artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Audrey jack zelfde totaalindruk

Het Nederlandse bedrijf Avelon ontwerpt en produceert kleding, waaronder een speciaal jack. Het meest bijzonder aan het jack is de combinatie leer, suède en de contrasterende roze rits die in een u-bocht loopt. Het jack is een combinatie van stoer en sportief. Als LN Konfektion een vergelijkbaar jack (het Audrey jack) gaat verkopen, volgt er een rechtszaak.

Merk met EU-symbolen verboden

Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt door de EU zelf strak in de gaten gehouden. Zo is het merk MEMBER of EURO EXPERTS succesvol bestreden.

jumbo vs jambo

JUMBO of JAMBO scheelt maar een letter, maar dat wil nog niet direct zeggen dat de merken verwarringwekkend overeenstemmen. Van belang bij de beoordeling of merken overeenstemmen is niet alleen de visuele en auditieve overeenkomst maar ook of een van de merken mogelijk een speciale betekenis heeft.

Anti islam campagne van dermeersch vlaams belang inbreuk op merkrechten loubuting en copyright inburek werkstuk judgements beeld op Flickr en  Facebook

De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van telefoonbedrijf O2 daarop werd gebruikt. Tevens kon de parodie op de Suske en Wiske strip niet op genade van de rechter rekenen. Afgelopen maand zijn er dit keer twee rechtszaken geweest tegen de campagne “Vrouwen tegen Islamisering” van Vlaams Belang politica Anke Van Demeersch. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

chanel vs channel- meeliften op goodwill bekende merken

Om producten onder de aandacht te brengen van het grote publiek, kan het aantrekkelijk zijn om aan te haken bij de bekendheid van een bestaand merk. Dat geldt voor vrijwel alle producten en zeker ook voor modeartikelen. Echter als er te nadrukkelijk wordt aangehaakt, bijvoorbeeld in de opdruk van kleding, dan kan dit tot problemen leiden.

Maar als er net iets andere merken gebruikt worden, kom je daar dan mee weg?(Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

De strijd om het UGG’s design

De UGG Australia is wereldwijd een succes. Om de vormgeving van de laars te beschermen, laat de Amerikaanse producent in 2008 de laars als Europees model registreren. Kenmerkend aan de laars zijn de gequilte naden, de overslag en de uitstekende wollen binnenbekleding aan de zijkant van de schoen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor