Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Afgelopen weken kwam naar buiten dat er binnen de familie Moszkowicz onenigheid is over het gebruik van de familienaam. De broers Max (sr) en David zijn advocaten in Maastricht en hebben de naam MOSZKOWICZ al in 1987 als merk vastgelegd in de Benelux. De naam is geregistreerd voor ‘diensten van een advocaat’ en voor ‘advocaat’ (eierlikeur/drank).
In 2012 vraagt Max Moszkowicz (jr) merkbescherming aan om de naam MOSZKOWICZ te gaan gebruiken voor ‘online spelletjes’, ‘televisie programma’s’ en ‘entertainment’. Alhoewel de naam niet aangevraagd is voor juridische diensten, maken de broers uit Maastricht hier wel bezwaar tegen. De merkaanvraag is volgens de broers te kwader trouw aangevraagd en er wordt meegelift op de bekendheid van de familienaam. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Iedere dag worden er fantastische nieuwe producten bedacht. De meeste producten verdwijnen (soms na korte tijd al) in de prullenmand. Slechts een enkeling wordt een doorslaand succes. Als uitvinder moet je hierop anticiperen door tijdig alle rechten te claimen. Wordt dit niet (tijdig) gedaan, dan kunnen concurrenten aanhaken bij dit succes. Zie hier het dilemma van iedere ontwerper. Wat laat ik wel beschermen en wat niet. ? Er is namelijk maar een beperkte hoeveelheid geld en niet ieder product wordt een succes. Wat te doen en wat zijn de gevolgen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
De waarde van een octrooi hoeft niet direct gerelateerd te zijn met de sterkte van het octrooirecht. Ik zal dit proberen uit te leggen. Een octrooi is een recht om anderen (i.e. concurrenten) te verbieden een bepaalde technologie te gebruiken. Een octrooiverlenende instantie, zoals het European Patent Office, zal na enkele jaren beoordelen of het octrooi verleend kan worden. De praktijk toont aan dat ook een zwak octrooi iets waard kan zijn.
Voor start-ups met een technisch en innovatief product kan het aanvragen van een octrooi een vereiste zijn om succesvol investeerders te vinden. Echter het aanvragen van een octrooi kan een kostbare zaak zijn. Er is duidelijk sprake van een kip en ei situatie.
De taksen die bijvoorbeeld het NL Octrooicentrum vraagt voor het indienen van een octrooiaanvraag zijn relatief laag (vanaf 200,- euro voor het indienen en aanvragen van een onderzoek van het nationale type). Dus de verleiding om zelf een aanvragen te schrijven en in te dienen is groot.
De meeste MKB bedrijven hebben als rechtsvorm een Besloten Vennootschap. Het voordeel hiervan is, dat de directieleden niet zelf aansprakelijk zijn voor schade veroorzaakt door het bedrijf (er kan dan geen beslag gelegd worden op het privévermogen van de bestuurder). Echter er is wel een grens, namelijk als de bestuurder een persoonlijk ernstig verwijt gemaakt kan worden. Dan kan de schade ook persoonlijk verhaald worden op de bestuurder en dat aspect speelt soms als de bestuurder niet accuraat optreedt bij een merkinbreuk. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor