 
															Om producten onder de aandacht te brengen van het grote publiek, kan het aantrekkelijk zijn om aan te haken bij de bekendheid van een bestaand merk. Dat geldt voor vrijwel alle producten en zeker ook voor modeartikelen. Echter als er te nadrukkelijk wordt aangehaakt, bijvoorbeeld in de opdruk van kleding, dan kan dit tot problemen leiden.
Maar als er net iets andere merken gebruikt worden, kom je daar dan mee weg?(Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															De UGG Australia is wereldwijd een succes. Om de vormgeving van de laars te beschermen, laat de Amerikaanse producent in 2008 de laars als Europees model registreren. Kenmerkend aan de laars zijn de gequilte naden, de overslag en de uitstekende wollen binnenbekleding aan de zijkant van de schoen.
 
															De chocopasta van Nutella is wereldberoemd. Het wordt in 190 landen verkocht en heeft een zeer herkenbare verpakking. Om de unieke look-and-feel van het merk te beschermen, heeft Ferrero ( de Italiaanse producent van Nutella) niet alleen de naam NUTELLA als merk laten vastleggen, maar ook het logo, verpakkingen en delen daarvan.
 
															Sinds deze zomer is het mogelijk om merkbescherming in India te claimen via een Internationale Registratie. Het voordeel hiervan is, ten eerste dat de kosten lager zijn (slechts een paar honderd euro) en dat merken bovendien veel sneller geregistreerd kunnen worden dan vroeger. India is het derde BRICS land (na Rusland en China) waar via de Internationale Registratie bescherming kan worden geclaimd.
 
															Ernest Evans, beter bekend als de rocker Chubby Checker, is in de jaren zestig wereldberoemd geworden met zijn TWIST-nummers. Om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan, heeft Evans in 1997 zijn artiestennaam CHUBBY CHECKER als merk laten registreren. Dit jaar kwam het tot een proces tegen HP. Via de HP-store is (sinds 2006) de Chubby Checker app te downloaden. Een app die een link legt tussen de schoenmaat van de man en diens geslachtdeel.
 
															Specsavers is de grootste opticien keten in Engeland. In 2009 start Asda Stores (de concurrent) de campagne ’Be a ready spec saver at ASDA’ met logo’s die verdacht veel lijken op die van Specsavers. Gevolg: een rechtszaak. Specsavers baseert zich daarbij op de volgende merkregistraties: het woordmerk, het logo en de vorm van de brillenglazen (zonder tekst en in zwart-wit).
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor