Normaal merkgebruik op social media

Na 5 jaar moet (in Europa) een geregistreerd merk ook gebruikt worden. Dat moet dan om echt gebruik gaan om afzet te vinden/ te behouden, dus symbolisch gebruik is onvoldoende. Zo niet dan kunnen derden de doorhaling hiervan aanvragen. Steeds vaker worden producten tegenwoordig gepromoot via influencers op social media en websites. Valt dit ook onder normaal gebruik?

In een recente uitspraak geeft het Gerecht EU aan dat dit inderdaad hieronder valt. De Europese autoriteiten hebben zich vaak op het standpunt gesteld dat gebruik op social media (zoals Facebook, Instagram, YouTube en Twitter niet relevant is omdat dit niets zegt over de consumenten perceptie en werkelijke verkoop (marktaandeel). Dat is een fout uitgangspunt. Het gaat erom of alles in zijn geheel genomen voldoende is om normaal gebruik aan te tonen. Social media kan daarbij dus een relevante factor zijn zeker als dat het kanaal is waar dit soort producten worden gepromoot.


Een belangrijke uitspraak die de rechtspraak weer wat dichter bij de werkelijkheid brengt. Social media en online gebruik vormt namelijk een integraal onderdeel in de positionering van bedrijven en producten. Blij dat de Europese Autoriteiten dit nu ook gaan inzien.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje