 
															Succes kent vele vaders, ook in televisieland. Menigeen claimt het idee van een bepaald succesvol programma, een TV-format. Zo stelde Sjaak Bral dat de makers van Comedy Kids zijn idee gestolen hebben en kreeg Eyeworks een proces aan zijn broek omdat SterrenSpringen een inbreuk zou zijn op Turnspringen. De vraag is dan ook, in hoeverre een televisieformat te beschermen is. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite te redden. Ouders worden vermanend toegesproken (gezicht geblurd) en de potjes worden als bedreigde dieren in kleine kooitjes afgevoerd. In het opvangtehuis (een soort asiel) kunnen de potjes op krachten komen, totdat er een plek is gevonden bij een nieuwe eigenaar(eter).
 
															Het Nederlandse bedrijf Avelon ontwerpt en produceert kleding, waaronder een speciaal jack. Het meest bijzonder aan het jack is de combinatie leer, suède en de contrasterende roze rits die in een u-bocht loopt. Het jack is een combinatie van stoer en sportief. Als LN Konfektion een vergelijkbaar jack (het Audrey jack) gaat verkopen, volgt er een rechtszaak.
 
															Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt door de EU zelf strak in de gaten gehouden. Zo is het merk MEMBER of EURO EXPERTS succesvol bestreden.
 
															 
															De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van telefoonbedrijf O2 daarop werd gebruikt. Tevens kon de parodie op de Suske en Wiske strip niet op genade van de rechter rekenen. Afgelopen maand zijn er dit keer twee rechtszaken geweest tegen de campagne “Vrouwen tegen Islamisering” van Vlaams Belang politica Anke Van Demeersch. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor