artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Marks & Spencer – Interflora

Op het Internet is van alles te vinden voor de consument. Het probleem voor het bedrijfsleven is echter: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet?

Gadovist vs Gadogita

Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in merken is veel te doen.  De WHO (World Health Organization) heeft in 2011 een memo verspreid over het gebruik hiervan. Het is wenselijk dat fabrikanten hun merken niet afleiden van INNs en dat een INN stem niet wordt gebruikt in merken. Omdat het hier om een aanbeveling ging, is dit in veel landen niet opgenomen in de wetgeving.

FIETSPLAZA -naam concurrent als website vastleggen en door laten linken naar pornosite

Domeinnamen zijn belangrijk, zeker nu steeds meer consumenten online producten kopen. Bedrijven registreren vaak alleen de bedrijfsnaam als domeinnaam. Iedereen mag een domeinnaam registreren (dus ook de concurrent) zolang dit maar geen inbreuk maakt op de rechten van een ander. Waar ligt de grens van wat wel en niet toelaatbaar is?

Google adwords; gebruik keyword otolift leidt tot herkomstverwarring

Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie maar niet in gevaar is. In Europa wordt dit verschillend geïnterpreteerd. In Nederland is gebruik van het merk van de concurrent als Adword toelaatbaar indien de advertentie een vorm van (toelaatbare) vergelijkende reclame is. Toch lijkt de Nederlandse rechtspraak nu iets op te schuiven richting Europa.

Stijl nabootsen mag/slaafse nabootsing afgewezen

De Hoge Raad in Nederland heeft recent een duidelijke uitspraak gedaan over de reikwijdte van het auteursrecht. Kan een stijl beschermd worden tegen slaafse nabootsing als er geen auteursrechtclaim op gelegd kan worden? Het antwoord is duidelijk en in lijn met de oudere rechtspraak, namelijk: NEE, tenzij er speciale bijkomende omstandigheden zijn.

PORSCHESPECIALIST.NL mag niet

Wim van den Berg repareert, onderhoudt en verkoopt al jaren alleen Porsches. Sinds 1996 noemt hij zijn bedrijf Porsche Specialist van den Berg. In 1999 laat hij de domeinnaam PORSCHESPECIALIST registreren. In 2008 meldt Porsche zich voor het eerst. Men wenst dat van den Berg zich niet nog langer Porsche Specialist blijft noemen. Met deze naam wordt namelijk de indruk gewekt dat er een bijzondere band is met Porsche, terwijl Van Den Berg geen officiële dealer is.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor