bedrijf, wordt de bestaande merkbescherming vaak automatisch uitgebreid naar landen waar handel mee wordt gedreven. Hetzij handel in de vorm van afzet, hetzij
Jeremy Lin is hot in de Verenigde Staten en wereldwijd bij alle basketball liefhebbers. Op de TV (vooral ESPN) en in de kranten gaat het over vrijwel over
Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend
Het zal celebrity minnend Nederland niet zijn ontgaan dat Beyonce en Jay-Z sinds kort een baby hebben. Zoals wel vaker gebeurt bij beroemdheden heeft ook dit koppel hun
Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten
Het gebruik van staatssymbolen in merken is aan regels gebonden. Een merk kan geweigerd worden als nationale staatsemblemen hierin voorkomen. Praktijk is echter dat er best veel merken
De site VAKANTIEVEILINGEN.NL is binnen een paar jaar marktleider geworden op het gebied van online veilingen van vakanties. In 2010 is de site uitgeroepen tot de meest populaire website in
Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming
Met de start van de lente heeft Vincent van Gogh, zo’n 125 jaar na zijn dood alsnog een eigen tulp gekregen. De directeur van het Van Gogh Museum
Bekende mensen zoals artiesten, voetballers, acteurs maar ook muzikanten laten vaak hun naam (of de familienaam) als merk registreren. Op die manier proberen ze te voorkomen dat anderen een financieel
Het Europese Gerecht heeft een leuke en interessante uitspraak gedaan in een kledingzaak. Een uitspraak waarbij groot belang wordt gehecht aan de afbeeldingen in kledingmerken. Werd er voorheen
Renault heeft haar nieuwe elektrische auto de Renault Zoé gedoopt. Een leuke fictieve, niet beschrijvende naam, maar die toch menig Française de stuipen op het lijf heeft gejaagd.
Dit jaar bestaat Andrélon 70 jaar, reden voor een feestje met een ludiek product, een verwennende Champagne Shampoo. Volgens het persbericht een “ exclusieve feest editie met een
Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun
Aan de wildgroei van nieuwe biologische logo’s lijkt geen eind te komen. Naast klavertjes en andere symbolen heeft nu ook de Europese Unie besloten met een nieuw logo
EasyJet zit in zwaar weer nu de grootaandeelhouder en oprichter van het bedrijf een proces is gestart wegens niet nakoming van de licentie verplichtingen. Bij veel bedrijven zitten
Eerder dit jaar kwamen de Zwitserse autoriteiten met een opmerkelijk besluit, namelijk dat het merk MADONNA in strijd met de goede zeden en openbare orde. De consument zou niet de
Slagzinnen als merk zijn weer helemaal hot. Na de uitspraak van het Europese Hof in de zaak VORSPRUNG DURCH TECHNIK, laten nu ook de Benelux autoriteiten van zich spreken.
In Zwitserland is het merk MADONNA geweigerd (uitspraak 12 april jl.) voor o.a. parfum, kleding, juwelen, horloges etc. Het merk zou namelijk in strijd zijn met de goede
OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast.
Zwitserland blijft een unieke plek behouden in Europa, ook wat betreft het merkenrecht. Over het algemeen zijn de Zwitserse merkautoriteiten bijzonder streng maar sommige uitspraken blijven toch verbazen.
Revillon verhandelt sinds 1998 staafjes chocola in de vorm van een wijnrank. In 2003 lukt het om het vormmerk in te schrijven. Sinds 2004 brengt Trianon eveneens chocolade-staafjes op de
In Italië produceert GIampietro Torresan sinds 1996 CANNABIS bier. Als het merk in 2003 Europese bescherming krijgt, start de Duitse brouwer THE CANNABIS CLUB SUD een nietigheidsactie. Reden: het merk
In Griekenland is het beeldmerk NAPOLEON geregistreerd voor tissues, keuken- en toiletpapier. Het logo bestaat uit een afbeelding van Napoleon met in zijn hand een toiletrol.
21 juli was het 40-jaar geleden dat NeilArmstrong als eerste mens een stap op de maand zette met de beroemde woorden: “That’s one small step for a man, one giant
In de Benelux is het al jaren zeer moeilijk om de vorm van een verpakking als merk te laten beschermen. Voor fabrikanten een probleem want er wordt vaak veel geld
In de Benelux kunnen houders van oudere merken makkelijk en snel een procedure starten om de inschrijving van een nieuw Benelux merk te stoppen. Lollipops SA, bekend van haar tassen,
Vaak worden geografische namen gebruikt in merken. Niet zozeer als herkomst aanduiding maar eerder in het kader van marketingconcepten. Denk bijvoorbeeld aan de Dublin Boxspinr van Auping de Mount Everest
De geruchten worden steeds sterker dat de Cristiano Ronaldo overstapt van Manchester United naar Real Madrid. Bij Real zou Ronaldo gaan spelen onder nummer 9.
Via een internationale registratie kunnen bedrijven snel en relatief goedkoop met een registratiebescherming krijgen in meerdere landen in het buitenland. Deze vorm van registratie bestaat sinds 1893. Het Oostenrijkse bedrijf
KPN heeft geprobeerd het teken 1333 als merk geregistreerd te krijgen. Dat lukte helaas niet, omdat de Benelux autoriteiten vonden dat consumenten in de cijfercombinatie geen merk herkennen.
Foto’s en namen van artiesten en beroemde mensen worden wel vaker als merk geregistreerd om zodoende hun populariteit te verzilveren. Maar kan je een foto van een filmster wel als
Sinds 1 januari is François Mol in dienst getreden bij Abcor. François heeft na zijn studie recht ruime ervaring opgedaan bij de diverse merkenbureaus. Zo heeft hij de afgelopen jaren
Bij grote sportevenementen zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen gaat Nederland massaal achter Oranje staan. Natuurlijk proberen de organisatoren alles zoveel mogelijk dicht te timmeren om gratis meeliften
Op basis van een ouder merk kan er bezwaar worden gemaakt tegen een nieuw overeenstemmend merk. Een merk moet echter wel geregistreerd zijn voor de waren en diensten waarvoor het
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.