Uitgangspunt voor IOC, bedrijven en sponsors

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft via merken- en modellenrechten een monopolie op het gebruik van Olympische symbolen, zoals de naam, de vijf ringen en de mascottes. De rechten staan op naam van het IOC maar de nationale Olympische Comités (zoals het NOC/NSF in Nederland) zijn in hun eigen land verantwoordelijk voor de handhaving hiervan. De aanpak wanneer op te treden kan dus per land verschillen.

In 2022 is in Frankrijk, mogelijk onder druk van het IOC, speciale wetgeving aangepast (de Franse Sport Code) om alle vormen van ambush-marketing te bestrijden. Sporters en hun privésponsors zijn daarnaast gebonden aan Rule 40 van het Olympic Charter. Daarin staat onder welke voorwaarden topsporters en hun privésponsors tijdens de Olympische Spelen mogen communiceren.
Dit alles natuurlijk om de officiële Olympische sponsors te beschermen.

Naast TV-contracten en entree-inkomsten vormen sponsorgelden de financiële ruggengraat van het IOC. Sponsoren binden zich voor vier jaar. Er zijn vier soorten sponsors: Worldwide Partners (zoals Coca Cola en Omega), Premium Partners (LVMH en Carrefour), Official Partners (Decathlon en PwC), en Official Supporters (Randstad en SNCF). Voor deze sponsorbedrijven gelden speciale regels.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje