HART – belang merkonderzoek

HART – belang merkonderzoek

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische kunsttijdschrift HART. In 2006 had het bedrijf het logo vastgelegd voor drukwerk, reclame, culturele activiteiten en het publiceren van tijdschriften.

De Hermitage stelt dat beide merken prima naast elkaar kunnen bestaan, omdat beide bedrijven ieder op een eigen manier actief zijn in de beeldende kunst. Vlak voor het kort geding is de zaak toch geschikt.

Het Belgische kunsttijdschrift gaat verder onder de naam GLEAN. Over de overeenkomst mag niets bekend worden gemaakt, maar het moge duidelijk zijn: daar is waarschijnlijk bijzonder flink voor betaald gezien de sterke positie van het Belgische tijdschrift. Niet alleen de tekens zijn sterk overeenstemmend, ook de waren en diensten zijn soortgelijk.

De Hermitage heeft tevens de rechten op het oudere merk overgenomen. Slim, gezien de vele overige geregistreerde HART-merken in klasse 41. Wel een les voor iedereen: voorkom dit soort problemen en doe eerst merkonderzoek voordat je een nieuwe merknaam lanceert.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje