artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Gratis eBook IE-inbedrijf - deel 1 naamcreatie

Afgelopen maand is het eerste deel gelanceerd van de eBook serie IE-in bedrijf, waar wij als co-auteur aan zijn verbonden. De serie volgt de levenscyclus van een bedrijf (van start tot overname). Het eerste deel gaat over naamcreatie en maakt de link naar handelsnaam- en merkenrecht. Waar aan te denken bij een nieuwe naam, wat zijn de gevolgen (wat is wel/ niet te claimen) en welke gevaren liggen er op de loer.

Coca Cola Twitter #merkregistraties

Social media wordt steeds belangrijker in communicatie. Sommige bedrijven anticiperen hierop. Zo heeft Coca Cola (met 2 miljoen volgers op Twitter) recent twee merkaanvragen ingediend voor haar slogans in combinatie met een hashtag: ‘#cokecanpics’ en ‘#smilewithacoke’.

Handel in domeinnamen

Een goede domeinnaam kan van grote commerciële waarde zijn. Er zijn bedrijven die volop domeinnamen hebben geregistreerd om die met veel winst te verkopen. Om toch een trasnfer van de domeinnaam af te dwingen zijn er twee mogelijkheden. Enerzijds is er de route via het WIPO (een simpele procedure om domeinkaping aan te pakken, vooral indien er domeinen (later) worden geregistreerd gebaseerd op merken van bepaalde bedrijven) en anderzijds de route via de rechter. Die laatste wordt veel minder gedaan, maar er is wel duidelijk een wijziging te zien in de uitspraken van de laatste jaren. In de meest recente uitspraak van dit jaar gad de rechter duidelijk antwoord op de vraag; 'kan dit nu zomaar allemaal'? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

CARRERA

Het merkenrecht geeft niet alleen bescherming tegen gebruik door anderen van het merk voor vergelijkbare producten, maar ook voor verwante (complementaire) producten. De vraag is alleen, hoe ver reikt die bescherming? Porsche heeft het merk CARRERA al in 1976 laten registreren voor sportauto’s. Als na de fabricage van de nieuwe Porsche Carrera GT (van 2004-2006) er in Europa bescherming wordt aangevraagd voor het merk CARRERA voor navigatie apparatuur, maakt Porsche hiertegen bezwaar.

Pronails

Onder het merk PRONAILS verkoopt Amazing Brands al jaren kunstnagels en verwante producten. Als in 2012 merkbescherming wordt aangevraagd, weigeren de Benelux autoriteiten het merk in te schrijven. Het merk is in hun ogen beschrijvend. NAILS is een generieke Engelse term en PRO is de afkorting voor ‘professional’. Het merk is beschrijvend voor nagelproducten geleverd door of aan professionals. Dat het merk al eerder is geaccepteerd door het Franse en het Europese merkenbureau, heeft geen invloed op deze beslissing.

Mondriaan en merchandising

Begin dit jaar is bekend geworden dat het Gemeentemuseum Den Haag een van de originele Mondriaan jurkjes van Yves Saint Laurent heeft kunnen kopen. Het jurkje wordt door de directeur al bestempeld als “de moeder van de Mondriaan-merchandise”. Van die merchandise krijgen we vanaf dit jaar veel te zien, omdat Piet Mondriaan in 1944 is overleden en het auteursrecht na zeventig jaar vervalt. Is nu alles direct vrij te gebruiken?

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor