artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar ook allerlei andere uitingen (logo’s, de bolletjestrui et cetera). STF probeert al jaren aanhakend gebruik aan te pakken, maar vaak zonder succes.
Calve pindakaas reclame
Unilever vindt het belangrijk dat de ingrediënten van haar producten duurzaam worden geteeld. Zij heeft daarvoor een eigen duurzaam landbouwprogramma ontwikkeld. Omdat de pindaleveranciers hieraan voldoen, staat op de voorkant van de Calvé pindakaas pot het logo “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s”. Aan de achterkant bij de ingrediënten is een QR-code te vinden voor nadere informatie over het landbouwprogramma. Grote vraag: mag dit, want een duurzaamheidsclaim moet aan speciale eisen voldoen? Iedere duurzaamheidsclaim moet namelijk duidelijk, specifiek, juist en ondubbelzinnig zijn.
Wibra-Bloemen-Lego
Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd voor speelgoed, LEGO heeft tevens de diverse bouwstenen als model vastgelegd.
Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.
In de Europese Unie wordt dit jaar de nieuwe EU modelwetgeving van kracht. Doel is om het modellenrecht beter aan te laten passen aan de huidige en toekomstige situatie. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor