nieuwscategorie: ,

Lego poppetje geldig vormmerk

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese Unie. Bij vormmerken gelden nog wel een paar andere eisen. Aanknopingspunt voor concurrenten om dit recht aan te vallen. Als het merk vervalt, dan geeft dat mogelijkheden om vergelijkbare producten te gaan verkopen.

 

In 2015 probeert Best-Lock deze rechten onderuit te halen. Insteek: de bouwpoppetjes zijn volledig technisch bepaald, je kan er namelijk mee bouwen. Het Europese Hof wijst dit af. De vormgeving is mede ingegeven om de poppetje menselijke trekken te geven, zodat je ermee kunt spelen.

In 2020 doet BB Services ook een poging. Die gaat nu voor twee vuren liggen. BB Services stelt dat het merk, de vorm van het poppetje, uitsluitend door de aard van de waar wordt bepaald. Daarnaast is de vorm noodzakelijk om een technische uitkomst te krijgen, om ermee te kunnen bouwen. Ook dit keer wint Lego.

Het Europese Gerecht stelt dat het hier gaat om een speelgoedfiguurtje en niet alleen om een bouwbeeldje. Daarnaast is de vormgeving van bijvoorbeeld het hoofd, de nek, borstkas, benen et cetera niet alleen ingegeven om ermee te bouwen. Het design heeft tot doel de poppetjes menselijke trekken te geven, zodat je ermee kunt spelen. De kenmerkende vormgeving van het poppetje is dus niet uitsluitend gericht op een technisch resultaat. Het vormmerk blijft in stand.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje