artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
.VLAANDEREN en .BRUSSELS gelanceerd

Het kan niemand meer ontgaan zijn, de nieuwe toplevel domeinnamen komen bij bosjes los. Voor bedrijven natuurlijk een kans om hierop in te springen, maar wel met beleid. Alles registreren is namelijk geen optie, dus definieer een strategie en bepaal zo wat er wel en niet geregistreerd moet worden. Relevant voor het Nederlandse MKB zijn niet alleen generieke namen (zoals .MARKETING etc) maar mogelijk ook een aantal geografische nieuwe namen. De meest belangrijke voor Nederland is natuurlijk de lancering van .AMSTERDAM. Echter zover is het nog niet. Echter wel bij onze zuiderburen, daar zijn inmiddels .VLAANDEREN en .BRUSSELS gelanceerd. 

Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar wel vrij te gebruiken is of dat oudere merkhouders mogelijk een beter recht hebben op hetzelfde of een vergelijkbaar merk. Dit met alle gevolgen van dien. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Modellenrecht- auteursrecht: Verbod bij opening Trade Mart beurs

De Deense Christina Arvin Hembo ontwerpt sinds 2005 sieraden, waaronder bedels. Deze luxe afgewerkte bedels, gemaakt van hoogwaardige materialen zoals zilver, goud en edelstenen, kunnen worden bevestigd op speciale leren snoerarmbanden. Iedere bedel heeft een eigen naam (zoals ‘passion heart’ en ‘four leaf clover’). De bedels zijn in meer dan twintig landen te koop via distributeurs, waaronder het bedrijf Endless. Om de rechten te beschermen, zijn de sieraden van Christina als Europees model geregistreerd.

Auteursrecht; schadevergoeding ( drie keer normale tarief) conform Fotografen Federatie

Fortuna exploiteert een website met informatie over vaartochten. Op een van de pagina’s wordt een foto getoond van een typisch Volendams dorpsgezicht (vergelijkbaar met onderstaande foto), zonder naamsvermelding van de maker. Een stagiaire heeft de foto van het internet gedownload. Van Loo is de maker en beroepsfotograaf. Als hij die foto op de website ziet, schrijft hij Fortuna aan om de zaak te schikken en eist drie keer het gebruikelijke tarief. Eén keer als gewone vergoeding voor gebruik van de foto, één keer als boete voor betaling achteraf  en één keer omdat er geen naamsvermelding bij staat (conform de leveringsvoorwaarden van de Fotografen Federatie).

Niet traditionele merken: granaat als vormmerk voor drankje

Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak zo’n vormmerk in te schrijven, omdat de consument er geen herkomstteken van een fabrikant in zou zien. Een uitzondering wordt (soms) gemaakt als de vorm sterk afwijkend is van wat gebruikelijk is.

Reclamerecht: Europese campagne Vlaams Belang inbreuk op merken Westmalle

De campagnes van het Vlaams Belang leiden regelmatig tot een rechtszaak. Zo ook de laatste campagne voor het Europese Parlement 'Westmal of halal'. In de campagne zien we Philip Dewinter en kegelvormig glas drinken, gevuld met een donderbruine vloeistof. Dit beeld is ook de hoofdvisual op de Facebook campagne en het Twitter bericht waarin de campagne wordt aangekondigd.

 

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor