artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Wijziging Europese merken-de nieuwe Europese merkenrichtlijn

Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald. Hierdoor kan de aanvraag goedkoper uitvallen. Dit geldt ook voor vernieuwingen van Europese merken!

Roken slecht voor jeans? bekende merken en niet soortgelijke producten

Mustang is een bekend Duits jeans merk (gelanceerd in 1948). Het logo verwijst naar het Wilde Westen en bestaat uit een gestileerd paard/een mustang (mustang is een verwilderd paardenras in Noordwest-Amerika). Het merk is geregistreerd voor kleding in vele landen. Als er een vergelijkbaar logo wordt geregistreerd voor tabakswaren, maakt het jeansmerk hiertegen bezwaar. De producten zijn natuurlijk totaal verschillend, maar doet het aangevraagde merk ook afbreuk aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van het bekende jeansmerk?

lamzac kaisr het gevecht om The Original lucht ligzak en de grenzen van het modellenrecht

Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends. Populaire nieuwe producten die massaal door derden worden nagemaakt als het product aanslaat in de markt. Is de vormgeving te beschermen via het modellenrecht en waar liggen de grenzen? In het gevecht om de Europese markt, wordt eerst stil gestaan bij de vraag of het product niet technisch bepaald is en hoe de rechter dit aspect moet beoordelen. Geheel uit zichzelf geeft de rechter nog wat suggesties waar de grenzen in de bescherming liggen, welke toevoegingen mogelijk voldoende zijn om te spreken van een andere algemene indruk. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage (Plus katern) van de HDC-kranten

Dino logo’s - te kleine verschillen met Monster Backe

Stripverhalen en stripfiguren zijn populair bij kinderen. Om die reden worden stripfiguren geregeld gebruikt om kinderproducten in de markt te zetten. Ehrman is een van de grootste zuivelfabrikanten in Duitsland en lanceert in 2006 Monster Backe, een vriendelijke lachende dinosaurus. Het character neemt een centrale rol in op de verpakking, in advertenties en bij online computerspelletjes. Het character draagt de identiteit van het product en daarom wordt het character als Uniemerk vastgelegd in grijstinten voor melk en melkproducten. Maar hoe ver gaat die claim?

McDonald’s vs MACCOFFEE

Sommige bedrijven werken met en seriemerk. Vrijwel alle producten worden aangeboden onder merken die iets gemeenschappelijks hebben. Een van de meest bekende hiervan is McDonald’s. Naast de naam van de keten, bevatten vrijwel alle producten het element Mc (bijv.: McCHICKEN. McDRIVE, McFLURRY, McNUGGET). Door niet alleen die namen te gebruiken maar ze ook als merk te registreen, probeert het bedrijf het element Mc (wat heel gebruikelijk is in de USA) claimen en monopoliseren voor voedselproducten. En dat lukt.

Vloggloss en Swiss Sense reclamecode social media of persoonlijk verhaal - relevante relatie

Een vlog (afkorting voor video weblog) is een videodagboek op internet. Vlogs hebben de afgelopen jaren een ontzettende grote vlucht genomen en zijn daarom aantrekkelijk voor bedrijven om hun producten te promoten. Sommige vlogs zijn gericht op een specifieke branche, zoals bijvoorbeeld mode. Een van de bekendste beautyvloggers (met ca 190.000 volgers) is Mascha Feokistova van Vloggloss. Voor bedrijven kan het super interessant zijn om (positief) genoemd te worden in een vlog. Maar waar ligt de grens? Wanneer is het videoverslag een persoonlijk verhaal en wanneer reclame? Is een bedrijf ook verantwoordelijk voor hoe een vlog wordt vermeld?

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor