Door de registratie van een merk krijgt de houder een uniek monopolie op het gebruik van een bepaald merk. Bescherming claimen is dus stap één, instandhouding ervan is de vervolgstap bij merkenmanagement. Bij een succesvolle introductie van een nieuw product/dienst zullen er namelijk navolgers opstaan die willen meeliften op het succes. Bedenk hierbij dat de merkautoriteiten zelf passief zijn en dus niet het register gaan checken of een merk al wel of niet geregistreerd is. Dat is de verantwoording van de merkhouder om dit tegen te gaan. Dit betekent dat een ander bedrijf dus een vrijwel identiek merk kan registreren en dat de oudere merkhouder daar zelf actief tegen op moet treden om zijn monopolie positie te handhaven (en te voorkomen dat er marktaandeel/ omzet wordt verloren aan het andere bedrijf).
Bij een merkbewaking spelen drie aspecten een rol; de merken, de producten/diensten waarvoor het merk geregistreerd is en het land waar beide merken geregistreerd zijn. Onze juristen beoordelen eerst of de merken overeenstemmen. Zo ja, dan wordt er gekeken of de wederpartij het merk gebruikt voor dezelfde producten of diensten. Als laatste wordt er gecontroleerd of u in het bewuste land wel bescherming heeft en wie de oudste rechten heeft. Afhankelijk hiervan adviseren wij u dan over de te nemen stappen. Een merkbewaking signaleert in een vroeg stadium of er een overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Het voordeel hiervan is dat, door snel contact op te nemen met de wederpartij, vaak een ingewikkelde en dure rechtszaak voorkomen kan worden.
Als er een overeenstemmend merk gesignaleerd wordt, dan is de eerste stap de wederpartij aanschrijven met het verzoek de aanvraag in te trekken. Mocht die dit niet doen dan zijn er vaak twee mogelijkheden. Enerzijds een formele procedure instellen bij de merkautoriteiten zodat het merk geweigerd wordt (een oppositie). Anderzijds kan er een procedure gestart worden bij de bevoegde rechter om gebruik van het teken te stoppen. Geen actie ondernemen is niet verstandig omdat daarmee uw merk verwaterd.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: in**@ab******.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail:
in**@ab******.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.