artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Telfort reclame niet ontoelaatbaar

In Nederland worden veel klachten ingediend bij de RCC (Reclame Code Commissie) tegen commercials die maar enigszins afwijken van de standaard/ realiteit . Vooral enigszins satirische campagnes kunnen rekenen op klachten (denk aan RedBull, Spah, Suit Supply). Maar zelfs vrij onschuldige reclames zoals de Telfort campagne (met onze ex-miljonair), zijn niet veilig. Waar liggen de grenzen in Nederland van wat nu wel en niet toelaatbaar is.

Michelin sterrestaurant Ivy in Rotterdam moet naam wijzigen

Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.

Rotterdams Michelin sterrenrestaurant IVY moet naam wijzigen

Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
Restaurant Ivy is sinds 2010 in het trotse bezit van een Michelin ster. De rechtbank in Den Haag heeft eind april vast gesteld, dat de naam van het Rotterdamse toprestaurant inbreuk maakt op de merkrechten van het Londense restaurant THE IVY. Binnen twee maanden moet ieder gebruik gestopt zijn. (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)

PARVI.ORG: $100.000 boete voor de stad Parijs

De stad Parijs heeft in 2002 het merk PARVI en PARVI, PARIS VILLE NUMERIQUE als merk laten vastleggen voor o.a. internetcommunicatie. Het merk wordt gebruikt voor WIFI-verbindingen in Parijs. Jeffrey Walter registreert in 2006 de domeinnaam JAVI.ORG. Parijs eist deze domeinnaam op, maar partijen komen er niet uit. Er volgt een procedure (UDRP) bij het WIPO, waarbij Jeffrey stelt dat hij niet te kwader trouw is, want hij wist niets van de merkregistraties PARVI. Parijs wint en de domeinnaam moet worden overgedragen.

BMW claimt letter M voor haar M-serie

BMW heeft de letter M als merk laten vastleggen. Het Duitse merkenkantoor vindt de letter voldoende onderscheidend als merk voor sportwagens. Belangrijk in de overweging van de merkautoriteiten is het feit dat de letter M geen speciale betekenis heeft in relatie tot sportwagens. Ook is er niet een speciale reden om het gebruik van de letter M vrij te houden voor concurrenten. BMW heeft nu een monopolie op het gebruik van de letter M om haar BMW M-serie in de markt te zetten.

De new gTld’s – Trademark Clearinghouse

Nog steeds is er bijzonder veel onduidelijk over de procedure en wanneer de eerste fase van de Trademark Clearinghouse van start gaat. Maar omdat we inmiddels achterlopen op het schema, is de verwachting dat er een dezer dagen knopen worden doorgehakt. Wel wordt duidelijk dat het preventief blokkeren van merken het bedrijfsleven ontzettend veel geld gaat kosten.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor