artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Mens Erger Je Niet speelbord

Via het merkenrecht kan voor een teken bescherming worden aangevraagd. De wet accepteert heel veel soorten tekens (logo’s, verpakkingen, afbeeldingen van gebouwen, stripfiguren etc.). Maar de wet heeft wel een minimum eis (een merk moet wel onderscheidend vermogen hebben), waardoor niet alles is te claimen.

Fucking Red wijn geen inbreuk op Red Bull energydrinks

Met een merk kan een bedrijf overeenstemmende merken tegenhouden als die worden aangevraagd voor identieke dan wel soortgelijke waren. Sommige merkhouders proberen die claim wel erg ver op te rekken. Zo is van Red Bull bekend, dat zij vaak optreden tegen alle mogelijke aanvragen waar het woord BULL of RED in voor komt. Recent mocht de Duitse rechter zich hierover buigen.

Adidas weert Cruijff shirt

Een bekend merk kan zich verzetten tegen het gebruik van een vergelijkbaar teken voor totaal andere producten. In 2012 wordt voor het oranje Johan Cruijff nummer 14 T-shirt een merk aangevraagd voor een breed scala aan producten zoals kleding, maar ook bekers en horloges. Adidas maakt hiertegen bezwaar op basis van haar drie strepen merk en beroept zich hierbij op haar bekendheid en stelt dat er wordt meegelift op haar reputatie.

Auteursrechtclaim beschermen van een idee. Fonteinbar een werk en niet technisch bepaald

Een goed idee is goud waard. Alleen hoe bescherm je dit? Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht voldoende dekking geeft bij een conflict maar ook het auteursrecht heeft zo zijn beperkingen. Zo wordt dat wat technisch bepaald is, uitgesloten van het auteursrecht (logisch want dat wordt beschermd via het octrooirecht). In de Fonteintenten uitspraak komt dit allemaal ter sprake. Dit artikel is verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten en deze casus wordt ook behandeld in het gratis te downloaden deel 2 van de serie IE-in bedrijf, beschermen van een idee (www.ie-inbedrijf.nl).

Black Bastard BBQ- What’s in a name? Belang linguistisch onderzoek

Bij het bedenken van een nieuwe naam moet er met ontzettend veel aspecten rekening worden gehouden. Wordt de naam al door een ander gebruikt? Is de domeinnaam nog vrij? Welke social media accounts zijn er nog beschikbaar? Vaak wordt één aspect vergeten te checken, namelijk wat betekent de naam (of welke associatie roept de naam op) in een ander land. Dat kan dan een staartje krijgen. Zo werd Old Amsterdam opeens het mikpunt van alle kritiek, toen zij een actie startte om haar plakjes kaas op de BBQ te promoten en daarbij een Black Bastard BBQ weg wilde geven. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Kracht verwijzende logo’s - 42BELOW vs VODKA 42

In 1999 lanceert de Nieuw Zeelander Geoff Ross een nieuwe pure wodka onder het merk 42BELOW. Nadat in 2006 Amerika wordt veroverd en de wodka diverse prijzen wint, neem Bacardi het bedrijf in 2008 over. In 2009 laat het bedrijf het logo vastleggen als merk in vele landen in Europa via een Internationale Registratie. Als een jaar later het Tsjechische bedrijf Granette Europese merkbescherming aanvraagt voor het logo VODKA 42, maakt Bacardi hiertegen bezwaar.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor