In juni lekte online het nieuwe logo voor de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 uit. Het logo is ontworpen door de Japanse designer Kenjiro Sano en gebaseerd op de hoofdletter T (verwijzend naar Tokyo). Naast de aflopende gebogen uiteindes valt de rode stip op, die staat voor een kloppend hart en de Japanse vlag. Voor de Belgische designer Olivier Debie is het nieuwe logo een duidelijke vorm van plagiaat.
Merken komen in vele gedaantes voor. Niet alleen namen en logo’s zijn merken, maar ook vormen kunnen een merk zijn. Een van de meest bekende vormmerken is waarschijnlijk het flesje van Coca Cola. Echter de wet stelt wel grenzen. Niet iedere vorm van een product is altijd als merk te claimen. Voor vormmerken gelden nog een aantal speciale regels om overlap met het octrooirecht, merkenrecht en modellenrecht te voorkomen. In de Benelux praktijk lijkt het vormmerk bijna meer een theoretische optie dan een werkelijk goed alternatief om IE rechten te claimen. Soms lijkt het erop dat er licht gloort aan de horizon. Zo kwam het Gerecht dit jaar tot de conclusie dat het vormmerk voor de poppetjes van LEGO in stand moest blijven. Zijn dit de eerste tekenen van een nieuw beleid? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Merkrechten zijn territoriaal beperkt. Een Benelux merk beperkt zich letterlijk tot de grenzen. Het gevolg hiervan is, dat in bijvoorbeeld de Benelux merkregistraties worden gedaan die sterk overeenstemmen met bekende buitenlandse oudere geregistreerde merken. Deze zomer heeft het Europese Hof uitsluitsel gegeven over de vraag of de buitenlandse merkhouder een beroep kan doen op zijn bekendheid om die nieuwe aanvraag tegen te houden.
Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie beroept de kunstenaar zich op de ‘vrijheid van meningsuiting’ en in veel zaken is dit voor de rechter doorslaggevend. Gezien alle media-aandacht (en online discussies) besluiten bedrijven vaak stil te zitten totdat de storm is overgewaaid.
Via het merkenrecht kan voor een teken bescherming worden aangevraagd. De wet accepteert heel veel soorten tekens (logo’s, verpakkingen, afbeeldingen van gebouwen, stripfiguren etc.). Maar de wet heeft wel een minimum eis (een merk moet wel onderscheidend vermogen hebben), waardoor niet alles is te claimen.
Met een merk kan een bedrijf overeenstemmende merken tegenhouden als die worden aangevraagd voor identieke dan wel soortgelijke waren. Sommige merkhouders proberen die claim wel erg ver op te rekken. Zo is van Red Bull bekend, dat zij vaak optreden tegen alle mogelijke aanvragen waar het woord BULL of RED in voor komt. Recent mocht de Duitse rechter zich hierover buigen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor