 
															 
															Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media.
 
															De nieuwe commercial van UNOX om iedereen aan de stamppot te krijgen, maakt de tongen weer los. In de commercial gaat een aantal dochters bij hun moeder eten. Op bezorgde toon vraagt een van de dochters wat er met moeder aan de hand is, nu zij sambal en nasikruiden in de hutspot wil doen. Als de moeder de hutspot serveert, blijkt deze onverwacht lekker te zijn, waarop moeder antwoordt: “Recept van Facebook.” Op het eind verschijnt in beeld: Varieer ook met stamppot, kijk op facebook/unox.
 
															Sommige bedrijven zijn Koninklijk. Anderen zijn “bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier” geworden. Wat is eigenlijk het verschil tussen beide titels? Wat zijn de criteria om deze eretitel te krijgen en mag je als bedrijf hiermee doen in communicatie en in reclameuitingen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke producten een merk gebruikt gaat worden. Hoe breder de claim, des te meer het bedrijf moet betalen. Daarom registreren bedrijven het merk vaak alleen voor die producten waarvoor het merk ook wordt gebruikt. Nu zijn er mensen die hier een slaatje uit willen slaan. Zij registreren dan een bekend merk voor andere producten. Doel hiervan is niet om het merk echt te gaan gebruiken, maar juist om dit voor veel geld te verkopen aan de oorspronkelijke merkhouder. Kan dit nu zomaar allemaal of trekken de boefjes uiteindelijk aan het kortste eind?
 
															Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel het handelsnaamregister van de KvK om te zien of een naam nog beschikbaar is. Echter dit is niet voldoende. Naast oudere handelsnamen, kunnen namelijk ook oudere merken problemen geven
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor