Voor bedrijven kan het aantrekkelijk zijn om het eigen product te promoten in vergelijking met het huidige aanbod. Die vergelijking kan op twee manieren. Enerzijds door het merk van de concurrent te noemen (bijvoorbeeld de kassabonnetjes van Dirk van de Broek en Albert Heijn) of anderzijds door een superioriteitsclaim te gebruiken zoals: “als beste getest”. De gemiddelde consument zal dan aannemen dat het product is vergeleken met de belangrijkste concurrent. In hoeverre mag een bedrijf goede sier maken als die in een test er beter uitkomt dan de concurrent? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Iedere winkelier zal proberen zijn winkelinrichting een unieke uitstraling te geven. Zo herkent de consument direct het bedrijf door de gebruikte kleuren, displays en winkelinrichting. Maar is dit unieke design ook te claimen voor een gemiddelde regionale winkel? Daar heb ik dus zeer mijn twijfels over. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Mark Retera (winnaar van de Stripschapprijs in 2004) maakt sinds 1989 de briljante strip Dirkjan. Het karakter Dirkjan is in 2013 geregistreerd als merk in de Benelux. De domeinnaam DIRKJAN.NL is in 1999 geregistreerd en in 2011 in het beheer gekomen van verweerder. In de periode 2004 – 2009 heeft verweerder de strip uitgegeven. Als de samenwerking stopt, weigert hij echter de domeinnaam over te dragen. De domeinnaam verwijst door naar de website van verweerder, waar niet alleen Dirkjan strips worden verkocht, maar ook stripboeken van andere auteurs.
Een merkregistratie geeft een bedrijf heel veel rechten. Als de titel van een bekend televisieprogramma nu niet geregistreerd is als merk, mag je dan als bedrijf meeliften op de bekendheid van zo’n programma? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Regelmatig speelt de vraag of woorden of beelden met een groot maatschappelijk, religieus of cultureel belang wel een merk kunnen zijn. Omdat hiervoor geen speciale regeling is, worden merken vaak op andere gronden geweigerd door de merkautoriteiten, echter niet altijd terecht. Zo werd onderstaand logo, waarbij het hoofd van David (van Michelangelo) Venus (van Botticelli) lijkt aan te kijken, aangevraagd voor cosmetica en farmaceutische producten.
Vijftig jaar geleden traden de Beatles voor het eerst (en laatst) op in Nederland. Dat eerste bijzondere concert was niet bij Blokker, maar een dag eerder, namelijk op 5 juni in Treslong te Hillegom. Om dit jubileum te vieren, werd dit voorjaar het Beatles Bollenstreek Bier gelanceerd.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor