artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Parodie in het merkenrecht: Puma verslindt springende poedel

Protestgroepen en kunstenaars maken vaak gebruik van bestaande beeldiconen om een kwestie aan de kaak te stellen. Zo zijn logo’s van oliemaatschappijen geregeld het mikpunt van milieuorganisaties. Natuurlijk zijn dit soort acties pijnlijk voor de merkhouder. Het zorgvuldig opgebouwde imago, belichaamd in het logo, kan daarmee een gevoelig klap krijgen. Soms leiden dit soort conflicten tot een rechtszaak. De vraag is dan: Wat weegt zwaarder, het recht op vrijheid van meningsuiting of het recht van de merkhouder om misbruik van zijn merk te verbieden? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

The Butcher Club moet naam wijzigen

Het is een wijd verbreid misverstand. Veel managers denken dat zij met de inschrijving van de bedrijfsnaam in het register van de kamer van koophandel of na de registratie van een domeinnaam voldoende zijn beschermd. Dit is dus een broodje aap verhaal. Bij de inschrijving van een handelsnaam of een domeinnaam checkt niemand of de naam mogelijk inbreuk maakt op de rechten van een ander. Alleen goed voorafgaand onderzoek naar oudere handelsnamen en merken kan hierover uitsluitsel geven. Wordt dit niet gedaan, dan kan een bedrijf (ook na jaren) worden gedwongen de naam te wijzigen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Dracula; omvang normaal gebruik

Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet het wel normaal worden gebruikt. Daarbij kijken de merkautoriteiten naar wat voor soort product het is en hoeveel er normaal wordt verkocht.

CITYBOX

Als je op zoek bent naar informatie over een bepaald merk op het internet, toont Google vaak advertenties van concurrenten. Mag je zomaar het merk van de concurrent gebruiken om je eigen producten te promoten. Wat is toelaatbaar en waar liggen de grenzen bij online adverteren. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Humor in vergelijkende reclame; Vodafone en Tele2

Vergelijkende reclame mag in Nederland, maar is wel aan bepaalde voorwaarden gebonden. Bedrijven mogen zich niet kleinerend uitlaten over de concurrent. Gebruik van humor om een ander te kijk te zetten, is daarom niet zonder risico. In het verleden oordelen rechters en de reclame code commissie hier heel wisselend over. Zijn de radiocommercials van Vodafone toelaatbaar of denigrerend richting Tele2? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Kuipstoel van sloophout te claimen op basis van auteursrecht

Trends komen en gaan. Natuurlijk is het aantrekkelijk om aan te haken bij een succesvolle trend. Maar hoe dicht mag je op de huid van de oorspronkelijke kunstenaars/ designers gaan zitten. Is een stijl (zoals meubels maken van afvalhout) wel te beschermen? Piet Hein Eek is bekend om zijn meubels van sloophout. Kan hij het alleen recht hierop claimen? Hoe ver reikt het auteursrecht, en mogen andere ook meubels maken van sloophout?

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor