 
															Eiser maakt meubels in glasvezel en polyethyleen en is de maker van de ‘Ball Chair’ (ontworpen in 1998). Ramblaz produceert promotieartikelen en maakt op verzoek van een brouwerij een stoel die erg lijkt op de Ball Chair. Als Ramblaz hierop wordt aangesproken door de ontwerper, ontkent hij dit niet. Hij verweert zich met de stelling dat de Ball Chair niet auteursrechtelijk beschermd is. Dus dat die vrij mag worden nagemaakt. Een werk wordt alleen auteursrechtelijk beschermd als dit oorspronkelijk is; als het een eigen intellectuele schepping is van de maker, en dat is hier niet het geval gezien de al bekende Pastil Chair van Eero Aarnio uit 1968 (ook een gedeukte balvorm).
 
															In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk kan gebruiken. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Hierdoor is het ook mogelijk om de naam van een ander te kapen (merkkaping is niet apart in de wet geregeld). Is dit een gat in de wet en mag je als bedrijf hier een (financieel) slaatje uit slaan? De rel rond de naam Roy Donders. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															Een aantal grote supermarkten schept er genoegen in om heel nadrukkelijk aan te haken bij bekende A-merken. Tot voor kort werd vooral aangehaakt bij de verpakking. Tegenwoordig deinst men er ook niet voor terug om aan te haken bij de merknaam. De een vindt dit een briljante marketing move, de ander gewoon een vorm van ongegeneerd meeliften. De vraag is daarom, kan dit nu zomaar? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															Het merkenrecht geeft een bedrijf het monopolie om als enige een naam (of een vergelijkbare naam) te gebruiken voor bepaalde producten en diensten. De merkhouder kan met een registratie in zijn hand een nieuw vergelijkbaar merk tegenhouden. Maar hoe ver reiken die rechten? Kan het bekende SKY met succes SKYPE tegenhouden, nu SKYPE bijna een generieke benaming is geworden van online bellen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															eBay is in november een procedure bij WIPO gestart om meer dan duizend domeinnamen terug te krijgen. De domeinnamen waren drie maanden daarvoor geregistreerd door een bedrijf in China en bestonden uit het merk eBay, gevolgd door drie cijfers en dan een extensie (dus bijv. ebay071.com). Volgens WIPO is het de op een na grootste eis ooit. Afgelopen maand heeft de arbiter zich over de zaak gebogen.
 
															Het auteursrecht biedt bescherming tegen het namaken van een werk. De meeste mensen denken daarbij aan traditionele werken zoals boeken, films en muziek. Maar hoe ver strekt dit recht zich? Is de smaak van een kaasmengsel ook exclusief te claimen? De unieke smaak van HEKS’NKAAS. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor