artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL

In reclame wordt soms gebruik gemaakt van een parodie. Bij een parodie wordt op een overdreven manier een persoon/ merk/ origineel werk op de hak genomen. Daarbij is dus niet alles geoorloofd. Een parodie moet enerzijds humor hebben, maar mag niet onnodig kwetsend zijn of afbreuk doen aan het origineel of de reputatie van de maker. Omdat een parodie altijd gebaseerd is op iets anders, is er vaak direct een conflict met een andere recht. Denk daarbij aan de seksparodieën op Kuifje (inbreuk op het auteursrecht), de zoenende paus van Benetton (portretrecht) of de strijd tussen McDonalds en Burger King (merkenrecht). (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

ongeregistreerd model aanhaken nail paradise van action bij nail heaven verpakking nagelsetje Intertoys

De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken ( en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan te schurken. Af en toe alleen wat te dicht, want menig consument koopt wel eens per ongeluk het verkeerde product. Hoeveel mag er ongestraft worden overgenomen van een bestaande verpakking? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Marks & Spencer – Interflora

Op het Internet is van alles te vinden voor de consument. Het probleem voor het bedrijfsleven is echter: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet?

Gadovist vs Gadogita

Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in merken is veel te doen.  De WHO (World Health Organization) heeft in 2011 een memo verspreid over het gebruik hiervan. Het is wenselijk dat fabrikanten hun merken niet afleiden van INNs en dat een INN stem niet wordt gebruikt in merken. Omdat het hier om een aanbeveling ging, is dit in veel landen niet opgenomen in de wetgeving.

FIETSPLAZA -naam concurrent als website vastleggen en door laten linken naar pornosite

Domeinnamen zijn belangrijk, zeker nu steeds meer consumenten online producten kopen. Bedrijven registreren vaak alleen de bedrijfsnaam als domeinnaam. Iedereen mag een domeinnaam registreren (dus ook de concurrent) zolang dit maar geen inbreuk maakt op de rechten van een ander. Waar ligt de grens van wat wel en niet toelaatbaar is?

Google adwords; gebruik keyword otolift leidt tot herkomstverwarring

Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie maar niet in gevaar is. In Europa wordt dit verschillend geïnterpreteerd. In Nederland is gebruik van het merk van de concurrent als Adword toelaatbaar indien de advertentie een vorm van (toelaatbare) vergelijkende reclame is. Toch lijkt de Nederlandse rechtspraak nu iets op te schuiven richting Europa.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor