“LETS KICK SOME ASS“ kwetsend voor vrouwen en donkere mensen?

LETS KICK SOME ASS kwetsend voor vrouwen en donkere mensen? Klacht RCC

Langs de A6 staat een billboard et de nieuwe campagne voor Sapph lingerie “Lets kick some ass”. Op de foto maakt een donkere man (in een boxershort) een trappende beweging richting de billen van een blanke vrouw in lingerie. Onder de tekst “LETS KICK SOME ASS”staat “K1 boxer Remy Bonjaski for Sapph Men”. Het was even wachten, maar hier is die dan, de klacht. De uiting zou agressief zijn en een oproep doen om vrouwen te trappen en nodeloos kwetsend zijn voor vrouwen en beledigend voor alle donker gekleurde mannen.

Na de campagne van Suit Supply, nu een nieuwe zaak met Sapph bij eerst de Reclame Code Commissie en uiteindelijk nu ook de Commissie van Beroep. De uiting zou agressief zijn en een oproep doen aan mannen om vrouwen een trap in hun rug te geven. “Gesuggereerd wordt dat sterke manen het zich kunnen veroorloven om vrouwen fysiek agressief te behandelen, waardoor de wereld voor veel vrouwen onveiliger wordt…De uiting is nodeloos kwetsend voor vrouwen Nu de getoonde agressieve man een donker gekleurde man is, is de uiting ook beledigend voor alle donker gekleurde mannen”. Kort gezegd de uiting zou in strijd zijn met de normen van fatsoen. Sapph legt nog een keer de grappige humoristische kant uit en verwijst naar de drievoudig K1 wereld kampioen die het gezicht is voor de mannenlijn van Sapph. Zoals gebruikelijk bij de Sapph campagne heeft ook deze foto weer een vette knipoog, gezien de billen waar de K1 sporter op mikt.

Zoals we weten stelt de RCC zich terughoudend op gezien het subjectieve karakter van wat nu wel en niet in strijd is met de goede zeden of onnodig kwetsend is. Ze acht de uiting niet in strijd hiermee en ook niet discriminerend en wijst de klacht af, waarna klager in beroep gaat. De commissie van beroep wijst alle bezwaren af. De uiting is niet in strijd met de normen van fatsoen ook al zijn de personen schaars gekleed. En voor wat de trap van de man betreft, zal het iedereen duidelijk zijn dat dit een geënsceneerde foto is gezien de houding van de vrouw.

Passanten zullen de foto niet zien als oproep om vrouwen te trappen, maar de uiting zien als een reclame voor lingerie van Sapph ‘waarbij de uiting LETS KICK SOME ASS in combinatie met de afgebeelde man, niet letterlijk is bedoeld, maar blijkbaar de strekking heeft om de onderhavige uiting een niet serieus karakter te geven”. De campagne is daarmee niet vrouw onvriendelijk. Het feit dat er een donker gekleurd persoon is afgebeeld in een uiting met enige seksuele lading , heeft niet direct tot gevolg dat er sprake is van discriminatie. Alle klachten werden (zoals eigenlijk te verwachten was) afgewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje