nieuwscategorie: ,

Promotiefilmpje dodelijk voor EU-model Petsbelle krabpaal

Promotiefilmpje dodelijk voor EU-model Petsbelle krabpaal

Petsbelle ontwerpt, produceert en verhandelt krabpalen. Om de vormgeving van haar producten te beschermen, vraagt het bedrijf hiervoor Europees modelbescherming aan. Bij een Europees model gelden twee belangrijke eisen. Een model moet een eigen karakter hebben en nieuw zijn. Die nieuwheid is vaak een probleem. Veel bedrijven willen eerst weten of een product wel succesvol is, voordat er kosten worden gemaakt om die rechten te claimen. In de Europese Unie is het daarom tot twaalf maanden na de eerste openbaarmaking mogelijk om die rechten te claimen. Maar die termijn is wel spijkerhard.

Als een concurrent met een vergelijkbare krabpaal komt, eist Petsbelle een verbod op basis van een modelregistratie aangevraagd op 30 maart 2018. De concurrent stelt echter dat dit model niet geldig is, want er is een promotiefilmpje op Facebook geplaats op 22 maart 2017 over dit product. De aanvraag is dus pas na twaalf maanden en acht dagen ingediend. Bij nieuwheid gaat het niet om de eerste verkoop van producten, maar om de eerste openbaarmaking. De eis gebaseerd op de modelregistratie wordt afgewezen, want de kans is groot dat het EU model nietig is vanwege het promotiefilmpje.

Voor bedrijven een wijze les. Hoe enthousiast men intern ook is over een nieuw product, pas op met online publicaties voordat een product op de markt wordt gebracht. Voorafgaande publicaties kunnen funest zijn als de rechten nog geclaimd moeten worden. (Bron beeld: uitspraak rechtspraak.nl)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje