
EK-wedstrijd in eetcafé – duur rondje
Tijdens grote sportevenementen is het aantrekkelijk voor de horeca om bezoekers mee te laten genieten van de wedstrijd. Echter, mag dit zo maar?
Auteursrecht ontstaat automatisch en geeft de maker het exclusieve recht om een werk te verveelvoudigen en openbaar te maken. In tegenstelling tot merken, modellen en octrooien, zijn er in veel landen geen registratievereisten voor auteursrecht. Bedrijven gebruiken vaak het copyrightsymbool © om aan te geven dat een bepaald werk auteursrechtelijk beschermd is.
Belangrijk is dat het auteursrecht geldt voor een concreet, oorspronkelijk werk. Dit kan bijvoorbeeld een boek, muziekstuk, productvormgeving of kunstwerk zijn. Vrijwel alles wat we om ons heen zien, horen of gebruiken, kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Juridisch gezien moet een werk oorspronkelijk zijn en een eigen intellectuele schepping van de auteur bevatten. Met andere woorden, het werk moet iets eigens en creatiefs hebben, maar de drempel hiervoor is laag. Vrijwel alle vormen van toegepaste kunst vallen hieronder. Let op: ideeën, theorieën en stijlen zijn niet te beschermen—alleen de specifieke uitwerking ervan.
Auteursrecht kent geen ingewikkelde registratie-eisen, juist om de drempel zo laag mogelijk te houden. Het doel is om de oorspronkelijke maker een recht te geven op een eerlijke financiële vergoeding wanneer zijn werk wordt gebruikt, zodat hij kan meedelen in het succes ervan. Het auteursrecht blijft zeventig jaar geldig, gerekend vanaf de eerste publicatie of het overlijden van de maker. Daarnaast is het vrij eenvoudig overdraagbaar.
Om deze reden is het essentieel om aan het begin van een creatieproces stil te staan bij de auteursrechten. Worden de rechten op een project (bijvoorbeeld een nieuw logo of de vormgeving van een product) overgedragen, en zo ja, onder welke voorwaarden? Auteursrecht speelt een centrale rol in creatieve processen, zoals in de reclamewereld. Daarom is het noodzakelijk om te controleren welke rechten er geclaimd kunnen worden en hoe inbreuken voorkomen kunnen worden.
Het auteursrecht kent ook enkele specifieke bepalingen, zoals het portretrecht. Niet iedereen mag zomaar herkenbaar worden afgebeeld. Portretrecht omvat niet alleen foto’s, maar ook karikaturen en lookalikes. Personen met een commerciële waarde (verzilverbare populariteit) kunnen eisen dat hun beeltenis niet zonder toestemming wordt gebruikt. Anderen kunnen zich juist verzetten tegen associatie met bepaalde producten of merken, bijvoorbeeld op basis van privacyrechten.
Daarnaast heeft de maker van een werk—zoals een fotograaf of illustrator—zelf ook auteursrechten op zijn creatie. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van afbeeldingen en foto’s van het internet. Dat een beeld online staat, betekent niet dat het rechtenvrij is. Controleer altijd of de rechten van de maker zijn afgekocht en of het model op de foto toestemming heeft gegeven voor publicatie en gebruik.
Naast auteursrechtelijke vraagstukken spelen in reclamecampagnes vaak ook merkrechten een rol. Hierbij zijn enkele belangrijke vragen:
Speciale aandacht is er ook voor slogans. Slogans worden veel gebruikt in reclame, maar een merkenrechtelijk monopolie hierop verkrijgen is vaak lastig. Daarnaast is het de vraag of een slogan via het auteursrecht beschermd kan worden. In sommige gevallen kan bescherming worden verkregen via een registratie in het Benelux Vormmerkenregister (GVR).

Tijdens grote sportevenementen is het aantrekkelijk voor de horeca om bezoekers mee te laten genieten van de wedstrijd. Echter, mag dit zo maar?

Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd

Rituals Cosmetics lanceert in 2019 een nieuwe lijn geurstokhouders. Om de unieke vorm van dit product te beschermen, wordt er direct een Uniemodel aangevraagd.

Een opmerkelijke merkenzaak bij de Benelux-autoriteiten: kan Chat GPT een merkhouder vertegenwoordigen? Een kritisch kijkje op het verweer tegen Penguin Books en de juridische implicaties van AI in merkenprocedures.

Bedenk dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues verboden is. Dat geldt ook voor sportkleding, nergens mogen namen op staan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van

In 2015 lanceert The Body Shop in de Benelux een nieuwe huidverzorgingslijn onder het merk “SECRETS OF THE WORLD”. Er zijn 4 lijnen: RELAXING RITUAL, REVITALISING RITUAL, BLISSFULL RITUAL en

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad

Nissan start een reclame op YouTube voor de Nissan Qashqai met e-Power. Je ziet beelden van een rijdende auto met de tekst: “Wie zegt dat u een stekker nodig hebt

In de loop van de jaren zie je vaak dat de corebusiness van een bedrijf wijzigt. Een mooi voorbeeld hiervan is Philips. Bekend om haar lampen, televisies, audioapparatuur, koffiezetapparaten en

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk.

Veel mensen denken dat zij auteursrechten krijgen op een idee door dit op papier te zetten en in te dienen als i-Depot of een vergelijkbaar depot als CC Proof. Dat

In de campagne ‘Zeeman, zo eenvoudig kan het zijn’ wordt steeds een deel van het assortiment getoond. Na de sokken en het herenondergoed is er nu een commercial over damesondergoed.

Flo Broughton start met haar vader het chocoladebedrijfje Choc on Choc in 2003. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf chocolade lucifers gemaakt van witte Belgische chocola. De woorden Perfect Match staan

Iedereen die het per ongeluk heeft gebruikt, weet dat Parodontax tandpasta met niets te vergelijken is. De tandpasta is zout van smaak, schuimt niet en als je er eenmaal aan

Misleidende reclame komt overal ter wereld voor. Vaak gaat het om teksten, maar de misleiding kan ook ontstaan door gebruik te maken van overeenstemmende verpakkingen. Soms komt daarbij steun uit

Als iemand wordt gefotografeerd, dan kan die bezwaar maken tegen de publicatie van die foto als de persoon daarvoor een redelijk belang heeft. Bij BN’ers is dat vaak een financieel

In China is er online een rel ontstaan over de schilderijententoonstelling van Feng Feng. Gestileerde konijntjes met een eendenbek die mij sterk doen denken aan Dick Bruna’s Nijntje. De beschuldigingen

Bullsone maakt schoonmaak- en onderhoudsproducten voor auto’s. In Zuid-Korea heeft het bedrijf een marktaandeel van 90 %. In haar logo is een agressieve stier te zien. Red Bull is een

Tony Chocolonely heeft een actie gestart om misstanden in de cacao wereld aan de kaak te stellen. Doel: het uitbannen van slavernij en kinderarbeid. Door de chocola aan te bieden

Als introductie van het nieuwe merk Picnic lanceert het bedrijf viraal een parodie op de Jumbo commercials met Max Verstappen. Bekende Nederlanders hebben een verzilverbare populariteit. Om die reden startte

Niet alleen Koningsdag werd dit jaar vrij beperkt gevierd, ook het aantal aanhakende advertenties was op één hand te tellen. De vraag is alleen: wat is eigenlijk toegestaan? Een mooi

Het auteursrecht is ook van toepassing op producten van toegepaste kunst. Omdat in de kleding/fashion industrie trends snel wijzigen, vertrouwen fabrikanten vaak op het ongeregistreerd model of het auteursrecht ter

Arjan Lubach heeft afgelopen seizoen genadeloos de praktijken van RUMAG aan de kaak gesteld. Te zien is hoe Thijs van der Heide bij een optreden bij Fontys beweert dat het

Humor wordt niet door iedereen even gewaardeerd. Na de rel met Jan Kooijman staat Remia weer in het spotlicht met haar BBQ-saus. Op het etiket van Black Jack Smokey BBQ

Het auteursrecht is niet alleen van toepassing op kunst met de grote letter K. Ook producten van toegepaste kunst vallen hier vaak onder. Als dat zo is, dan is het

Vergelijkende reclame mag, sterker vergelijkende reclame is goed. Door vergelijkende reclame te maken, wordt de consument op de hoogte gebracht van een volwaardig alternatief. Dat is goed voor de marktwerking

Op TV zijn de meest afgrijselijke beelden te zien en in spelletjes is geweld en agressie niet ongebruikelijk. Toch zijn er vrij strenge regels om de tere kinderziel niet in

Als consumenten zich storen aan een reclame, dan kunnen ze bijzonder gemakkelijk en kosteloos een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Gelukkig worden klachten eerst beoordeeld door de voorzitter,

Voor TeleacNOT maakt een illustratrice een silhouet tekening van een Sinterklaas te paard zonder staf met een relaxt lopend paard. Een aantal jaren later komt deze afbeelding (al dan niet

Het auteursrecht heeft niet alleen betrekking op kunst met de grote letter K. Ook gewone gebruiksartikelen vallen onder de bescherming. Echter, dan moet het product (een werk) wel een eigen

In de nieuwe billboard campagne van Suitsupply zien we een man in pak die zijn hand legt op de borst van een andere man en in de andere uiting twee

Picnic heeft zich in Nederland in een keer op de kaart gezet met de parodie op de Jumbo commercial met Max Verstappen. Zoals gehoopt en gewenst, ging de campagne viraal.

Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten

Reclame is een grondrecht dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Echter mag een staat dit recht beperken als de reclame mogelijk kwetsend is voor bepaalde geloofsgroepen? Die vraag speelt

Radio 538 heeft een naam hoog te houden voor wat betreft grens opzoekende campagnes. Iedere zomercampagne levert eigenlijk wel klachten op bij de Reclame Code Commissie (RCC). Opvallend is wel

Het moge bekend zijn, BN’ers hebben een verzilverbare populariteit (denk aan de rel met Max Verstappen en Picnic). Maar hoe zit dat met onbekende mensen? In principe zijn foto’s van

Scotch & Soda brengt sinds 2012 donsjassen op de markt. Als Esprit in 2015 een vergelijkbare jas lanceert in een aantal EU-landen, maakt Scotch hiertegen bezwaar op basis van haar

Vorig jaar heeft de rechter een interessante uitspraak gedaan over het gebruik van stockfoto’s. Vrijwel altijd worden (stock) foto’s beschermd op basis van het auteursrecht. De basis regel is, dat

Iedereen die vindt dat een bepaalde reclame-uiting niet door de beugel kan, kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Vaak draait het om de vraag of de reclame

Een idee is niet te beschermen, wel de uitvoering daarvan. Bij producten van toegepaste kunst kan de maker de vormgeving claimen via het auteursrecht of via het modellenrecht. In Nederland

Trine Andersen ontwerpt in 2012 de Wire Basket. Omdat ze in loondienst werkt, komen de IE rechten die ontstaan als ontwerpster toe aan het bedrijf (Ferm Living). De vraag is:

Bedrijven proberen op alle mogelijke manier de goodwill van een bedrijf te claimen en te beschermen. Technische uitvindingen worden veilig gesteld via octrooien. Namen, logo’s, deuntjes en andere onderscheidingstekens (tot

Dit najaar is deel 2 gelanceerd van de eBook serie IE-in Bedrijf, waaraan wij als co-auteur zijn verbonden. De serie volgt de levenscyclus van een bedrijf (van start tot overname).

In Nederland zijn de ADCN lampen en de Cannes Lions belangrijk als graadmeter voor de creativiteit van een reclamebureau. Echter, vaak blijkt er een opvallende gelijkenis te zijn tussen het

Ook dit jaar mocht de campagne van Suit Supply weer rekenen op de nodiger klachten bij de Reclame Code Commissie. De Abri campagne zou in strijd zijn met art 2

1965 komt Storck (de Duitse fabrikant van Merci) met het briljante idee om chocola specifiek als geschenk in de markt te zetten. Chocola voor vrienden/ familie om ze een keer

Veel bedrijven gebruiken een slagzin in hun campagnes. Door consequent en intensief gebruik, herkennen consumenten in de slagzin een merk. Echter het lukt niet altijd, deze slagzinnen ook als merk

In Europa is er een richtlijn waaraan verpakkingen van levensmiddelen moeten voldoen. Belangrijk is, dat de verpakking de consument niet mag misleiden wat betreft de samenstelling van het product en

In juni lekte online het nieuwe logo voor de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 uit. Het logo is ontworpen door de Japanse designer Kenjiro Sano en gebaseerd op de

Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie

Een goed idee is goud waard. Alleen hoe bescherm je dit? Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht voldoende dekking geeft bij een conflict maar ook het auteursrecht heeft zo

Begin dit jaar is bekend geworden dat het Gemeentemuseum Den Haag een van de originele Mondriaan jurkjes van Yves Saint Laurent heeft kunnen kopen. Het jurkje wordt door de directeur

Eiser maakt meubels in glasvezel en polyethyleen en is de maker van de ‘Ball Chair’ (ontworpen in 1998). Ramblaz produceert promotieartikelen en maakt op verzoek van een brouwerij een stoel

Het auteursrecht biedt bescherming tegen het namaken van een werk. De meeste mensen denken daarbij aan traditionele werken zoals boeken, films en muziek. Maar hoe ver strekt dit recht zich?

In het kader van het tienjarig bestaan van de zaak stuurt Leerkus MotoFun een grappige mailing rond met als thema “extreem véél belastingvoordeel!!” De mailing is gericht “Aan de bewoners

Protestgroepen en kunstenaars maken vaak gebruik van bestaande beeldiconen om een kwestie aan de kaak te stellen. Zo zijn logo’s van oliemaatschappijen geregeld het mikpunt van milieuorganisaties. Natuurlijk zijn dit

Vergelijkende reclame mag in Nederland, maar is wel aan bepaalde voorwaarden gebonden. Bedrijven mogen zich niet kleinerend uitlaten over de concurrent. Gebruik van humor om een ander te kijk te

Trends komen en gaan. Natuurlijk is het aantrekkelijk om aan te haken bij een succesvolle trend. Maar hoe dicht mag je op de huid van de oorspronkelijke kunstenaars/ designers gaan

Fortuna exploiteert een website met informatie over vaartochten. Op een van de pagina’s wordt een foto getoond van een typisch Volendams dorpsgezicht (vergelijkbaar met onderstaande foto), zonder naamsvermelding van de

Voor bedrijven kan het aantrekkelijk zijn om het eigen product te promoten in vergelijking met het huidige aanbod. Die vergelijking kan op twee manieren. Enerzijds door het merk van de

Publieke personen staan vaak volop in de belangstelling van de pers. Maar waar liggen de grenzen? Mag een blad altijd alles zomaar schrijven onder het mom van “vrijheid van meningsuiting”?

Het WK-voetbal is misschien wel het sportevenement van het jaar. Ideaal als adverteerder om hierop in te haken, maar de FIFA kijkt mee en treedt soms hard op tegen in

In Nederland zijn diverse juridische regelingen om wantoestanden in reclame aan te pakken. Maar procedures kosten geld. Om die reden kiezen consumenten vaak voor het gratis alternatief, het klachtenformulier van


De nieuwe commercial van UNOX om iedereen aan de stamppot te krijgen, maakt de tongen weer los. In de commercial

Veel bedrijven maken gebruik van hyperlinks naar informatie op het Internet. Mag dat? Vaak is dit geen probleem, maar soms wringt de schoen. Bijna twee jaar nadat GeenStijl hyperlinks plaatste

In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite

Het Nederlandse bedrijf Avelon ontwerpt en produceert kleding, waaronder een speciaal jack. Het meest bijzonder aan het jack is de combinatie leer, suède en de contrasterende roze rits die in

De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van

De UGG Australia is wereldwijd een succes. Om de vormgeving van de laars te beschermen, laat de Amerikaanse producent in 2008 de laars als Europees model registreren. Kenmerkend aan de

Vrouwonvriendelijke of seksueel getinte reclames kunnen altijd op veel kritiek rekenen. Het is bekend dat in Nederland de grenzen

30 April is het zover. Koningin Beatrix treedt dan af en Nederland krijgt nu een Koning. Het Koninklijk Huis is in Nederland nog steeds mateloos populair dus de inhuldiging is

De roep om plain packaging bij tabaksproducten wordt steeds

In reclame wordt soms gebruik gemaakt van een parodie. Bij een parodie wordt op een overdreven manier een persoon/ merk/ origineel werk op de hak genomen. Daarbij is dus niet

Op het Internet is van alles te vinden voor de consument. Het probleem voor het bedrijfsleven is echter: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al

Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie

In Nederland worden veel klachten ingediend bij de RCC (Reclame Code Commissie) tegen commercials die maar enigszins afwijken van de standaard/ realiteit . Vooral enigszins satirische campagnes kunnen rekenen op

De dag na de toespraak van Koningin Beatrix stonden de bladen vol met inhakende campagnes. Van “Dag Beatrix, Hallo Alex” (Jumbo)

Mother Pucker is een nieuwe Lemon Fresh Drink. Op het logo en het etiket staat ‘Lemonade’. Er volgt een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC). Klager stelt dat (1)

Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de

Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character

Vers van de (nep) pers. De 36 jarige Groningse Wiske T. zou haar naam moeten veranderen. De naam zou inbreuk maken op de auteursrechten van de erven Willy

Op de nieuwe poster van Dance Valley prijkt dominant het hoofd van premier Mark Rutte. Daarbij wordt ingehaakt naar de actualiteit; “Begrotingstekort? Gespreid betalen”. Bezoekers van het festival die nu

Sportprestaties op de Olympische Spelen zijn even wereldnieuws. Sporters zijn of worden iconen. Leuk om naar te kijken, maar aan iconen zit ook een zakelijke kant. Daarom proberen

Op 27 juli 2012 starten de Olympische Spelen in Londen. Tijd voor volop aanhakende activiteiten. Het IOC tracht dit natuurlijk tegen te gaan. Om die reden zijn vele variaties van

In verband met de publicatie van een nieuw boek wil Vlaams Belang een advertentie plaatsen in de Flair en de Libelle. Sanoma weigert de advertenties waarop Vlaams Belang

De Engelse telefoonmaatschappij O2 heeft afgelopen week drie VZW’s (verenigingen zonder winstoogmerk) gedagvaard voor de Brusselse rechtbank. De organisaties werden gedagvaard omdat Gerolf Annemans (van Vlaams Belang) op

De FNV vraagt in haar nieuwe campagne “laat ze niet vallen” aandacht voor de bezuinigingsplannen op de sociale zekerheid, met name de sociale werkplaatsen en op de wet

De nieuwe Red Bull campagne heeft internationaal voor de nodige beroering gezorgd. Niet verwonderlijk, want in de nieuwe “Red Bull geeft je vleugels” campagne loopt Jezus dit keer

Het filmpje van Lucky-TV over het vermeende bezoek van onze koningin en Willem-Alexander aan Papoea Nieuw Guinea heeft voor de nodige ophef gezorgd. Satire rond het Koningshuis is

In het veranderende medialandschap worden er door de opdrachtgever steeds andere eisen gesteld aan de rol van het reclamebureau. Het bureau krijgt hierdoor steeds meer de rol van

Mocht je denken dat de Europese eisen waaraan de tabaksfabrikanten en de roker moeten voldoen streng zijn, het kan allemaal nog veel strikter. Dit zal de Australische minster

Stacey Rookhuizen, presentatrice van Project Catwalk en jurylid van X Factor, staat in de december editie van de Playboy. De foto met de ‘Godzilla-achtige’ Stacey voor het Flatiron

Van Benetton zijn we het nodige gewend. In de reclamecampagnes zoeken ze vaak de randjes van het toelaatbare op. Vaak is dat gebaseerd op maatschappelijke thema’s. Denk hierbij

In de zomercommercial van NL Energie, speelt het OXXIO karakter een hoofdrol dit keer. De telefoniste van NL Energie heeft het bijzonder druk en krijgt allemaal telefoontjes achter

Na de eerste golf van uitspraken over ontoelaatbaar Adword gebruik, nu dan eindelijk een eerste uitspraak over een vorm van toelaatbaar gebruik van het merk van de concurrent. Dit keer

Bekende Nederlanders zorgen altijd weer voor leuke en smaakmakende uitspraken. In de column van

De positie van designbureaus heeft de laatste tijd onder druk gestaan. Steeds vaker gaan er geluiden op, dat wie betaalt – bepaalt. Een designbureau zou na het ontwikkelen van een

De horloges van Ice-Watch zijn bijzonder populair in België. Niet in de laatste plaats doordat ze gebruikt werden in de videoclips van onder andere The Black-Eyed Peas. Die

Na Suit Supply, Saph, is het dit keer aan AXE de eer een klacht aan haar broek te krijgen in

Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming

Langs de A6 staat een billboard et de nieuwe campagne voor Sapph lingerie “Lets kick some ass”. Op de foto maakt een donkere man (in een boxershort) een trappende beweging

Politiek en gebruik van merken of IE rechten van derden is geen gelukkig combinatie. Zo vlak voor de Eerste Kamerverkiezingen staat dit keer de Socialistische Partij in de spotlichten. In

De start van het nieuwe jaar bracht een schokgolf teweeg in stripminnend België. Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent deelde de lokale Belgische politieke partij Vlaams Belang kalenders uit

De associatie merk en politiek is levensgevaarlijk. Niet alleen voor de merkhouder maar ook voor de partij die daar misbruik van maakt. Dat heeft de Britse Nationale Partij ondervonden in

Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk

Het was er natuurlijk even op wachten, maar inmiddels heeft de Reclame Code Commissie ook een klacht ontvangen in verband met de nieuwe “Shameless”campagne van Suit Supply. Frappant

‘Ambush marketing wordt ook wel ‘sluiksponsoring’ genoemd.
Ambush marketing’ komt veel voor bij grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK-voetbal. Het gaat om bedrijven die

De Raad voor Journalistiek geeft Nina Storms-Vleesdraager (voorheen Nina Brink) gelijk in haar gevecht tegen Quotenet. Nina bekend vanwege haar foto’s met de triomfantelijke blik met de duimen

Terwijl de paus op tournee is door Engeland en de harten van de Engelsen probeert te veroveren, vereren de Engelse katholieke zich kranig om Maria heilig te houden.

Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het

Colportage, verkoop aan de deur, kan zich weer verheugen in een groeiende belangstelling mede door het succes van het bel-me-niet register (inmiddels ruim vier miljoen aanmeldingen). Maar niet

De nieuwe Diesel campagne heeft in Engeland de tongen los gemaakt. De posters zijn onderdeel van de campagne ‘Be stupid’- ‘Smart may have the brains, but Stupid has

Bij het WK in Zuid-Afrika gaat het duidelijk om meer dan alleen een potje voetbal. De marketing en sponsoring belangen van de FIFA voeren zelfs af en toe

Merkenmanagement is meer dan alleen het beheer van de merkenportefeuille. Het is de leidraad voor online communicatie waarbij de rol voor social media niet langer gebagatelliseerd kan worden.

In reclame en voor de vormgeving van nieuwe verpakkingen wordt vaak gebruik gemaakt van stockfotografie. Bij fotografie worden de rechten van de fotograaf vaak wel afgekocht. Bedenk dat

Vanwege het brave en kindvriendelijke karakter is Nijntje van Dick Bruna wel vaker op de hak genomen. Mercis treedt daar vaak succesvol tegen op. Zo haakte de Sire campagne in

OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast.

Happy Point verhuurt en verkoopt opblaasbare poppen. Als er een vrijwel identieke pop op de markt komt, start Happy Point een procedure. De wederpartij stelt dat de poppen niet auteurs-rechtelijk

André Rieu is één van Nederlands meest succesvolle klassieke muzikanten. Om die reden heeft hij zijn naam als woordmerk en zijn portret als beeldmerk laten vastleggen. Van dit succes wenst

Nadat het Australische team zich gesetteld had in het Olympische dorp brak de eerste rel van de Olympische Winterspelen direct uit. Tot grote ontsteltenis van het IOC wapperde er namelijk

Het Europese Hof heeft dit voorjaar eindelijk haar oordeel gegeven over de toelaatbaarheid van Adwords. Adwords zijn zoekwoorden die bij Google gebruikt worden om sites beter vindbaar te maken. Naast

Humor en het merkenrecht gaan al jaren niet goed samen. Om aanhakende reclame campagnes tegen te gaan is het daarom verstandig om merken en slagzinnen goed te laten vastleggen. Schiphol

In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe

Vanwege het strenge winterweer wordt de Grasovka Vodka tijdelijk in een zacht bizonvelletje gestoken. De Stichting Alcohol Preventie is het daar niet mee eens. Door de vacht is het niet

Een Duitse priester heeft enkele maanden geleden een website gelanceerd om jonge gelovigen over de Bijbel te vertellen. Met behulp van aangepaste Playmobil poppetjes werden scènes uit zowel het Oude

Het seksleven van Kuifje houdt menigeen al jaren bezig. Na zijn eerdere uitspattingen bedrijft Kuifje dit keer de herenliefde in Spanje.

Zowel Auping als Phi-ton verkoopt bedden en matrassen. Phi-ton adverteert met de slogan ‘zo goed heeft u nog nooit geslapen’ en ‘het hoogst comfort voor alle leeftijden’.
Auping adverteert met

Grapjes maken over de politie kan je duur komen te staan. Een 16-jarig meisje ging in januari van dit jaar nog op de bon omdat ze op haar jas de

Leeuwen en de kleur oranje zijn symbolen die vrijwel iedereen associeert met Nederlandse sporters. Elementen die vrij te gebruiken zijn door iedereen. Eén van de meest geslaagde aanhakende acties tijdens

Na Maxima en haar kinderen is nu ook Wouter Bos naar de rechter gestapt in verband met de publicatie van foto’s van zijn gezinsleven.

In het kader van pitches en nieuwe campagnes heeft het GVR een spoedprocedure ontwikkeld. Zo kan vooraf al zekerheid worden verkregen of de slagzin door het GVR wordt geaccepteerd. Binnen

Ook na bijna 30 jaar blijft Blondie tot de verbeelding spreken. Haar foto paste dan ook perfect in de nieuwe
‘Stoere Vrouwen’ campagne van Cosmopolitan. Bij de campagne werd gebruik

Leo de Deugd is de maker van de briljante foto’s in de lingerie reclamecampagne van SAPPH.
Over contracten is altijd wel wat te doen en zo ook dit keer. De
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor