De chocopasta van Nutella is wereldberoemd. Het wordt in 190 landen verkocht en heeft een zeer herkenbare verpakking. Om de unieke look-and-feel van het merk te beschermen, heeft Ferrero ( de Italiaanse producent van Nutella) niet alleen de naam NUTELLA als merk laten vastleggen, maar ook het logo, verpakkingen en delen daarvan.
Sinds deze zomer is het mogelijk om merkbescherming in India te claimen via een Internationale Registratie. Het voordeel hiervan is, ten eerste dat de kosten lager zijn (slechts een paar honderd euro) en dat merken bovendien veel sneller geregistreerd kunnen worden dan vroeger. India is het derde BRICS land (na Rusland en China) waar via de Internationale Registratie bescherming kan worden geclaimd.
Ernest Evans, beter bekend als de rocker Chubby Checker, is in de jaren zestig wereldberoemd geworden met zijn TWIST-nummers. Om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan, heeft Evans in 1997 zijn artiestennaam CHUBBY CHECKER als merk laten registreren. Dit jaar kwam het tot een proces tegen HP. Via de HP-store is (sinds 2006) de Chubby Checker app te downloaden. Een app die een link legt tussen de schoenmaat van de man en diens geslachtdeel.
Specsavers is de grootste opticien keten in Engeland. In 2009 start Asda Stores (de concurrent) de campagne ’Be a ready spec saver at ASDA’ met logo’s die verdacht veel lijken op die van Specsavers. Gevolg: een rechtszaak. Specsavers baseert zich daarbij op de volgende merkregistraties: het woordmerk, het logo en de vorm van de brillenglazen (zonder tekst en in zwart-wit).
China, met een bevolking van meer dan 1 miljard mensen, is voor veel bedrijven het beloofde land. Enerzijds vanwege de gigantische afzetmarkt, anderzijds vanwege de lagere productiekosten. Vaak worden merkrechten in China pas geclaimd als er werkelijk handel wordt gedreven en het product inmiddels wereldwijd een succes is geworden. Dit met alle gevolgen van dien, want steeds vaker blijkt het “wereldberoemde” eigen merk al door een (Chinees) bedrijf te zijn geclaimd. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Vrouwonvriendelijke of seksueel getinte reclames kunnen altijd op veel kritiek rekenen. Het is bekend dat in Nederland de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht. Duidelijk is, dat internationaal de grenzen hiervoor lager liggen. Zo is in Engeland de nieuwe postercampagne van PUSSY energy drinks verboden: ‘PUSSY, The drink’s pure, it’s your mind that’s the problem’ (bedacht door Trevor Beattie die ook de bedenker is van het kleding/modemerk FCUK).
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor