Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de tekstwolk “de STEM van HOLLANDS KROON”. De gehele layout lijkt namelijk wel erg veel op het Talpa’s logo van The Voice of Holland. De gemeente gebruikt het logo om nieuwe medewerkers op een ludieke manier te werven. Zij liet Talpa weten gewoon door te gaan met de wervingscampagne omdat zij vinden dat het hier om een andere formule gaat. Talpa raadde de gemeente aan om een merkenadviseur in de arm te nemen. Wij beamen dit advies, want dan zou deze gemeente hebben geweten dat er spelregels verbonden zijn aan het gebruik van iemands anders merkregistratie.
Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones, iPads te downloaden zijn. Omdat tegenwoordig Apps te downloaden zijn voor zowel iPhones als voor Andoid gestuurde apparaten, is in het dagelijks gebruik Appstore meer een begrip geworden voor een online store waar je APPS kunt downloaden. Het grote gevaar voor verwording tot soortnaam dreigt. Vandaar dat Apple professioneel gebruik van de term APPSTORE door concurrenten streng bestrijdt. De eerste grote clash in Amerika tegen Amazon is echter ongunstig uitgepakt.
Zeg je Coca Cola dan weet bijna iedereen waar over je het hebt, namelijk een frisdrank merk met een rood/witte layout. Maar Coca Cola gooit het nu over een andere boeg. Tijdens de fashionweek in Rio de Janeiro, Brazilië, showde Coca Cola namelijk zijn nieuwe kledinglijn. De kleding voor dit najaar heeft drukke prints, gekleurde vlakken of is sexy transparant waarbij het Coca Cola merk niet opvallend aanwezig is. Het is niet de eerste keer dat Coca Cola een kledinglijn probeert in te voeren. De vorige is alleen vrij onopgemerkt gebleven. De vraag is of Coca Cola nu wel succesvol is met zijn kledinglijn want welke factoren liggen aan een succes ten grondslag en hoe zit het met de merkrechten bij een uitbreiding?
Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character is dit keer een geel/blauw gordeldier en het beestje heeft de naam FULECO gekregen. Maar heeft de FIFA dit keer alles wel dicht getimmerd?
Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf. Er zou een megaschadevergoeding komen en mogelijk een verbod op het gebruik van het merk. Maar klopt dit wel, de iPhone5 is namelijk ook net gelanceerd. Het lijkt er dus sterk op dat iemand wel de klok heeft horen luiden, maar absoluut niet weet waar de klepel hangt.
Begin dit jaar lieten we weten dat Beyonce en Jay-Z een dochtertje hadden gekregen en haar de naam BLUE IVY CARTER gaven. Deze naam werd ook gelijk door het echtpaar als merknaam vastgelegd bij de verschillende merkenbureau’s voor onder andere cosmetica, (baby) kleding, dvd’s, muziekcd’s, detailhandeldiensten en entertainment diensten. Sindsdien is er door dit echtpaar enige strijd geleverd om de rechten in deze merknaam te behouden. Drie andere BLUE IVY merken werden namelijk na het depot van BLUE IVY CARTER in Amerika ingediend. Twee daarvan konden Beyonce en Jay-Z tegenhouden maar recentelijk hebben ze de strijd verloren tegen Veronica Morales, eigenaresse van een weddingplan bureau. Beyonce mag BLUE IVY CARTER niet meer gebruiken voor diensten die te maken hebben met evenementen en feesten. Wat ging eraan vooraf.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor