artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Lidl: Snelle Jelle en vlugge Japie

Een aantal grote supermarkten schept er genoegen in om heel nadrukkelijk aan te haken bij bekende A-merken. Tot voor kort werd vooral aangehaakt bij de verpakking. Tegenwoordig deinst men er ook niet voor terug om aan te haken bij de merknaam. De een vindt dit een briljante marketing move, de ander gewoon een vorm van ongegeneerd meeliften. De vraag is daarom, kan dit nu zomaar? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

SKY in gevecht met SKYPE - europese oppositie

Het merkenrecht geeft een bedrijf het monopolie om als enige een naam (of een vergelijkbare naam) te gebruiken voor bepaalde producten en diensten. De merkhouder kan met een registratie in zijn hand een nieuw vergelijkbaar merk tegenhouden. Maar hoe ver reiken die rechten? Kan het bekende SKY met succes SKYPE tegenhouden, nu SKYPE bijna een generieke benaming is geworden van online bellen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

eBay bestrijdt domeinnaamkaping

eBay is in november een procedure bij WIPO gestart om meer dan duizend domeinnamen terug te krijgen. De domeinnamen waren drie maanden daarvoor geregistreerd door een bedrijf in China en bestonden uit het merk eBay, gevolgd door drie cijfers en dan een extensie (dus bijv. ebay071.com). Volgens WIPO is het de op een na grootste eis ooit. Afgelopen maand heeft de arbiter zich over de zaak gebogen.

Auteursrecht de smaak van kaas. Heks'nkaas en Magic Cheese

Het auteursrecht biedt bescherming tegen het namaken van een werk. De meeste mensen denken daarbij aan traditionele werken zoals boeken, films en muziek. Maar hoe ver strekt dit recht zich? Is de smaak van een kaasmengsel ook exclusief te claimen? De unieke smaak van HEKS’NKAAS. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Logo polo en bikepolo overeenstemmend

Polo te paard wordt al sinds de klassieke oudheid gespeeld. Het Amerikaanse bedrijf Ralph Lauren gebruikt het beeld als logo voor haar kledinglijn. Echter, er zijn meer vormen van polo, zoals bikepolo. Deze sport (bedacht in 1891) beleeft met de lancering van hardcourt bikepolo in 2000 een ware revival. De sport wordt vooral in steden gespeeld op tennis- en basketbalveldjes. Chunk is een Engels kledingmerk van de firma FreshSide, met als logo een bikepolospeler. Als hiervoor Europese merkbescherming wordt aangevraagd, maakt Ralph Lauren hiertegen bezwaar

Lancering nieuwe AMSTERDAM extensie

Een goede domeinnaam (een adres op het internet) is voor het bedrijfsleven super belangrijk. Ieder jaar neemt het belang van “online” communicatie toe. Echter dit heeft ook een keerzijde want een domeinnaam kan maar een keer worden uitgegeven. In Nederland zijn er momenteel meer dan 5,5 miljoen domeinnamen geregistreerd. Hierdoor is het internet eigenlijk een beetje dicht geslipt. Om die reden konden bedrijven en instanties een verzoek indienen om een nieuwe domeinnaamextensie te lanceren en de Gemeente Amsterdam heeft hier aan meegedaan. Wereldwijd hebben meer steden hiervan gebruik gemaakt, in Nederland alleen AMSTERDAM. Zo is er ook een .London en .Berlin. Met de nieuwe extensie proberen de steden zich wereldwijd op de kaart te zetten. Deze maand is de .AMSTERDAM extensie gelanceerd. De vraag is nu: Wie gaat/zal de nieuwe extensie gaan gebruiken? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor