alle artikelen in

Merkregistratie

LANCÔME VS NINÔME

Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.

Lees verder »

Valse hoop beschrijvend merk

Vanuit marketingoogpunt is het aantrekkelijk om bij een nieuw merk een woord te gebruiken wat direct de lading dekt. Met zo’n beschrijvend merk weet de consument direct waar het product

Lees verder »

Rule 40 en het Olympisch Handvest

De officiële sponsors zijn de financiële ruggengraat van het IOC. Echter veel atleten hebben niet het salaris van een gemiddelde voetballer. Zonder privésponsor zouden zij nooit de top kunnen halen.

Lees verder »

Franse Sport Code

In verband met de Olympische Spelen is de nationale wetgeving in Frankrijk (de Franse Sport Code) in 2022 nogmaals aangepast. Conform art 141-5 en art 141-7 van de Franse Sport

Lees verder »

Wat claimt het IOC?

Iedere Olympische Spelen zijn uniek. Niet alleen qua prestaties, maar ook in de communicatieve uitingen. Het IOC realiseert zich dat dit de key assets van de organisatie zijn. Voor iedere

Lees verder »
Lego poppetje geldig vormmerk

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese

Lees verder »
Jan Smit – standaard hoofd

Jan Smit – standaard hoofd?

Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en

Lees verder »
HART – belang merkonderzoek

HART – belang merkonderzoek

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische

Lees verder »
Geluidsmerk – kinderliedje

Geluidsmerk – kinderliedje

Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw

Lees verder »
Weigering Put Putin In

Weigering Put Putin In

Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld

Lees verder »
Nijntje’s seksspeeltjes

Nijntje’s seksspeeltjes

Als er in de Europese Unie een logo wordt aangevraagd van een gestileerd konijnenhoofd voor kleding en seksspeeltjes, maakt Mercis daartegen bezwaar. Nijntje staat wereldwijd namelijk bekend om haar kindvriendelijke

Lees verder »
TOBLERONE en de Matterhorn

TOBLERONE en de Matterhorn

Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in

Lees verder »
oscar normaal gebruik advertenties in de europese unie activiteit buiten EU

Oscar een springlevend merk

Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als

Lees verder »
Herrijzing Toneelgroep Amsterdam

Herrijzing Toneelgroep Amsterdam

In 2018 is de Toneelgroep Amsterdam opgegaan in ITA, Internationaal Theater Amsterdam. Als deze zomer theatergroep De Warme Winkel besluit haar naam te wijzigen in ‘toneelgroep Amsterdam’, kan ITA dit

Lees verder »
Staatssymbolen in logo’s

Staatssymbolen in logo’s

Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om

Lees verder »
Spookfacturen - fraudehelpdesk

Spookfacturen – fraudehelpdesk

Spookfacturen blijven in ons vak een onuitroeibaar kwaad. Alleen gaat het van kwaad tot erger. Recent zijn er zelfs spookfacturen verstuurd met daarop de logo’s van officiële autoriteiten (BOIP, EUIPO

Lees verder »
Washington Redskins deel 2

Washington Redskins deel 2

Al jaren strijden mensen tegen de naam WASHINGTON REDSKINS. In 1993 stelde het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Om die reden

Lees verder »
Chelsea en José Mourinho

Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en

Lees verder »
Herdepot Monopoly te kwader trouw

Herdepot Monopoly te kwader trouw

Na vijf jaar is een merk gebruiksplichtig. Omdat bewijs van gebruik soms moeilijk te verzamelen is (zie BigMac –Abcors ABC-tje nr. 35), laten bedrijven iedere vijf jaar hun belangrijkste merken

Lees verder »
Depot kwader trouw China

Depot kwader trouw China

Wereldwijd gezien worden in China de meeste merken geregistreerd. Ter vergelijking, in de Benelux worden gemiddeld 22.000 merken per jaar aangevraagd, afgelopen jaar in China 7,7 miljoen. Om merkkaping tegen

Lees verder »
Kleurmerk Red Bull nietig - vereisten kleurmerk

Kleurmerk Red Bull nietig

Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om

Lees verder »
EU merken en Brexit

EU merken en Brexit

Dit voorjaar is er eindelijk iets meer duidelijkheid gekomen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven met een EU merk/ EU model. De Europese Commissie heeft een ontwerpakkoord gepubliceerd.

Lees verder »
LOCK: Waarom merkregistratie logo

LOCK: Waarom merkregistratie logo?

Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo

Lees verder »
De waarde van merken

De waarde van merken

Google is dit jaar (in de Brandtz Top 100) uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld (een ruime 229 miljard US dollars). In die top 100 staan ook Nederlandse bedrijven,

Lees verder »
De strijd om het LEGO poppetje- geldig vormmerk LEGO

De strijd om het LEGO poppetje

Merken komen in vele gedaantes voor. Niet alleen namen en logo’s zijn merken, maar ook vormen kunnen een merk zijn. Een van de meest bekende vormmerken is waarschijnlijk het flesje

Lees verder »
cancellation europees merk alexander wang depot te kwader trouw

Handen af van Alexander Wang

Succesvolle mensen staan volop in de schijnwerpers. Maar bekend zijn, heeft ook een keerzijde. Er zijn namelijk altijd mensen die graag een graantje willen meepikken van de goodwill die hieraan

Lees verder »
Merk met EU-symbolen verboden

Merk met EU-symbolen verboden

Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt

Lees verder »
ALLAH geen merk

ALLAH geen merk

Het Benelux merkenbureau (BBIE) heeft besloten de inschrijving van het merk ALLAH te weigeren. Het merk was aangevraagd voor onder andere kleding. Vreemd is de weigering niet, wel de redenatie

Lees verder »
logo redskins indiaan met verentooi

Merknaam Redskins vogelvrij?

Ieder land heeft wel zijn “zwarte pieten” rel. In Nederland heeft de rel nog niet tot merkrechtelijke kwesties geleid (Zwarte-Pieten Vla is nog steeds een geldig merk). In Amerika speelt

Lees verder »
iPhone geen merk in Zwitserland

iPhone geen merk in Zwitserland

Zwitserland blijft een unieke plek behouden in Europa, ook wat betreft het merkenrecht. Over het algemeen zijn de Zwitserse merkautoriteiten bijzonder streng maar sommige uitspraken blijven toch verbazen.

Lees verder »
Namen bekende personen als merk; Napoleon als toiletpapier

Napoleon als toiletpapier

In Griekenland is het beeldmerk NAPOLEON geregistreerd voor tissues, keuken- en toiletpapier. Het logo bestaat uit een afbeelding van Napoleon met in zijn hand een toiletrol.

Lees verder »
merken en aanhaken bij actualiteit

one giant leap for mankind

21 juli was het 40-jaar geleden dat NeilArmstrong als eerste mens een stap op de maand zette met de beroemde woorden: “That’s one small step for a man, one giant

Lees verder »
Gevaar geografische namen -Roma

Gevaar geografische namen -Roma

Vaak worden geografische namen gebruikt in merken. Niet zozeer als herkomst aanduiding maar eerder in het kader van marketingconcepten. Denk bijvoorbeeld aan de Dublin Boxspinr van Auping de Mount Everest

Lees verder »
Ronaldo gaat Europees

Ronaldo gaat Europees

De geruchten worden steeds sterker dat de Cristiano Ronaldo overstapt van Manchester United naar Real Madrid. Bij Real zou Ronaldo gaan spelen onder nummer 9.

Lees verder »
Miljoenste internationale registratie

Miljoenste internationale registratie

Via een internationale registratie kunnen bedrijven snel en relatief goedkoop met een registratiebescherming krijgen in meerdere landen in het buitenland. Deze vorm van registratie bestaat sinds 1893. Het Oostenrijkse bedrijf

Lees verder »
BBIE roomser dan de paus?

BBIE roomser dan de paus?

KPN heeft geprobeerd het teken 1333 als merk geregistreerd te krijgen. Dat lukte helaas niet, omdat de Benelux autoriteiten vonden dat consumenten in de cijfercombinatie geen merk herkennen.

Lees verder »
Foto Marlene Dietrich als merk

Foto Marlene Dietrich als merk

Foto’s en namen van artiesten en beroemde mensen worden wel vaker als merk geregistreerd om zodoende hun populariteit te verzilveren. Maar kan je een foto van een filmster wel als

Lees verder »
FIFA met lege handen

FIFA met lege handen

Bij grote sportevenementen zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen gaat Nederland massaal achter Oranje staan. Natuurlijk proberen de organisatoren alles zoveel mogelijk dicht te timmeren om gratis meeliften

Lees verder »

Over Merkregistratie

Registreer nieuwe merken, logo’s, vormgeving van producten.

Merken spelen een steeds belangrijkere rol in de positionering van producten en diensten. Als een product een succes wordt, zie je razendsnel aanhakers opduiken. Merkregistratie bij Merkenbureau Abcor.

merkregistratie, merkenbureau abcor, woordmerk registreren, beeldmerk registreren

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje