De Canadees Joel Thomas Zimmerman, beter bekend als DJ Deadmau5, ligt sinds kort met Disney in de clinch over zijn logo. Al ruim tien jaar staat de DJ op het podium met een bijzonder hoofddeksel; een ronde LED-helm met twee grote oren. Het overeenstemmende logo is inmiddels in vele landen (waaronder de Europese Unie) geregistreerd voor een breed scala aan producten, zoals entertainmentdiensten, BMX fietsen, tassen, kleding, speelgoed, drank en voedsel. Tegen de recente aanvraag van het logo in Amerika maakt Disney opeens bezwaar. Het logo lijkt teveel op het beeldmerk van Disney uit 1999, een silhouet van het hoofd en de oren van Mickey Mouse, ook geregistreerd voor heel veel producten. Het gebruik door Deadmau5 zou de activiteiten van Disney schaden.
Om de markt in Zuid-Nederland nóg beter te kunnen bedienen, beschikt Abcor vanaf september 2014 over een kantoor in Tilburg, met als aanspreekpunt Jos van der Linden. Zoals de meeste juristen binnen Abcor, heeft ook Jos zijn sporen verdiend in het bedrijfsleven. Hij heeft vele jaren gewerkt in de computerindustrie, onder meer bij Tulip Computers en Maxdata/Belinea
Succesvolle mensen staan volop in de schijnwerpers. Maar bekend zijn, heeft ook een keerzijde. Er zijn namelijk altijd mensen die graag een graantje willen meepikken van de goodwill die hieraan kleeft. Naast domeinnaamkaping, bestaat er ook nog zoiets als merkkaping. Via het merkenrecht kan iedereen snel (en relatief goedkoop) een claim leggen op een merk (naam). In veel landen (waaronder Nederland) geldt het principe: Wie het eerst komt (een merk registreert), het eerst maalt (krijgt de rechten op deze naam). Maar wie heeft er dan recht op het gebruik van een naam? Mag iedereen zomaar de naam van een beroemde artiest of een BN-er registreren? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Het zal niemand ontgaan zijn. Na de aanslag in Parijs zijn er altijd weer personen die de onsmakelijke gewoonte hebben om het merkenrecht te gaan gebruiken om hier een slaatje uit te slaan. Ons continentale stelsel is gebaseerd op het principe, wie het eerst komt (registreert) het eerst maalt (krijgt de rechten). Het is dan aan de merkautoriteiten om te beoordelen of de merkaanvraag ook door de beugel kan. En die toets is in de Benelux een hele liberale toets. Vrijwel alles mag hier. Helaas hebben wij geen algemeen artikel om merken te weigeren om dat het symbolen zijn die in het publieke domeinvallen (waaronder dan ook culturele of religieuze aspecten).
Octrooibescherming is een recht waarmee de octrooihouder een ander mag verbieden zijn geoctrooieerde uitvinding te vervaardigen, te gebruiken, verhandelen, (verder) te verkopen, aan te bieden, in te voeren of in voorraad te hebben. Wanneer vraag je een octrooi aan?
Nissan lanceert in oktober 2009 tijdens de Tokyo Motor Show haar Land Glider. Een smalle tweepersoonsauto (je zit achter elkaar) die net als een motor een beetje schuin hangt in de bocht. Een nieuw concept stadsauto. De naam doet natuurlijk wel een beetje denken aan de bekende en onverwoestbare auto van Land Rover. Als Nissan merkbescherming aanvraagt, start Land Rover procedures om dit te voorkomen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor