nieuwscategorie:

Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk

Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk

In de chocoladebranche zijn (voor de consument) vormmerken niet ongebruikelijk. Denk aan de driehoek van Toblerone, de ongelijk verdeelde blokken van Tony Chocolonely en de KitKatreep. Ritter Sport maakt sinds 1932 vierkante repen: een klein vierkant stukje chocola dat precies in een sportjas past zonder te breken. Een succesproduct en om navolging tegen te gaan, laat het bedrijf in 1993 de vorm van de verpakking als merk vastleggen.

Als Milka in 2010 met een vergelijkbare reep komt, is er een conflict. Milka vecht het merk op alle mogelijke manieren aan. Uiteindelijk draaide het om de vraag of de vorm mogelijk een wezenlijke waarde geeft aan het product.

Het Bundesgerichtshof (de Duitse Hoge Raad) oordeelt dat de vierkante vorm geen wezenlijke waarde geeft aan het product. Die vraag kan spelen bij een bepaald soort producten, als de vorm een artistieke waarde heeft, de vorm sterk verschilt van wat gebruikelijk is, er een groot prijsverschil is of als er een duidelijke marketing campagne is om bepaalde artistieke aspecten van de vormgeving te benadrukken. Het gaat hier om een gewoon witte vierkante verpakking, die niet duurder is en geen waarde geeft. Het vormmerk is daarom geldig. Milka mag de vierkante vorm niet langer gebruiken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje