artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
FIFA guidelines aanhakende reclame WK voetbal 2014- ambush marketing

Het WK-voetbal is misschien wel het sportevenement van het jaar. Ideaal als adverteerder om hierop in te haken, maar de FIFA kijkt mee en treedt soms hard op tegen in - en aanhakende reclame. Toch blijft de vraag: wat mag er nu wel of niet? Pas op voor link met evenement en check FIFA guidelines. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Klacht bij reclame code commissie over commercial wakker dier de plofkip tijdens de hamsterweken bij Albert Heijn

In Nederland zijn diverse juridische regelingen om wantoestanden in reclame aan te pakken. Maar procedures kosten geld. Om die reden kiezen consumenten vaak voor het gratis alternatief,  het klachtenformulier van de reclamecodecommissie.  Maar schiet dit nu niet zijn doel voorbij? Klachten tegen commercials Wakker Dier, parodie hamsterweken. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

 

Mandela wijn

Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het tijd om hier een artikel toe te voegen aan onze merkenwet om merken te weigeren als zij deel uitmaken van ons religieuze, culturele erfgoed of als ze een grote symbolische waarde vertegenwoordigen.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

OHIM accepteert vaker positiemerken

Bij veel bedrijven wordt de corporate identity doorgevoerd in iedere vezel van het bedrijf. Het wagenpark wordt daarin ook vaak meegenomen. Om aanhakend gebruik van derden tegen te gaan, worden designs vaak als model geregistreerd. Positiemerken worden vaak geweigerd in de Benelux, maar soms toch geaccepteerd door de Europese merkautoriteiten 

auteursrechtinbreuk-ronde-variant-inbreuk-tafel-piet-hein-eek
Het design van meubels (en andere vormen van toegepaste kunst) is snel en makkelijk te claimen met een modelregistratie. Dit is makkelijk als een product in licentie wordt gegeven aan derden en bij inbreukzaken. Mocht er geen modelregistratie zijn, dan kan in een inbreukzaak vaak teruggevallen worden op het auteursrecht.
nieuwe reclame code social media

Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media. 

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor