artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde.

logo abcor merkenbureau social media

Download nu gratis de Merkenbureau Abcor App, de App voor IE-liefhebbers en het MKB met informatie op het gebied van goodwill bescherming. De Merkenbureau Abcor App bevat praktische informatie voor het bedrijfsleven over het gebruik van merken, modellen, wat wel of niet toelaatbaar is op het internet en auteursrechtelijke vraagstukken. Alles in simpel taalgebruik. Daarnaast houdt de tool u op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

oto plus logo en vlag oto nijkerk

Vanuit de marketing is het aantrekkelijk om in een handelsnaam of merknaam de kernwaarden van een product of dienst op te nemen. Consumenten begrijpen dan direct welk product of dienst er onder een bepaalde naam worden aangeboden. Nadeel van deze (semi) beschrijvende namen is wel dat de beschermingsomvang in het algemeen vrij beperkt is, maar handelsnaamrechtelijk is er vaak wel nog wat te halen.

fleske liefmans rode verpakking - bacchus witte verpakking

Huismerken en runners-up brengen al jaren hun producten aan de man in verpakking die toch wel verdacht veel lijken op die van A-merken. In de slipstream van de bekendheid van de verpakking proberen ze zo een graantje meepikken om makkelijker een plek in het schap te veroveren. Dat dit gevaarlijk kan zijn, mag bekend zijn.

Bij de introductie van het nieuwe design van (het inmiddels failliete) nieuwe OLM bier, sloeg de vlam in de pan bij Heineken. Het design zou veel te veel geïnspireerd zijn op het bekende groene flesje met balk en rode ster. Onder dreiging van een kort geding werd het design aangepast. Nu dan ook een Belgische equivalent. Dit keer gaat het om het gebruik van een merknaam in Gotische lettertypes op inpakpapier.

 

bordspel top 2000 met verpakking en kaartjes

Niet alleen beroemde acteurs laten hun naam en gezicht als merk vastleggen. Ook popbands en artiesten maken hier in ruime mate gebruik van. De meeste doen dit om zo hun populariteit makkelijker te kunnen verzilveren. De registraties beperkten zich vaak niet tot alleen de kernactiviteiten, maar omvatten ook producten die ideaal zijn om merchandising activiteiten te ontplooien.

logo redskins indiaan met verentooi

Ieder land heeft wel zijn “zwarte pieten” rel. In Nederland heeft de rel nog niet tot merkrechtelijke kwesties geleid (Zwarte-Pieten Vla is nog steeds een geldig merk). In Amerika speelt al acht jaar een vergelijkbare zaak, namelijk rond de naam van de Amerikaanse Football-club de Washington Redskins. De eerste merken van de club stammen uit de jaren zestig. Volgens de club is de naam een teken van eer en moed.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor