nieuwscategorie: ,

Ik wil een gratis PORSCHE 911 – merkdepot te kwader trouw

merkkaping gratis porsche 911 merkdepot te kwader trouw

Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke producten een merk gebruikt gaat worden. Hoe breder de claim, des te meer het bedrijf moet betalen. Daarom registreren bedrijven het merk vaak alleen voor die producten waarvoor het merk ook wordt gebruikt. Nu zijn er mensen die hier een slaatje uit willen slaan. Zij registreren dan een bekend merk voor andere producten. Doel hiervan is niet om het merk echt te gaan gebruiken, maar juist om dit voor veel geld te verkopen aan de oorspronkelijke merkhouder. Kan dit nu zomaar allemaal of trekken de boefjes uiteindelijk aan het kortste eind?

 

Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke producten een merk gebruikt gaat worden. Hoe breder de claim, des te meer het bedrijf moet betalen. Daarom registreren bedrijven het merk vaak alleen voor die producten waarvoor het merk ook wordt gebruikt. Nu zijn er mensen die hier een slaatje uit willen slaan. Zij registreren dan een bekend merk voor andere producten. Doel hiervan is niet om het merk echt te gaan gebruiken, maar juist om dit voor veel geld te verkopen aan de oorspronkelijke merkhouder. Kan dit nu zomaar allemaal of trekken de boefjes uiteindelijk aan het kortste eind?

Het automerk PORSCHE is geregistreerd voor een breed scala aan producten. Om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan, zijn de merken niet alleen geregistreerd voor auto’s maar ook voor: cosmetica, bestek, scheerapparaten, schoonmaakmiddelen, computerspelletjes, huishoudelijke producten en sportartikelen. Door het intensieve gebruik, is PORSCHE ook een bekend merk. Bekende merken hebben een unieke positie. Die krijgen namelijk vaak bredere bescherming, ook voor producten en diensten waarvoor nog geen bescherming geclaimd is.

Naast deze merken op naam van het autobedrijf, worden er opeens aantal nieuwe identieke merken PORSCHE aangevraagd voor producten zoals: beits, broedmachines, parfums, computers maar ook auto’s door iemand anders. Na de aanvraag neemt deze persoon contact op met PORSCHE met de vraag of zij de merken niet over willen nemen. Het voorstel is kort gezegd: we houden alles buiten de pers en ik krijg 50 miljoen. Als PORSCHE niet direct hapt, zakt de prijs, eerst naar 25 miljoen en uiteindelijk naar € 99.100 en een PORSCHE 911. Reden voor PORSCHE om dit aan te vechten bij zowel de merkautoriteiten als bij de rechter.

Zowel bij de merkautoriteiten, als bij de rechtbank en bij het Hof krijgt PORSCHE op alle punten gelijk. De wederpartij kan geen rechten ontlenen aan de merkdepots want die worden nietig verklaard. Deze merken zijn te kwader trouw aangevraagd omdat (1) de wederpartij wist van het bestaan van de oudere merken van PORSCHE, (2) een deel van de merken voor soortgelijke producten zijn aangevraagd en (3) gezien het oogmerk van de depots. Als verweer stelt gedaagde het merk Porsche te willen gebruiken voor zijn ICT bedrijf. Het woord PORSCHE is het Latijnse woord voor “varken” hetgeen passend is voor zijn werk als beginnend programmeur.

De rechter en het Hof gaan hier niet in mee. Gedaagde heeft geen enkel bewijs van zijn ondernemersplannen overlegd. Daarnaast is van belang dat gedaagde PORSCHE diverse keren heeft benaderd om de merken te kopen voor veel geld. Daarbij is gedaagde de grenzen van wat normaal is ver te buiten gegaan. De depots zijn daarom te kwader trouw verricht en worden nietig verklaard. Gedaagde moet daarnaast een groot deel van de proceskosten betalen. Registreer daarom als bedrijf alleen maar merken met het doel die ook te gaan gebruiken en registreer dus niet het merk van de concurrent om die zo dwars te kunnen zitten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje