Over Auteursrecht en reclamerecht

Auteursrecht en reclamerecht

Auteursrecht ontstaat automatisch en geeft de maker het exclusieve recht om een werk te verveelvoudigen en openbaar te maken. In tegenstelling tot merken, modellen en octrooien, zijn er in veel landen geen registratievereisten voor auteursrecht. Bedrijven gebruiken vaak het copyrightsymbool © om aan te geven dat een bepaald werk auteursrechtelijk beschermd is.

Belangrijk is dat het auteursrecht geldt voor een concreet, oorspronkelijk werk. Dit kan bijvoorbeeld een boek, muziekstuk, productvormgeving of kunstwerk zijn. Vrijwel alles wat we om ons heen zien, horen of gebruiken, kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Juridisch gezien moet een werk oorspronkelijk zijn en een eigen intellectuele schepping van de auteur bevatten. Met andere woorden, het werk moet iets eigens en creatiefs hebben, maar de drempel hiervoor is laag. Vrijwel alle vormen van toegepaste kunst vallen hieronder. Let op: ideeën, theorieën en stijlen zijn niet te beschermen—alleen de specifieke uitwerking ervan.

Auteursrecht kent geen ingewikkelde registratie-eisen, juist om de drempel zo laag mogelijk te houden. Het doel is om de oorspronkelijke maker een recht te geven op een eerlijke financiële vergoeding wanneer zijn werk wordt gebruikt, zodat hij kan meedelen in het succes ervan. Het auteursrecht blijft zeventig jaar geldig, gerekend vanaf de eerste publicatie of het overlijden van de maker. Daarnaast is het vrij eenvoudig overdraagbaar.

Om deze reden is het essentieel om aan het begin van een creatieproces stil te staan bij de auteursrechten. Worden de rechten op een project (bijvoorbeeld een nieuw logo of de vormgeving van een product) overgedragen, en zo ja, onder welke voorwaarden? Auteursrecht speelt een centrale rol in creatieve processen, zoals in de reclamewereld. Daarom is het noodzakelijk om te controleren welke rechten er geclaimd kunnen worden en hoe inbreuken voorkomen kunnen worden.

Het auteursrecht kent ook enkele specifieke bepalingen, zoals het portretrecht. Niet iedereen mag zomaar herkenbaar worden afgebeeld. Portretrecht omvat niet alleen foto’s, maar ook karikaturen en lookalikes. Personen met een commerciële waarde (verzilverbare populariteit) kunnen eisen dat hun beeltenis niet zonder toestemming wordt gebruikt. Anderen kunnen zich juist verzetten tegen associatie met bepaalde producten of merken, bijvoorbeeld op basis van privacyrechten.

Daarnaast heeft de maker van een werk—zoals een fotograaf of illustrator—zelf ook auteursrechten op zijn creatie. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van afbeeldingen en foto’s van het internet. Dat een beeld online staat, betekent niet dat het rechtenvrij is. Controleer altijd of de rechten van de maker zijn afgekocht en of het model op de foto toestemming heeft gegeven voor publicatie en gebruik.

Naast auteursrechtelijke vraagstukken spelen in reclamecampagnes vaak ook merkrechten een rol. Hierbij zijn enkele belangrijke vragen:

  • Mag een merk van een concurrent worden gebruikt in een Google Ads-campagne?
  • Hoe ver mag men gaan in vergelijkende reclame?
  • Mag men een merknaam gebruiken om aan te geven dat een product compatibel is met een merkproduct?

Speciale aandacht is er ook voor slogans. Slogans worden veel gebruikt in reclame, maar een merkenrechtelijk monopolie hierop verkrijgen is vaak lastig. Daarnaast is het de vraag of een slogan via het auteursrecht beschermd kan worden. In sommige gevallen kan bescherming worden verkregen via een registratie in het Benelux Vormmerkenregister (GVR).

CHAT-GPT-Verweerder

alle artikelen in

Auteursrecht en reclamerecht

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad

Lees verder »
Duurzaamheidclaims in reclame

Duurzaamheidclaims in reclame

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk.

Lees verder »
Marks & Spencer The Perfect Match

Marks & Spencer The Perfect Match

Flo Broughton start met haar vader het chocoladebedrijfje Choc on Choc in 2003. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf chocolade lucifers gemaakt van witte Belgische chocola. De woorden Perfect Match staan

Lees verder »

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje