Op de nieuwe poster van Dance Valley prijkt dominant het hoofd van premier Mark Rutte. Daarbij wordt ingehaakt naar de actualiteit; “Begrotingstekort? Gespreid betalen”. Bezoekers van het festival die nu een kaartje kopen, kunnen namelijk gespreid betalen. De Rijksvoorlichtingsdienst was het hier niet mee eens en sommeerde in een brief de organisatie hiermee te stoppen.
Yahoo! Brazil maakte bezwaar tegen de productie van YAHOO kauwgom. Internetdiensten en kauwgom zijn natuurlijk totaal andere waren/ diensten, dus de vraag is of een verbod wel mogelijk is. Yahoo!Brazil baseerde de claim op het feit dat Yahoo! een wereldwijd bekend merk is. Dat was echter niet voldoende. Was de claim gebaseerd op een merk met een hoge reputatie dan was de zaak mogelijk anders gelopen.
Al zestien jaar telt Milieudefensie het aantal EKO producten in supermarkten. Biologische en Fairtrade artikelen rukken op in het schap omdat duurzaamheid voor consumenten steeds belangrijker wordt. Inmiddels is er een wildgroei aan logo’s. Maar waar staat zo’n teken nu precies voor? (Dit artikel is een coproductie van Corina Wolfter & Theo-Willem van Leeuwen en is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Afgelopen week zijn de examens afgenomen in het kader van de BBMM-opleiding tot erkend merkengemachtigde. Dit examen is de afsluiting van een tweejarige opleiding waarna de kandidaten het BMM-keurmerk mogen gebruiken. Namens Abcor volgden twee merkengemachtigden deze opleiding; Francois Mol en Corina Wolfert. Van de twintig kandidaten, haalden drie het examen niet en vijf kandidaten het hoogste cijfer, waaronder beide adviseurs van Abcor. Francois is daarnaast één van de drie juristen die de opleiding cum laude afsloot.
In december was er dan eindelijk de eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van het merk van de concurrent als Google Adword. Inbreuk op basis van niet correcte vergelijkende reclame. Een bevestiging van onze stelling en oproep om vooral niet te luisteren naar de suggesties van Google om het merk van de concurrent te gebruiken. Beoordeel het gebruik gewoon merkenrechtelijk en dan zal bijna ieder gebruik van andermans merk om je eigen zaak te promoten niet toegestaan zijn. Daarnaast blijft het belangrijk dat de merkhouder direct Google aansprakelijk en in kennis stelt van de merkinbreuk. Nu dan eindelijk een tweede uitspraak gebaseerd op het merkenrecht. De uitslag is niet verrassend maar wel broodnodig. Inbreuk!
Vers van de (nep) pers. De 36 jarige Groningse Wiske T. zou haar naam moeten veranderen. De naam zou inbreuk maken op de auteursrechten van de erven Willy Vandersteen (de oorspronkelijke maker van SUSKE & WISKE). Vonnis is onvindbaar (volgens het artikel zou er beroep zijn aangetekend maar voorlopig houden we het maar op een fake artikel). De vraag is natuurlijk wel leuk, kan een enkel woord of een naam auteursrechtelijk beschermd zijn.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor