Welke domeinnaam moet je als bedrijf registreren? Alleen de .NL of ook de .BIZ, .ORG, .COM etc.? Vanaf dit jaar komen er een kleine 600 nieuwe topleveldomeinnamen bij. Denk aan .CAR, .FASHION, . FINANCE, . SHOP, . RETAIL etc. Het is ondoenlijk om alle domeinnaam te registreren. Waar moet je als bedrijf rekening mee houden en hoe gaat het internet veranderen door de lancering komende drie jaar van al die nieuwe extensies. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
In 2013 zijn ruim 13.800 bedrijven failliet gegaan (CBS). Bij een faillissement is de goodwill van een bedrijf niet zomaar ineens verdwenen. Vandaar dat de curator altijd de mogelijkheid onderzoekt van een doorstart. Maar kan dit altijd zomaar onder de oude naam? Wat kan je doen als bedrijf om de goodwill veilig te stellen? Hoe anticipeer je op een (onverwacht) mogelijk faillissement van de werkmaatschappij? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Veel bedrijven maken gebruik van hyperlinks naar informatie op het Internet. Mag dat? Vaak is dit geen probleem, maar soms wringt de schoen. Bijna twee jaar nadat GeenStijl hyperlinks plaatste naar de gelekte foto’s van Britt Dekker in de kerstspecial van Playboy 2011, komt het Hof van Amsterdam nu vlak voor kerst 2013 met een helder antwoord. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Door een merk te laten registreren (in Europa of de Benelux), krijgt de houder het monopoly op het gebruik van dat merk. Met een merkregistratie in de hand, kan de houder andere bedrijven verbieden producten aan te bieden onder hetzelfde merk of een merk dat hierop lijkt. Dat monopoly is echter niet onbeperkt. Als het merk hetzelfde is, dan wil dat nog niet zeggen dat tegen ieder ander gebruik succesvol opgetreden kan worden. Dat aspect komt mooi terug in de kwestie rond het merk SPAM. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Succes kent vele vaders, ook in televisieland. Menigeen claimt het idee van een bepaald succesvol programma, een TV-format. Zo stelde Sjaak Bral dat de makers van Comedy Kids zijn idee gestolen hebben en kreeg Eyeworks een proces aan zijn broek omdat SterrenSpringen een inbreuk zou zijn op Turnspringen. De vraag is dan ook, in hoeverre een televisieformat te beschermen is. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite te redden. Ouders worden vermanend toegesproken (gezicht geblurd) en de potjes worden als bedreigde dieren in kleine kooitjes afgevoerd. In het opvangtehuis (een soort asiel) kunnen de potjes op krachten komen, totdat er een plek is gevonden bij een nieuwe eigenaar(eter).
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor