Meeliften op WK voetbal – aanhakende reclame en ambush marketing

Meeliften op WK voetbal	- aanhakende reclame en ambush marketing

Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. Maar, gezien de grote financiële belangen doet de FIFA er natuurlijk alles aan om de goodwill van het WK exclusief te houden voor haar sponsors. Daarom heeft de FIFA weer ontzettend veel nieuwe merken (o.a. RUSSIA 2018) en modellen geregistreerd. Gebruik die niet ook geen variaties hierop en biedt geen tickets aan

Daarnaast is er wederom een speciale tijdelijke wet geaccepteerd in Rusland om iedere vorm van aanhakende reclame in Rusland de nek om te draaien. Alleen een associatie naar het event is al een inbreuk. Als de campagne ook in Rusland te zien is, check dan een lokale advocaat of dit kan. Als de campagne alleen in Nederland te zien is, gebruik dan neutrale elementen. Zo is de kleur oranje door niemand te claimen, net zo min woorden als ‘voetballen’ of afbeeldingen van voetballende mensen. Bedenk dat de FIFA steeds agressiever handhaaft, ook op social media. Wat vroeger kon, kan mogelijk nu niet meer. (Beeld boven; Tweet M7M’s na uitschakeling Nederland- gebruik neutrale beeldelementen (bron beeld twitter M&M’s) en onder FIFA merken en modellen speciaal geregistreerd voor WK 2018 (bron EUIPO merken en modellenregister).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje