artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

In verband met de Olympische Spelen is de nationale wetgeving in Frankrijk (de Franse Sport Code) in 2022 nogmaals aangepast. Conform art 141-5 en art 141-7 van de Franse Sport Code is het verboden voor bedrijven om symbolen te gebruiken (te wijzigen/ aan te passen et cetera) waarvan het IOC eigenaar is. Daarnaast is het niet toegestaan om namen van steden met jaartal te gebruiken waar de sporten plaatsvinden (ongeacht of die namen geregistreerd zijn als merk).
Iedere Olympische Spelen zijn uniek. Niet alleen qua prestaties, maar ook in de communicatieve uitingen. Het IOC realiseert zich dat dit de key assets van de organisatie zijn. Voor iedere Spelen (Olympische en Paralympics) worden er vaak ook nieuwe uitingen bedacht. Het gaat dan niet alleen om woordmerken zoals OLYMPIC of stadsnamen met het jaartal (PARIS 2024) maar ook logo’s, characters (de mascotte van de lopende Eiffeltoren), de nieuwe vorm van de fakkel waarmee de vlam in Parijs aankomt, als wel de vormgeving van de medailles, het lettertype wat gebruikt wordt in communicatie, vlaggen, slogans pictogrammen et cetera. Om te kunnen optreden tegen derden zijn en worden vaak al deze tekens al jaren van te voren als merk geregistreerd.
Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van de Olympische symbolen. Om de sponsors te behouden en de exclusiviteit te waarborgen, doet het IOC er alles aan om Ambush marketing te voorkomen. Er is sprake van ambush marketing als een bedrijf een link probeert te maken naar het event om te profiteren van de media-impact zonder daarvoor toestemming te hebben of een financiële vergoeding te betalen.
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft via merken- en modellenrechten een monopolie op het gebruik van Olympische symbolen, zoals de naam, de vijf ringen en de mascottes. De rechten staan op naam van het IOC maar de nationale Olympische Comités (zoals het NOC/NSF in Nederland) zijn in hun eigen land verantwoordelijk voor de handhaving hiervan. De aanpak wanneer op te treden kan dus per land verschillen.
Het zal niemand ontgaan zijn, de Olympische spelen in Parijs staan voor de deur. Het IOC heeft natuurlijk weer veel merken en modellen vastgelegd om ieder gebruik van deze symbolen te kunnen aanpakken. Het gaat niet alleen om woorden als “OLYMPIC” of “PARIS2024”, maar natuurlijk ook tekens zoals de 5 ringen, logo’s en mascottes die worden gebruikt.
Na 5 jaar moet (in Europa) een geregistreerd merk ook gebruikt worden. Dat moet dan om echt gebruik gaan om afzet te vinden/ te behouden, dus symbolisch gebruik is onvoldoende. Zo niet dan kunnen derden de doorhaling hiervan aanvragen. Steeds vaker worden producten tegenwoordig gepromoot via influencers op social media en websites. Valt dit ook onder normaal gebruik?

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor