Er is maar één NIELSON

Merkrechten geven het monopolie op het gebruik van een naam voor bepaalde waren en diensten. Nadeel is wel dat er dus maar een speler die naam kan gebruiken. Daar kunnen mensen misbruik van maken, maar ook dat kent zijn grenzen.

NIELSON is een van de bekendere sing-songwriters in Nederland. Hij breekt door in 2012 scoort vrijwel ieder jaar een grote hit. Als hij zijn naam laat vastleggen voor diensten van een muzikant en componist ontdekt hij dat er al een eerder merk is geregistreerd in 2013. Dat merk is geclaimd voor diensten van een communicatie bureau maar ook voor diensten van een sing and song writer en DJ. De deposant gebruikt de naam voor zijn marketing activiteiten maar treedt als artiest op onder de naam Mister Nielson. Dat Mister is een belangrijk onderdeel van de naam (net zoals bij Miss Montreal of Lady Gaga het gaat bij artiesten vaak om de gehele naam).

Gebruik van de naam NIELSON voor een marketing bureau is geen probleem voor Nielson, maar de claim voor muzikant is te kwader trouw gedaan. De zaak komt uiteindelijk bij het Hof en daar krijgt Nielson gelijk. Nielson was toen al bekend en gebruikte de naam als muzikant. Deposant gebruikte als DJ niet de naam NIELSON maar mister Nielson maar heeft het merk wel voor exact de diensten (sing and songwriter) ingediend waarvoor hij het niet gebruikte. Voor dat deel is het merk te kwader trouw aangevraagd en wordt dit door het Hof doorgehaald.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje