Het WK-voetbal is misschien wel het sportevenement van het jaar. Ideaal als adverteerder om hierop in te haken, maar de FIFA kijkt mee en treedt soms hard op tegen in - en aanhakende reclame. Toch blijft de vraag: wat mag er nu wel of niet? Pas op voor link met evenement en check FIFA guidelines. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
In Nederland zijn diverse juridische regelingen om wantoestanden in reclame aan te pakken. Maar procedures kosten geld. Om die reden kiezen consumenten vaak voor het gratis alternatief, het klachtenformulier van de reclamecodecommissie. Maar schiet dit nu niet zijn doel voorbij? Klachten tegen commercials Wakker Dier, parodie hamsterweken. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het tijd om hier een artikel toe te voegen aan onze merkenwet om merken te weigeren als zij deel uitmaken van ons religieuze, culturele erfgoed of als ze een grote symbolische waarde vertegenwoordigen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bij veel bedrijven wordt de corporate identity doorgevoerd in iedere vezel van het bedrijf. Het wagenpark wordt daarin ook vaak meegenomen. Om aanhakend gebruik van derden tegen te gaan, worden designs vaak als model geregistreerd. Positiemerken worden vaak geweigerd in de Benelux, maar soms toch geaccepteerd door de Europese merkautoriteiten
Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor