Tijdens de vakantie (vooral rond de Middellandse zee) kom je ze bijna overal tegen, straatverkopers die de mooiste Ray-ban zonnebrillen, Rolex horloges of Prada handtasjes verkopen. Het aanbod is super aantrekkelijk. De producten zien er gloednieuw uit, lijken echt en dat voor een fractie van de normale prijs. Zodra de politie in zicht komt, worden de spullen razendsnel ingepakt en zijn de verkopers als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar zijn de producten toch nep, maar hoe strafbaar is koop en verkoop eigenlijk. Krijg je de spullen wel langs de douane en wanneer is de invoer ervan nu strafbaar? (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)
Blond brengt sinds 2002 aardewerk en blikken op de markt onder de naam ’Even bijkletsen’. Op de producten staan afbeeldingen van bijvoorbeeld cakes, koffieboontjes, suikerklontjes, met daarbij geschreven teksten. Op het voorraadblik staan twee pratende vrouwen afgebeeld, zittend aan een tafeltje. Xenos verkoopt voorraadbussen en komt met een beschuitbus met daarop twee pratende vrouwen aan een tafeltje en daarbij de geschreven tekst ’gezellig zo samen een beschuitje eten’. Blond stelt auteursrechtinbreuk en slaafse nabootsing van haar Blond ‘Even bijkletsen’ productenlijn.
Bescherming van vormgeving via het modellenrecht is jarenlang in de Benelux een ondergeschoven kindje geweest. De laatste jaren is het recht echter aan een sterke opmars bezig en wordt de kracht van dit recht steeds duidelijker.
1 Oktober is het precies vijf jaar geleden dat merkenbureau Abcor van start is gegaan. Het was hoog tijd voor een ander soort merkenkantoor in de Benelux. Geen standaard depotfabriek maar een multidisciplinair, transparant, innovatief en out of the box kantoor. Een strategische partner voor de klant. Vanaf de start natuurlijk paperless met een belangrijke focus op online branding/ protection (in die tijd nog heel bijzonder). Tevens lanceerden we nieuwe diensten, zoals juristen detacheren, om tijdelijk grote druk binnen een bedrijf op te vangen. Daarnaast veel aandacht voor transparantie en informatieoverdracht, via onze App, Facebook, Twitter, kennisquizen, cursussen en publicaties.
BEN & JERRY’S is een van de bekendste merken ijs. Bedrijven proberen soms mee te liften op de bekendheid hiervan. Echter dat aanhaken kan soms uit een onverwachte hoek komen. Zo heeft een Amerikaanse pornoproducent Rodax recentelijk een serie van tien seksfilms gelanceerd onder de naam BEN & CHERY’S.
Afgelopen week zijn de examens afgenomen in het kader van de BBMM-opleiding tot erkend merkengemachtigde. Dit examen is de afsluiting van een tweejarige opleiding waarna de kandidaten het BMM-keurmerk mogen gebruiken. Namens Abcor volgden twee merkengemachtigden deze opleiding; Francois Mol en Corina Wolfert. Van de twintig kandidaten, haalden drie het examen niet en vijf kandidaten het hoogste cijfer, waaronder beide adviseurs van Abcor. Francois is daarnaast één van de drie juristen die de opleiding cum laude afsloot.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor