alle artikelen in

Reclamerecht

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad

Lees verder »
Duurzaamheidclaims in reclame

Duurzaamheidclaims in reclame

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk.

Lees verder »
Marks & Spencer The Perfect Match

Marks & Spencer The Perfect Match

Flo Broughton start met haar vader het chocoladebedrijfje Choc on Choc in 2003. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf chocolade lucifers gemaakt van witte Belgische chocola. De woorden Perfect Match staan

Lees verder »
peuter aan het bier

Peuter aan het bier

Misleidende reclame komt overal ter wereld voor. Vaak gaat het om teksten, maar de misleiding kan ook ontstaan door gebruik te maken van overeenstemmende verpakkingen. Soms komt daarbij steun uit

Lees verder »
ASN en de gekwetste stropdasdrager

ASN en de gekwetste stropdasdrager

Als consumenten zich storen aan een reclame, dan kunnen ze bijzonder gemakkelijk en kosteloos een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Gelukkig worden klachten eerst beoordeeld door de voorzitter,

Lees verder »
Belastingaanslag of reclame

Belastingaanslag of reclame?

In het kader van het tienjarig bestaan van de zaak stuurt Leerkus MotoFun een grappige mailing rond met als thema “extreem véél belastingvoordeel!!” De mailing is gericht “Aan de bewoners

Lees verder »
MARMITE Rescue Unit

MARMITE Rescue Unit

In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite

Lees verder »
Mother Pucker Limonade

Mother Pucker Limonade

Mother Pucker is een nieuwe Lemon Fresh Drink. Op het logo en het etiket staat ‘Lemonade’. Er volgt een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC). Klager stelt dat (1)

Lees verder »
Stockfotografie en portretrecht

Stockfotografie en portretrecht

André Rieu is één van Nederlands meest succesvolle klassieke muzikanten. Om die reden heeft hij zijn naam als woordmerk en zijn portret als beeldmerk laten vastleggen. Van dit succes wenst

Lees verder »
reclamerecht Zwitsers of Oostenrijks vlees

Zwitsers of Oostenrijks vlees?

In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe

Lees verder »
Auping slaapt nu zelf ook beter

Auping slaapt nu zelf ook beter

Zowel Auping als Phi-ton verkoopt bedden en matrassen. Phi-ton adverteert met de slogan ‘zo goed heeft u nog nooit geslapen’ en ‘het hoogst comfort voor alle leeftijden’.
Auping adverteert met

Lees verder »
Slogan in no-time ingeschreven

Slogan in no-time ingeschreven

In het kader van pitches en nieuwe campagnes heeft het GVR een spoedprocedure ontwikkeld. Zo kan vooraf al zekerheid worden verkregen of de slagzin door het GVR wordt geaccepteerd. Binnen

Lees verder »
SAPPH krijgt billenkoek

SAPPH krijgt billenkoek

Leo de Deugd is de maker van de briljante foto’s in de lingerie reclamecampagne van SAPPH.
Over contracten is altijd wel wat te doen en zo ook dit keer. De

Lees verder »

Over Reclamerecht

Wat is wel en niet toegestaan in de reclame

Artikelen over reclamerecht, merkinbreuk, parodie, persiflage, vrijheid van meningsuiting, strijd met openbare orde en openbare zede, Reclame Code Commissie

Reclamerecht, merkinbreuk, parodie, persiflage, vrijheid van meningsuiting, strijd met openbare orde en openbare zede, Reclame Code Commissie

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje