BMW heeft de letter M als merk laten vastleggen. Het Duitse merkenkantoor vindt de letter voldoende onderscheidend als merk voor sportwagens. Belangrijk in de overweging van de merkautoriteiten is het feit dat de letter M geen speciale betekenis heeft in relatie tot sportwagens. Ook is er niet een speciale reden om het gebruik van de letter M vrij te houden voor concurrenten. BMW heeft nu een monopolie op het gebruik van de letter M om haar BMW M-serie in de markt te zetten.
Nog steeds is er bijzonder veel onduidelijk over de procedure en wanneer de eerste fase van de Trademark Clearinghouse van start gaat. Maar omdat we inmiddels achterlopen op het schema, is de verwachting dat er een dezer dagen knopen worden doorgehakt. Wel wordt duidelijk dat het preventief blokkeren van merken het bedrijfsleven ontzettend veel geld gaat kosten.
Het Benelux merkenbureau (BBIE) heeft besloten de inschrijving van het merk ALLAH te weigeren. Het merk was aangevraagd voor onder andere kleding. Vreemd is de weigering niet, wel de redenatie eromheen.
Op de website van de RVD zijn de officiële foto’s te vinden van leden van het Koninklijk Huis. Hierop rust auteursrecht dus voor gebruik, is toestemming nodig.
Majesteitsschennis is volgens ons wetboek nog altijd strafbaar, maar op TV zien we soms een parodie op ons Koningshuis. Mag dit dan wel?
De dag na de toespraak van Koningin Beatrix stonden de bladen vol met inhakende campagnes. Van “Dag Beatrix, Hallo Alex” (Jumbo) tot “… eindelijk écht Hofleverancier” (Heineken). De grote vraag is natuurlijk, mag dit allemaal zo maar? Wat zijn de belangrijkste do's and don'ts.
Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de verpakking staat een goudgele beer (een stripfiguur) met om zijn nek een rode strik. Het merk GOLD BEARS heeft Haribo in 1975 geregistreerd. Als Lindt (als vervolg op haar succesvolle paashazen) een kesrt chocolade beer op de markt brengt in een gouden folie maakt Haribo daar succesvol bezwaar tegen op basis van haar woordmerk.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor