Rituals winkels en online shops
Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk dan ook aanvragen voor reclame, omdat ze voor deze producten reclame willen maken. Dat is onzinnig.
Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk dan ook aanvragen voor reclame, omdat ze voor deze producten reclame willen maken. Dat is onzinnig.
Merken zijn veel meer dan alleen een logo of naam. Ook vormen, geluiden of de vormgeving van een verpakking kunnen als merk worden geregistreerd. Hierdoor krijgt de eigenaar het exclusieve
De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar
Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd
Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.
Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat
Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik daarvan. Als een ander bedrijf een vergelijkbare naam aanvraagt om identieke producten te lanceren, zijn er diverse procedures om
Een online uiting is in principe wereldwijd te zien. Als een bedrijf een merk van de concurrent gebruikt om zijn eigen producten te promoten dan is dat vaak merkinbreuk. Om
De merkhouder heeft het exclusieve recht om zijn product voor het eerst te verkopen in de Europese Unie. Zodra die verkoop heeft plaatsgevonden, kan het bedrijf zich niet meer verzetten
Geheel onverwachts zit de familie Hazes weer in een conflict. Dit keer gaat het (weer) tussen Rachel Hazes en haar zoon André Hazes jr. En nee, Rachel wil deze keer
Regelmatig duiken ze op, parodieën op een bekend merk. Als de zaak escaleert, dan is het verweer vaak een beroep op vrijheid van meningsuiting/dat dit een toelaatbare parodie moet zijn.
Bijna elke supermarkt heeft een eigen huismerk. Supermarkten doen vaak hun best om de verpakkingen van deze huismerken te laten lijken op die van A-merken. Supermarkten proberen op deze manier
In een aantal landen wereldwijd (onder andere de USA) zijn er speciale bepalingen om een persoonsnaam vast te leggen. Om te voorkomen dat iemand kan aanhaken bij de bekendheid van
Merkrechten geven het monopolie op het gebruik van een naam voor bepaalde waren en diensten. Nadeel is wel dat er dus maar een speler die naam kan gebruiken. Daar kunnen
Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft via merken- en modellenrechten een monopolie op het gebruik van Olympische symbolen, zoals de naam, de vijf ringen en de mascottes. De rechten staan
Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de
PUMA heeft een licentie gekregen om het Uniemerk NITRO (aangevraagd in 1997) te gebruiken voor hardloopschoenen. In 2021 komt de NITRO hardloopschoenenlijn uit. Een van de USP’s is dat de
Spyder Active Sports is een outdoor merk. Het bedrijf heeft haar logo vastgelegd voor een breed scala aan outdoor producten, zoals sportartikelen, horloges, tassen en kleding. Als er een vergelijkbaar
DJ Djoko (gedaagde) en William Djoko (eiser) zijn beiden (deep)house dj’s. Eiser treedt sinds 2006 regelmatig op in Nederland, Berlijn en Ibiza. Vanaf 2016 doet hij dat onder de naam
In 2007 start Red Bull een procedure tegen de lancering van The Bulldog energydrinks. Reden: het merk The Bulldog is overeenstemmend met Red Bull door het element BULL. In 2010
Merkrechten geven bescherming tot aan de landsgrenzen. Als een andere partij gebruik maakt van een vergelijkbaar teken in een ander gebied, kun je dan daartegen optreden?
Het lijkt wel of er steeds meer copycats in Rusland worden ingediend. Vooral van bedrijven die besluiten de activiteiten te staken of op te schorten. Worden die aanvragen nu allemaal
Dog Diggin Design maakt allemaal hondenproducten, zoals hondenbedjes, hondenkussens en hondenspeelgoed. Als het bedrijf merkbescherming aanvraagt voor het woordmerk HAIRMES, maakt Hermes daartegen bezwaar.
