artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
tabaksreclame richtlijn

De roep om plain packaging bij tabaksproducten wordt steeds groter. In het kader van het belang van de gezondheid lijkt de overheid allerlei maatregelen te kunnen afdwingen. Wat volgt? Zijn na de tabakswaren, de alcoholische dranken of wie weet koffie, zo de sigaar?

30 April is het zover. Koningin Beatrix treedt dan af en Nederland krijgt nu een Koning. Het Koninklijk Huis is in Nederland nog steeds mateloos populair dus de inhuldiging is voor het bedrijfsleven hét moment om hierop in te haken. Er zijn inmiddels al speciale vlaggen, T-shirts, mokken en misschien komt er zelfs een Koningssoep. Maar daar zal het zeker niet bij blijven. De vraag is natuurlijk wel; mag iedereen in zijn communicatie de namen en portretten van leden van het Koninklijk Huis zo maar vrijelijk gebruiken? Mag en kan het bedrijfsleven de namen van de leden van het Koninklijk huis gewoon als merk registreren? Wat mag nu eigenlijk wel of niet? (De complete nieuwsbrief Kroningsspecial is te vinden onder de button: nieuwsbrief-Abcor ABC-tje-nieuwsbrief 17, of stuur een mail hiervoor naar info@abcor.nl)

Wetsvoorstel om acquisitiefraude tegen te gaan

Spookfacturen zijn van alle tijden. Waren het vroeger faxen om bedrijfsadressen op te nemen in een telefoongids, nu richten de ‘boefjes’ zich met name op merkhouders. Gelukkig lijkt de overheid nu in te gaan grijpen met een nieuw wetsvoorstel. Maar is dit voldoende en wat zou het BBIE kunnen doen om dit soort wantoestanden te bestrijden? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

bestrijden online kopen nepmedicijnen M pedigree project-QR code- SMS verificatie

Online is van alles te koop. Van Louis Vuitton tasjes tot medicijnen. De prijzen zijn dusdanig dat het wel heel aantrekkelijk wordt om dit te kopen. Echter, het merendeel is nep. Natuurlijk jammer bij schoenen die waardeloos lopen, maar levensbedreigend bij medicijnen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

In reclame wordt soms gebruik gemaakt van een parodie. Bij een parodie wordt op een overdreven manier een persoon/ merk/ origineel werk op de hak genomen. Daarbij is dus niet alles geoorloofd. Een parodie moet enerzijds humor hebben, maar mag niet onnodig kwetsend zijn of afbreuk doen aan het origineel of de reputatie van de maker. Omdat een parodie altijd gebaseerd is op iets anders, is er vaak direct een conflict met een andere recht. Denk daarbij aan de seksparodieën op Kuifje (inbreuk op het auteursrecht), de zoenende paus van Benetton (portretrecht) of de strijd tussen McDonalds en Burger King (merkenrecht). (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

ongeregistreerd model aanhaken nail paradise van action bij nail heaven verpakking nagelsetje Intertoys

De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken ( en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan te schurken. Af en toe alleen wat te dicht, want menig consument koopt wel eens per ongeluk het verkeerde product. Hoeveel mag er ongestraft worden overgenomen van een bestaande verpakking? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor