Het valt niet altijd mee om een merk goed en zonder problemen in de markt te zetten. Het Chinese autobedrijf Qoros Automotive kan hier over meepraten toen zij hun merk QOROS naar de Europese markt bracht. Het Chinese bedrijf heeft met Kia Motors Corporations een probleem omdat die een auto onder de vergelijkende naam QUORIS introduceert. Aan de andere kant is AUDI opgetreden tegen het Chinese bedrijf omdat Qoros model de GQ3 heet. Audi is namelijk houder van het merk Q3. Hoe om te gaan met aanvallen en verweren?
Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) heeft tot op heden het beleid om geen merkbescherming te geven aan vrijwel alle grote nationale televisieprogramma’s en titels van tijdschriften. Reden hiervan is, dat deze titels beschrijvend zijn en geen onderscheidend vermogen hebben (de titels en programma’s verwijzen vrij direct naar wat er te zien of te lezen is).
Via home-shopper.nl is ‘The Natural Blue Pill’ te koop. Alhoewel er niets wordt gezegd over de samenstelling en er ook geen medische claims worden gedaan, suggereren de kleur blauw en de tekst wel dat het hier om een alternatief gaat voor de beroemde VIAGRA pil (het UR-geneesmiddel en ingeschreven merk). De vraag is dan ook, is dit toelaatbaar?
Het USPTO (de Amerikaanse merkautoriteiten) hebben na eerdere weigeringen eind januari de inrichting van de Apple-Stores als merk geaccepteerd. Voor Apple is dit van groot belang, nu zowel in America als in China veelvuldig delen van het concept worden “geleend” door derden. Met een merkregistratie in de hand kan hier nu makkelijker tegen worden opgetreden.
De Australische merkenautoriteiten weigerden het merk ZELCIVOL van Boehringer Ingelheim in klasse 5 voor farmaceutische preparaten omdat de merknaam de INN stem OL bevat (section 43 van de Merkenwet 1995). Een merknaam mag volgens deze wet geweigerd worden als deze bestaat uit een INN stem en dit voor verwarring of misleiding zorgt met de aangevraagde warenomschrijving. Boehringer tekent bezwaar aan en wordt in het gelijk gesteld. De uitspraak geeft duidelijke handvaten hoe met INN stems in merken omgegaan moeten worden.
Het historische bier KWAK wordt geserveerd in een heel apart glas in een houten glashouder. Brouwerij Bosteels heeft een lijntekening van het glas in de houder als beeldmerk laten registreren. Brasserie d’Ebly komt eveneens met een speciaal bier ‘La Corne du Bois’, geserveerd in een speciaal glas in een houten houder, en laat hiervoor een modelregistratie doen. Inbreuk, zo stelt Brouwerij Bosteels.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor