Neymar eist zijn naam op – depot te kwader trouw

Neymar eist zijn naam op

In 2011 en 2012 wordt Neymar uitgeroepen tot beste voetballer in Zuid-Amerika. Vanaf dat moment worden er overal ter wereld Neymar merken geregistreerd in de hoop een graantje mee te pikken van dit succes (of namen met de familienaam NEYMAR erin). Niet alleen in Brazilië, ook in de Europese Unie, Turkije en Marokko worden merken geclaimd voor allerlei producten als kleding, voedsel en drank. Vaak niet door of met toestemming van de voetballer.

Als Neymar in 2017 voor 222 miljoen wordt verkocht aan Paris Saint Germain, laat hij zijn merk in de EU registreren. In de Europese Unie is een Portugese zakenman hem echter voor geweest. Het Europese Hof oordeelt dat die aanvraag uit 2012 te kwader trouw is gedaan. Op het moment van aanvraag was Neymar al een rijzende ster en bekend in Europa, zo blijkt uit de vele artikelen in de voetbalpers. Dat de Portugese zakenman dit wist, blijkt ook uit het feit dat hij dezelfde dag een merkaanvraag heeft ingediend voor Iker Casillas (op dat moment een van de beste keepers ter wereld). Het merk is daarom terecht doorgehaald door de Europese merkautoriteiten. (Bron beeld: merkenregister marokko)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje