artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in stippellijn weergegeven om aan te geven waar het stiksel op de laars zit. De laars zelf (en de kleur van de laars) is geen onderdeel van de geclaimde merkbescherming.
Merkbescherming in Qatar

Vanaf 3 augustus is het mogelijk om voor Qatar merkbescherming te claimen via de route van de Internationale Registratie.

Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken

Consumenten laten zich bij de aankoop van producten steeds vaker leiden door duurzaamheidsclaims. Duurzaamheids- of milieuclaims zijn termen zoals ‘green’, éco’, ‘organisch’, ‘klimaatneutraal’ et cetera. Deze claims wekken de indruk dat de producten zijn samengesteld uit natuurlijke ingrediënten of duurzaam zijn gemaakt.

run on nitro beschrijvend merk gebruik

PUMA heeft een licentie gekregen om het Uniemerk NITRO (aangevraagd in 1997) te gebruiken voor hardloopschoenen. In 2021 komt de NITRO hardloopschoenenlijn uit. Een van de USP’s is dat de tussenzool van de schoen geïnjecteerd is met stikstof. Die techniek wordt ook door andere merken gebruikt, waaronder Brooks, marktleider in dit segment.

Belang logo registratie

Spyder Active Sports is een outdoor merk. Het bedrijf heeft haar logo vastgelegd voor een breed scala aan outdoor producten, zoals sportartikelen, horloges, tassen en kleding. Als er een vergelijkbaar logo voor kleding wordt aangevraagd, maakt Spyder daartegen bezwaar. Is dat terecht?

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese Unie. Bij vormmerken gelden nog wel een paar andere eisen. Aanknopingspunt voor concurrenten om dit recht aan te vallen. Als het merk vervalt, dan geeft dat mogelijkheden om vergelijkbare producten te gaan verkopen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor