TV hit GLEE moet mogelijk naam wijzigen
Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar
Merkonderzoek, belang van onderzoek, gevaar van oudere handelsnamen en visueel, auditief of begripsmatig overeenstemmende merken, check internet, noodzaak onderzoek in registers naar visueel, auditief of begripsmatig overeenstemmende merken en oudere handelsnamen, overeenstemmend merk, auditief overeenstemmend merk, visueel overeenstemmend merk, conceptueel overeenstemmend merk, overeenstemmende handelsnamen, Benelux merkenbureau.
Door een teken als merk te registreren, krijgt de houder ervan een uniek monopolie op het gebruik van die naam voor bepaalde producten en diensten. Maar dit voordeel voor de een is natuurlijk ook een nadeel voor de ander, namelijk voor diegene die een nieuwe naam zoekt voor het bedrijf of voor een nieuw product. Onderzoek daarom altijd eerst of een nieuw bedacht merk wel te gebruiken is. Internet is daarvoor natuurlijk ideaal voor een eerste grove schifting. Duidelijk wordt dan direct of de domeinnaam nog vrij is en of er mogelijk concurrenten zijn met eenzelfde naam. Echter bedenk dat dit maar een klein deel van alle problemen toont.
Houders van een ouder overeenstemmend merk en bedrijven met een oudere handelsnaam kunnen ook bezwaar maken. Het gaat dan dus niet alleen om de identieke naam, maar bijvoorbeeld ook om merken die er visueel, in klank of begripsmatig op lijken. Mocht dit zo zijn en mocht het gaan om enigszins vergelijkbare producten en diensten, dan kan een bedrijf gedwongen worden de naam te wijzigen. Dit brengt niet allen gigantische kosten met zich mee (denk aan terughalen van de producten uit de markt, nieuwe huisstijl/ website/ drukwerk/ social media), is het natuurlijk ook een onnodige vernietiging van een groot deel van de opgebouwde goodwill.
Voorkom deze vorm van kapitaalvernietiging en check aan het begin van het naamcreatieproces met een merkonderzoek of een nieuwe naam wel beschikbaar/ te gebruiken is. Er zijn vele vormen van onderzoek mogelijk (van korte snelle beperkte checks tot uitgebreide checks).
Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar
Vijftig jaar geleden traden de Beatles voor het eerst (en laatst) op in Nederland. Dat eerste bijzondere concert was niet bij Blokker<ins
Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De
Het valt niet altijd mee om een merk goed en zonder problemen in de markt te zetten. Het Chinese autobedrijf Qoros Automotive kan hier over meepraten toen zij hun merk
Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de
Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf.
Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar
Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: in**@ab******.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail:
in**@ab******.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.