Dung Young Food Services start in 1957 een groothandel/toko in Aziatische producten. Vanaf 2011 worden er in zes landen meer dan 150 producten verkocht onder het huismerk AKAYA. Het bedrijf
Internationaal wordt reikhalzend uitgekeken naar de uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof over de vraag of de Bad Spaniel’s hondenspeeltjes inbreuk maken op het merk Jack Daniel’s. VIP Products maakt dit
Bedrijven denken soms dat ze veilig zijn zodra het merk eenmaal is geregistreerd. Dat mogelijke oudere overeenstemmende merken dan geen problemen meer kunnen zijn. Dat is niet correct. Soms weet
Als Max Verstappen het merk MAX 1 aanvraagt voor kleding, maakt Nike daartegen bezwaar op basis van haar merk AIR MAX. In de oppositieprocedure wint Nike. Helaas is Max Verstappen
Bekende artiesten, filmsterren, sporters et cetera laten vaak hun naam vastleggen als merk. Niet alleen voor de diensten die zij onder die naam doen, maar vaak ook om merchandise producten
De uitspraak in de doorhalingszaak van Supermac tegen het merk Big Mac deed het merkenrecht in de Europese Unie op zijn grondvesten schudden. McDonald’s beriep zich in de eerder aangespannen
NFT’s en de Metaverse zijn volop in het nieuws. Grote vraag is: moeten merkhouders nu massaal al hun merken opnieuw gaan vastleggen voor deze producten en diensten?
Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Het design van een (deel van) de verpakking kan ook heel goed als herkenningsteken werken. Omdat de consument hierin
Logo’s bestaan soms alleen uit geometrische figuren, zoals lijnen, streepjes, cirkels, punten of kleurvakken. Dit maakt dat de bescherming van zo’n logo vrij beperkt is. Gevolg: het is moeilijk om
In 2020 opent Paupsy haar deuren. Een concept store met kleding, schoenen en sieraden. Op het moment dat het merk wordt aangevraagd voor kleding en tassen, maakt PEPSI daartegen bezwaar.
Als in de Europese Unie het merk FLOWERCAT wordt aangevraagd voor onder andere handgereedschap (maar ook voor speelgoed), maakt Caterpillar daartegen bezwaar. Het bedrijf brengt een aantal merken in stelling,
New Balance heeft dit voorjaar met succes het gebruik van het logo New Burlon aangevochten in China. Het sportmerk had een vergelijkbare N op een vergelijkbare plek op de sportschoen
Met het vertrek van westerse bedrijven uit Rusland lijkt de deur te zijn opengezet voor merkkapers. Veel nieuwe merken lijken verdacht veel op de vertrokken bedrijven, maar zoals de nieuwe
Nog steeds zijn er bedrijven die trachten mee te liften op de reputatie van bekende merken. Vaak wordt daarbij dan een beeldelement gebruikt wat direct de link legt naar het
Het blijft toch een vreemd gegeven. Soms vragen bedrijven merken aan, waarvan het overduidelijk is wat de inspiratiebron is geweest. Een kansloze exercitie, dus gek als niemand de klant hierop
De vorm van een product kan beschermd worden als merk. Het moet dan significant afwijken van wat er in de markt aanwezig is of heel erg bekend zijn geworden (ingeburgerd).
In 2015 starten twee jonge ondernemers Kever Genever. De jonge generatie moet aan het oer-Nederlandse drankje jenever. Vorig jaar zijn er vier kant-en-klaar mixen gelanceerd in halve liter blikken. Voor
De Les Bordes Golf Club gebruikt als logo een silhouet van de kop van een Hubertus hert. Als hiervoor een Uniemerk wordt aangevraagd, maakt Mast-Jägermeister daartegen bezwaar op basis van
Sinds 1997 loopt er een conflict tussen de Amerikaanse fastfood keten Wendy’s en een Zeeuwse snackbar. De Zeeuwse snackbar heeft in 1995 voor de bedrijfsnaam een Benelux merkaanvraag gedaan. De
Dealerdirect Global exploiteert de website . WijKopenAutos is een concurrent. Op de website staat: ‘Ik wil van mijn auto af’. Partijen zijn het erover eens dat ‘ik wil van mijn
Bekende merken hebben een bredere bescherming. Een merkregistratie geeft niet alleen bescherming tegen identieke producten, maar ook tegen andersoortige producten. Belangrijk is dat de consument dan een link legt naar
Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf
Kitcars zijn zelfbouw auto’s. De maker bouwt een auto op een bestaand chassis, meestal van een middenklasse auto. Naast kant-en-klaar auto’s worden ze ook als bouwpakket verkocht. Kitcar Collection verzamelt
In 2007 laat Dennis Perry het merk METCHUP registreren in de USA voor ketchup, mayonaise en mosterd. In zijn eigen keuken mengt Perry de sauzen en hij verkoopt deze zelf.
Dit voorjaar lanceerde rapper Lil Nas X niet alleen zijn nieuwe video, maar ook 666 paar Satanschoenen (à $ 1.018,- ). Een project bedacht met kunstenaarscollectief MSCHF. Originele Nike Air
Binnen het merkenrecht kennen we de beschermde Oorsprongsbenaming. Dat zijn termen die alleen gebruikt mogen worden door bedrijven als zij voldoen aan bepaalde strenge voorwaarden. Bijvoorbeeld als de ingrediënten uit
Als Jürgen Klinsmann een afbeelding van zijn omhaal in de wedstrijd tegen Bayern München als logo aanvraagt voor drukwerk, kleding en bier, maakt Panini daartegen bezwaar.
Bullsone maakt schoonmaak- en onderhoudsproducten voor auto’s. In Zuid-Korea heeft het bedrijf een marktaandeel van 90 %. In haar logo is een agressieve stier te zien. Red Bull is een
Adverteerders maken gretig gebruik van influencers om op social media hun producten te promoten. Vlogs hebben een gigantisch bereik en zijn ideaal om een product onder de aandacht te brengen
Tony Chocolonely heeft een actie gestart om misstanden in de cacao wereld aan de kaak te stellen. Doel: het uitbannen van slavernij en kinderarbeid. Door de chocola aan te bieden
Eind 2020 was de Brexit een feit. De gevolgen daarvan werken alle kanten op. Uniemerken splitsen zich automatisch in een nationaal Engels recht (dus dubbele kosten voor de merkhouder). Engelse
Tegen de aanvraag van het logo HelloFresh is eerder succesvol bezwaar gemaakt door het Tsjechische bedrijf Linea Nivnice. Zij vindt dat het logo HelloFresh te veel lijkt op haar woordmerk
In februari raakte Yohana Agurto haar baan kwijt als lerares. Als alleenstaande moeder van vier kinderen werd de situatie nog moeilijker toen Chili in een lockdown ging door Corona. Opeens
Er is een vervolg over de vraag of het Hema ondergoed met een krokodil erop een inbreuk is op het logo van Lacoste. In eerste instantie oordeelde de rechtbank van
China kent een first-to-file-system. Hierdoor kunnen merkkapers snel een Westers merk claimen, in de hoop dit later te verkopen aan de merkhouder. Sommige merkkapers gaan een stap verder en leggen
In de mode zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten bekijken kleding in de rekken en herkennen aan het logo in de nek de fabrikant. Hoe belangrijk is dat logo bij de
Sinds 2006 is het merk CROSSFIT ingeschreven in de Europese Unie voor fitness training. Het fitness programma is bedacht in Amerika, waarbij gebruik wordt gemaakt van autobanden en zandzakken. Het
Al bijna 100 jaar maakt BMW motorfietsen (1923) en auto’s (1928). Het bedrijf heeft wereldwijd haar merkrechten vastgelegd. In India gaan deze rechten terug tot 1956. Als in 2013 Balajee
In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het
Adidas gebruikt als onderscheidingsteken van haar producten een drietal parallel naast elkaar staande strepen. Kenmerkend is het aantal en het feit dat de strepen net zo breed zijn als de
De smeerdip van HEKS’NKAAS is al jaren een groot succes. Als de productie in eigen hand wordt genomen, komt de oude producent met een vergelijkbaar product onder het merk DIP
Merktekens worden soms in kunstwerken gebruikt. Bekende voorbeelden van de afgelopen jaren zijn: Nadia Plesner met haar Dafurnica (Louis Vuitton tasje) en Banksy’s Dismaland (merken van Disney). Merkhouders blijven vaak
Bentley Clothing verkoopt sinds 1962 kleding als T-shirts, sweatshirts en hoeden in Engeland. De producten kosten tussen de £ 25 en £ 45. In Engeland verkoopt Bentley Motors al bijna
Bij de keuze voor een online game is het verstandig om te checken of een naam wel vrij te gebruiken is. Dat ondervond 3D Realms, de ontwikkelaars van Duke Nukem,
MKB Brandstof gebruikt sinds 2009 in haar radiocommercials Tom de Ridder als fictief persoon om haar bankpas en parkeerservice te promoten. In 2015 besluit het bedrijf de naam te wijzigen
Via de besloten Facebookpagina ‘Marktplaats zonder regels’ worden Ray-ban zonnebrillen aangeboden. “Deze lente/zomer weer originele Rayban zonnebrillen verkrijgbaar vanaf € 85,-. Nergens goedkoper. Meer dan 280 verschillende modellen!!! Diverse kleuren.”
Red Bull heeft een naam hoog te houden wat betreft de handhaving van haar merk. Procedures worden gestart tegen merken voor energydrinks met het woord BULL of beesten in het
Het moge bekend zijn, de Lidl komt regelmatig met private labels die verdacht veel lijken op die van bekende A-merken. Denk hierbij aan Brommerdrop (versus Autodrop), Vlugge Japie (Snelle Jelle),
In 2011 en 2012 wordt Neymar uitgeroepen tot beste voetballer in Zuid-Amerika. Vanaf dat moment worden er overal ter wereld Neymar merken geregistreerd in de hoop een graantje mee te
Al decennia lang is de hardrockband Guns N’ Roses een gevestigde naam in de popmuziek. Die populariteit is nog niet tanende, gezien de 17 miljoen volgers op Facebook. De band
Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in
Niet alleen de typografie van Coca-Cola is wereldberoemd, ook het design van de witte golf tegen een rode achtergrond. Om de goodwill te beschermen, zijn deze elementen als merk vastgelegd.
Lacoste heeft haar krokodil embleem als logo geregistreerd voor kleding. Kan het bedrijf nu ieder gebruik van krokodillen op kleding tegengaan? Deze vraag staat centraal in de rechtszaak die Lacoste
In Nederland kennen we een hele snelle procedure om per direct een verbod te eisen (1019e Rv procedure). De rechter is echter wat terughoudend geworden om een vordering toe te
In 2016 worden het woord en logo SUPERMAC’S als merk geregistreerd voor een nieuwe fastfoodketen. McDonald’s maakt hiertegen bezwaar want SUPERMAC’S lijkt verwarringwekkend veel op BIG MAC. McDonald’s baseert de
Mexx International heeft in 2017 alle intellectuele eigendomsrechten gekocht van het oude lifestyle merk Mexx. Hiermee wordt zij houder van veel MEXX merken voor kleding en beddengoed. Een licentienemer heeft
In tegenstelling tot de wedstrijd in de Champions League, kwam Bayern München dit jaar wel als winnaar uit de strijd rond haar logo. In 2002 is het logo FC BAYERN
Bekende merken genieten een ruime bescherming. Dit is eigenlijk wel noodzakelijk om te voorkomen dat andere bedrijven niet in de slipstream proberen mee te varen op dit succes. Veel aanhakende
Deze zomer stond Ilja Gort wederom in de rechtszaal. Dit keer draaide het om de vraag of het Katwijkse merk Dutch Tulip Vodka een inbreuk is op de merkrechten van
Om te voorkomen dat derden aan de haal gaan met de naam en het gedachtengoed van John Lennon, heeft zijn vrouw (weduwe) Yoko Ono de naam als merk vastgelegd. Het
Bedrijven kunnen tegen een nieuw merk bezwaar maken als de merken overeenstemmend zijn. Het nieuwe merk moet daarnaast wel aangevraagd zijn voor identieke dan wel soortgelijke of complementaire producten. Gaat
Pepsi gebruikt sinds 1991 haar Pepsi Globe logo. Een ronde bol met golvende vlakken in de kleuren rood wit en blauw. Sinds die tijd heeft het logo een aantal restylingen
Levi Strauss probeert zo goed mogelijk de goodwill rond haar spijkerbroeken te claimen. Het bedrijf heeft via het merkenrecht ontzettend veel visuele tekens als merk geregistreerd. Niet alleen de naam
Grumpy Cat is mogelijk de meest beroemde kat ter wereld. De carrière van deze poes (echte naam Tardar Sauce) start in 2012 als er een foto van haar online wordt
Veel bedrijven denken dat de registratie van een logo maar een beperkte bescherming geeft. De rechtspraak van de laatste jaren toont echter het tegendeel aan. Uit de LOCK beslissing (en
Unilever registreert het merk RELEASE THE BEAST voor de nieuwe Magnum (ijsjes) campagne. Het merk wordt aangevraagd voor o.a. ijs en waterijs. Monster maakt hiertegen bezwaar op basis van haar
BALR is het modieuze nieuwe kledingmerk (start 2013) van drie Nederlandse profvoetballers. De kleding is bekend om zijn witte/zwarte T-shirts met de opdruk BALR. Het merk is in 2015 geregistreerd
Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een
In 1999 wordt er een nieuw winkelconcept gelanceerd: Loods5. In een enorm pand kunnen fabrikanten, importeurs en groothandelaren een ruimte huren, om daar hun eigen producten te verkopen. In het
Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik van die naam. De wetgever heeft echter wel een aantal randvoorwaarden geformuleerd om dit gebruik aan banden te leggen.
Drinkopoly is een bijzonder bordspel. Het doel is drinken met vrienden. Het spel is telkens een unieke ervaring, ‘omdat je de vorige keer gewoon niet meer herinnert’. Ook het logo
Spa Monopole heeft van de overheid de exclusieve vergunning gekregen om de natuurlijke waterbronnen en thermale baden in Spa te exploiteren. Het bedrijf heeft het merk SPA geregistreerd voor een
Een merk geeft het bedrijf een monopolie in de markt. Hoe ver strekt die bescherming? Als een merk er anders uitziet en anders klinkt, is begripsmatige overeenstemming dan voldoende voor
Modecollecties hebben de laatste jaren tot menig rechtszaak geleid. In die procedures draaide het om de vraag of gebruik van tekst op kleding een inbreuk is op het merk van
Veel bedrijven laten hun bedrijfsnaam en merknamen alleen als woordmerk registreren. Vaak wordt er daarnaast ook nog een logo gebruikt. Als dit logo onderscheidend is en een belangrijke rol speelt
Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald.
Mustang is een bekend Duits jeans merk (gelanceerd in 1948). Het logo verwijst naar het Wilde Westen en bestaat uit een gestileerd paard/een mustang (mustang is een verwilderd paardenras in
Stripverhalen en stripfiguren zijn populair bij kinderen. Om die reden worden stripfiguren geregeld gebruikt om kinderproducten in de markt te zetten. Ehrman is een van de grootste zuivelfabrikanten in Duitsland
Sommige bedrijven werken met en seriemerk. Vrijwel alle producten worden aangeboden onder merken die iets gemeenschappelijks hebben. Een van de meest bekende hiervan is McDonald’s. Naast de naam van de
Indien Engeland uit de EU treedt, heeft dit niet alleen gevolgen voor Engelse bedrijven. In principe heeft ieder bedrijf met een EU merk- of EU modelregistratie vanaf dat moment namelijk
Bekende merken krijgen een brede bescherming Zij kunnen optreden tegen aanhakend gebruik, gebruik van het merk voor andere producten. Probleem is wel dat het bedrijf dan moet bewijzen dat het
Met een grap inhaken op actualiteiten is vaak een toegstane parodie. Echter waar ligt de grens tussen een parodie maken en commecieel ergens een slaatje uitslaan? Die vraag zien we
Merkrechten zijn territoriaal beperkt. Een Benelux merk beperkt zich letterlijk tot de grenzen. Het gevolg hiervan is, dat in bijvoorbeeld de Benelux merkregistraties worden gedaan die sterk overeenstemmen met bekende
Met een merk kan een bedrijf overeenstemmende merken tegenhouden als die worden aangevraagd voor identieke dan wel soortgelijke waren. Sommige merkhouders proberen die claim wel erg ver op te rekken.
Een bekend merk kan zich verzetten tegen het gebruik van een vergelijkbaar teken voor totaal andere producten. In 2012 wordt voor het oranje Johan Cruijff nummer 14 T-shirt een merk
In 1999 lanceert de Nieuw Zeelander Geoff Ross een nieuwe pure wodka onder het merk 42BELOW. Nadat in 2006 Amerika wordt veroverd en de wodka diverse prijzen wint, neem Bacardi
Het merkenrecht geeft niet alleen bescherming tegen gebruik door anderen van het merk voor vergelijkbare producten, maar ook voor verwante (complementaire) producten. De vraag is alleen, hoe ver reikt die
In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk
Een aantal grote supermarkten schept er genoegen in om heel nadrukkelijk aan te haken bij bekende A-merken. Tot voor kort werd vooral aangehaakt bij de verpakking. Tegenwoordig deinst men er
Het merkenrecht geeft een bedrijf het monopolie om als enige een naam (of een vergelijkbare naam) te gebruiken voor bepaalde producten en diensten. De merkhouder kan met een registratie in
Polo te paard wordt al sinds de klassieke oudheid gespeeld. Het Amerikaanse bedrijf Ralph Lauren gebruikt het beeld als logo voor haar kledinglijn. Echter, er zijn meer vormen van polo,
Het is een wijd verbreid misverstand. Veel managers denken dat zij met de inschrijving van de bedrijfsnaam in het register van de kamer van koophandel of na de registratie van
Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet
De Canadees Joel Thomas Zimmerman, beter bekend als DJ Deadmau5, ligt sinds kort met Disney in de clinch over zijn logo. Al ruim tien jaar staat de DJ op het
Het zal niemand ontgaan zijn. Na de aanslag in Parijs zijn er altijd weer personen die de onsmakelijke
Nissan lanceert in oktober 2009 tijdens de Tokyo Motor Show haar Land Glider. Een smalle tweepersoonsauto
Afgelopen weken kwam naar buiten dat er binnen de familie Moszkowicz onenigheid is over het gebruik van de familienaam. De broers Max (sr) en David zijn
Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar
Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak
Iedere winkelier zal proberen zijn winkelinrichting een unieke uitstraling te geven. Zo herkent de consument direct het bedrijf door de gebruikte kleuren, displays en winkelinrichting. Maar is dit unieke design
Een merkregistratie geeft een bedrijf heel veel rechten. Als de titel van een bekend televisieprogramma nu niet geregistreerd is als merk, mag je dan als bedrijf meeliften op de bekendheid
Regelmatig speelt de vraag of woorden of beelden met een groot maatschappelijk, religieus of cultureel belang wel een merk kunnen zijn. Omdat hiervoor
Vijftig jaar geleden traden de Beatles voor het eerst (en laatst) op in Nederland. Dat eerste bijzondere concert was niet bij Blokker<ins
De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord
Bij kleding en modeaccessoires zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten herkennen producten niet alleen aan de naam, maar ook
Onze taal ontwikkelt zich continu. Door
Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het
Bij veel bedrijven wordt de corporate
Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke
Om te overleven, moet een bedrijf zich blijven ontwikkelen. Dat kan in de vorm van innovatie, maar vaak ook in de vorm van productdifferentiatie. Kan een bedrijf en nieuw
De bekende Britse reggae/popgroep UB40 is in 1978 opgericht door een aantal werkeloze vrienden. In 2008 verlaten leadzanger Ali Campbell en toetsenist Mickey
In 2013 zijn ruim 13.800 bedrijven failliet gegaan (CBS). Bij een faillissement is de goodwill van een bedrijf niet zomaar ineens verdwenen. Vandaar dat de curator altijd de mogelijkheid onderzoekt
Door een merk te laten registreren (in Europa of de Benelux), krijgt de houder het monopoly op het gebruik van dat merk. Met een merkregistratie in de hand, kan de
De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van
Om producten onder de aandacht te brengen van het
De chocopasta van Nutella is wereldberoemd. Het wordt in 190 landen verkocht en heeft een zeer herkenbare verpakking. Om de unieke look-and-feel van het merk te beschermen, heeft Ferrero (
China, met een bevolking van meer dan 1 miljard mensen, is voor veel bedrijven het beloofde land. Enerzijds vanwege de gigantische afzetmarkt, anderzijds vanwege de lagere productiekosten. Vaak worden merkrechten
30 April is het zover. Koningin Beatrix treedt dan af en Nederland krijgt nu een Koning. Het Koninklijk Huis is in Nederland nog steeds mateloos populair dus de inhuldiging is
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de
Het historische bier KWAK wordt geserveerd in een heel apart glas in een houten glashouder. Brouwerij Bosteels heeft een lijntekening van het glas in de houder als beeldmerk laten registreren.
Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de
Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones,
Zeg je Coca Cola dan weet bijna iedereen waar over je het hebt, namelijk een frisdrank merk met een rood/witte layout. Maar Coca Cola gooit het nu over een andere
Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf.
Begin dit jaar lieten we weten dat Beyonce en Jay-Z een dochtertje hadden gekregen en haar de naam BLUE IVY CARTER gaven. Deze naam werd ook gelijk door het echtpaar
Huismerken en runners-up brengen al jaren hun producten aan de man in verpakking die toch wel verdacht veel lijken op die van A-merken. In de slipstream van de
BEN & JERRY’S is een van de bekendste merken ijs. Bedrijven proberen soms mee te liften op de bekendheid hiervan. Echter dat aanhaken kan soms uit een onverwachte hoek komen.
Marketing en reclame mensen vinden het vaak prachtig als het merk als een benaming in de branche wordt gebruikt. Vooral als het uniek product is, want dan ziet iedereen direct
Yahoo! Brazil maakte bezwaar tegen de productie van YAHOO kauwgom. Internetdiensten en kauwgom zijn natuurlijk totaal andere waren/ diensten, dus de vraag is of een verbod wel mogelijk
Screentime is sinds 2001 de producent van POPSTARS en heeft de naam als merk geregistreerd. In de periode 2008-2011 is de talenshow POPSTARS te zien bij SBS. SBS maakt bekend
In de Benelux kunnen namen van leden van het Koninklijk Huis gewoon als merk geregistreerd worden. In tegenstelling tot veel andere Europese
Christiaan Louboutin ontwerpt al ruim twintig jaar pumps met een rode zool. Dit kenmerk heeft hij als merk vastgelegd. Als Van Haren damespumps met rode zool gaat verkopen eist Louboutin
Het wereldwijde accountantskantoor BDO heeft de eerste ronde verloren in haar strijd tegen een Filippijnse bank, Banco de Orso over het gebruik
Het komt toch niet zo vaak voor, daarom dit keer aandacht voor een voor de hand liggende maar toch bijzondere weigering. Merken worden vaak geweigerd op grond van gebrek aan
Populaire merknamen worden door het publiek soms gebruikt om een bepaald product aan te duiden. Denk aan Aspirine en Luxaflex en natuurlijk
Al zestien jaar telt Milieudefensie het aantal EKO producten in supermarkten. Biologische en Fairtrade artikelen rukken op in het schap omdat duurzaamheid voor consumenten steeds belangrijker wordt. Inmiddels is er
Gucci en Guess liggen al jaren
Sinds 2008 loopt er in Polen een kwestie tegen de lancering en het gebruik van het merk COOL RIVER voor eau de toilettes. Zino Davidoff maakt op basis
Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL
De redactie van World Patent & Trademark News (WPTN) heeft merkenbureau Abcor gevraagd om namens de Benelux een stuk te schrijven over de meest prangende merkenrechtelijke kwesties in
De Engelse telefoonmaatschappij O2 heeft afgelopen week drie VZW’s (verenigingen zonder winstoogmerk) gedagvaard voor de Brusselse rechtbank. De organisaties werden gedagvaard omdat Gerolf Annemans (van Vlaams Belang) op
Apple Corps, het bedrijf van ex-Beatles Sir Paul en Ringo Star, voert al 8 jaar strijd tegen de registratie van het merk BEATLE voor rolstoelen. De nog levende
Jurjen Veldhoen start in 2005 een nieuwe brillenmerk; JUP. Een nieuw design dat zich kenmerkt door stijlvolle vormgeving met vaak een knipoog naar stijlcitaten uit het verleden. De
Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten
Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis
Het schreeuwende geel spat van de buis af bij het overnamenieuws van het ingetogen rood/wit. Supermarktketen Jumbo heeft C1000 overgenomen. Alle ogen zijn gericht op de verhoudingen binnen
Consumenten pakken (bijna) blind verpakkingen uit het schap op basis van de vorm en kleur. Marktonderzoek toont aan dat kleur facings en vorm de meest belangrijke onderscheidende elementen
De horloges van Ice-Watch zijn bijzonder populair in België. Niet in de laatste plaats doordat ze gebruikt werden in de videoclips van onder andere The Black-Eyed Peas. Die
C&A brengt in haar winkels (en via Wehkamp) kleding op de markt onder de aanduiding DSTR. DSTR wordt daarbij op verschillende manieren vorm gegeven. Soms staan de letters
Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming
Sinds 2004 gebruikt het Groningse full service internetbureau IWink het teken iWEBHOSTING voor het aanbieden van hosting diensten. Apple heef in 2004 het logo IWEB gedeponeerd als Europees
In Londen is een restaurant gestart met de verkoop van ijs gemaakt van aanleverde moedermelk. Zolang er voldoende aanvoer is, blijft het ijs op de lijst staan. Moedermelk
Politiek en gebruik van merken of IE rechten van derden is geen gelukkig combinatie. Zo vlak voor de Eerste Kamerverkiezingen staat dit keer de Socialistische Partij in de spotlichten. In
Dit jaar bestaat Andrélon 70 jaar, reden voor een feestje met een ludiek product, een verwennende Champagne Shampoo. Volgens het persbericht een “ exclusieve feest editie met een
Aan de wildgroei van nieuwe biologische logo’s lijkt geen eind te komen. Naast klavertjes en andere symbolen heeft nu ook de Europese Unie besloten met een nieuw logo
EasyJet zit in zwaar weer nu de grootaandeelhouder en oprichter van het bedrijf een proces is gestart wegens niet nakoming van de licentie verplichtingen. Bij veel bedrijven zitten
Slagzinnen als merk zijn weer helemaal hot. Na de uitspraak van het Europese Hof in de zaak VORSPRUNG DURCH TECHNIK, laten nu ook de Benelux autoriteiten van zich spreken.
De BURBERRY ruit is al lange tijd een vertrouwd beeld in de mode en behoort tot één van de bekendere modemerken. Omdat het ruitmotief heel herkenbaar is, heeft Burberry de
OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast.
Nadat het Australische team zich gesetteld had in het Olympische dorp brak de eerste rel van de Olympische Winterspelen direct uit. Tot grote ontsteltenis van het IOC wapperde er namelijk
The Bulldog heeft met een aangepaste energydrink een perfect alternatief gelanceerd op Red Bull. Door de net iets andere samenstelling kan The Bulldog haar energydrink bijna wereldwijd vermarkten,
In Italië produceert GIampietro Torresan sinds 1996 CANNABIS bier. Als het merk in 2003 Europese bescherming krijgt, start de Duitse brouwer THE CANNABIS CLUB SUD een nietigheidsactie. Reden: het merk
Apple lanceerde woensdag 26 januari met veel bombarie de nieuwe iPad. Na enkele dagen blijkt echter dat Fujitsu in 2003 de merknaam in onder andere de Verenigde Staten
De laatste jaren heeft Heineken diverse brouwerijen opgekocht, waaronder ook veel kleinere lokale Zwitserse brouwers. In Zwitserland was niet iedereen hier even blij mee. Een actiegroep wilde op een ludieke
Sinds 1994 is “Scotch & Soda Polska” de exclusieve Poolse distributeur van kledingfabrikant Scotch & Soda BV uit Nederland. POLSKA wil (zoals wel meer distributeurs) haar marketing activiteiten beschermen. Daarom
In de Benelux kunnen houders van oudere merken makkelijk en snel een procedure starten om de inschrijving van een nieuw Benelux merk te stoppen. Lollipops SA, bekend van haar tassen,
In Leiden organiseren een aantal vrijwilligers een clubavond in de sociëteit LVC. Gezellig samen wat drinken onder de naam Club Maxi-Cozy (de club optimale gezelligheid). De fabrikant van kinder autozitjes
Vaak is een logo een bijzonder sterk onderscheidingsteken. Bij kleding zien consumenten razendsnel aan het logo van welke fabrikant het afkomstig is. Om snel op te kunnen treden tegen inbreuk,
Bij de keuze voor een nieuwe naam, is het verstandig om een fantasievolle naam te kiezen. Vanuit marketingoogpunt wil men vaak een naam die sterk verwijst. Nadeel van verwijzende en
The Polo/Lauren Company heeft succesvol de registratie van het logo POLO SPORT kunnen tegenhouden. De verweerder stelt dat het merk al sinds 2004 wordt gebruikt en er nooit pro-blemen zijn
Kipling heeft haar logo als Europees merk laten registreren. Het logo is nadrukkelijk op de tassen aangebracht en werk goed als herkenningsteken. Als Kipling een tas met vergelijkbaar logo bij
Mona introduceert iedere maand een nieuw toetje. Zo was er tijdens het EK het ‘Luchtig EK Toetje’ en in augustus het ‘Olympisch toetje’.
Het is de houder van het bekende beeldmerk CAMEL niet gelukt de inschrijving van het beeldmerk CAMELO tegen te gaan.
De nieuwe verpakking voor CAMELO wordt gebruikt voor koffie. In
Stylelimousines heeft een bestaande Ferrari verlengd, zodat zij nu de snelste Ferrari limousine voor de verhuur bezit.
Als Stylelimousines de nieuwe wagen wil gaan verhuren, ontvangen ze een brief van
Sinds een aantal jaren is het mogelijk om tegen een nieuwe merkaanvraag bezwaar te maken bij de merkautoriteiten in de Benelux. Via deze weg (de oppositie) kan vrij goedkoop bezwaar
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Merken, merkregistraties, Benelux merkregistraties, Europese merkregistraties, voorwaarden voor merkregistratie, Benelux merkenbureau
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.