Ambush Marketing en de Olympische Spelen

Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van de Olympische symbolen. Om de sponsors te behouden en de exclusiviteit te waarborgen, doet het IOC er alles aan om Ambush marketing te voorkomen. Er is sprake van ambush marketing als een bedrijf een link probeert te maken naar het event om te profiteren van de media-impact zonder daarvoor toestemming te hebben of een financiële vergoeding te betalen.

Ambush activiteiten zijn er al vele decennia en daarom worden de regels steeds strikter. Om de kans op lokale acties tot een minimum te beperken, kan daarbij worden terug gevallen op het merkenrecht, de Franse Sport Code, maar ook speciale wetgeving tegen parasitisme en oneerlijke mededinging. Kort samengevat er mag vrijwel niets.

Of het IOC actie zal ondernemen is mede afhankelijk van:
– wat zijn de intenties van het bedrijf (profiteren van de link of juist schade toebrengen aan een officiële sponsor- de officiële sponsor op de hak nemen);
– heeft het bedrijf een officiële band met het event;
– worden er Olympische symbolen gebruikt (merken, logo’s slogans, namen organisatie of plaatsnamen waar de events zijn);
– kan de consument denken dat het bedrijf een echte Olympische sponsor is;
– heeft de ambush actie mogelijk negatieve / reputatie schade tot gevolg.

Do’s en Don’ts
Kort door de bocht: er mag vrijwel niets, inhaken is altijd een risico. Dus anticipeer:

Gebruik geen:
– woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
– stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
– Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
– afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues

Wat mag wel:
– algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
– in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
– op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
– voorkom link met Olympische Spelen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje