Hubertus hert van Jägermeister vs silhouet hert

Hubertus hert van Jägermeister vs silhouet hert

De Les Bordes Golf Club gebruikt als logo een silhouet van de kop van een Hubertus hert. Als hiervoor een Uniemerk wordt aangevraagd, maakt Mast-Jägermeister daartegen bezwaar op basis van haar logo. Dit is ingediend voor een heel breed scala aan identieke producten en diensten. Een merk is de eerste 5 jaar nog niet gebruiksplichtig, dus de merkhouder kan dan een beroep doen op alle waren en diensten waarvoor het merk is aangevraagd, ook al wordt het daarvoor (nog) niet gebruikt.

 

Het EUIPO oordeelt in eerste instantie dat de merken niet overeenstemmend zijn, maar bij de Board of Appeal krijgt Jägermeister gelijk. Jägermeister heeft niet alleen het complete logo laten registreren maar ook alleen de kop van het hert met de cirkel en het kruis. Dat is slim van Jägermeister want op die manier krijgt het bedrijf een sterkere claim op het beeldelement van de hertenkop. Omdat deze procedure gebaseerd is op alleen deze merkregistratie, speelt het woord Jägermeister in deze procedure geen rol.

De silhouet van het aangevraagde hert (van Les Bordes) is vrijwel identiek aan de vorm van de kop van het Hubertus hert en is het dominante deel. De cirkel en het kruis zijn meer decoratief. Ook het woordelement LES BORDES is onvoldoende om de overeenstemming op te heffen.

Omdat het logo van de golfclub voor identieke waren en diensten is aangevraagd, bestaat er kans van verwarring. Het merk wordt daarom geweigerd. Zie hier het belang om de belangrijkste onderscheidende beeldelementen ook als beeldmerk te laten registreren.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje