1965 komt Storck (de Duitse fabrikant van Merci) met het briljante idee om chocola specifiek als geschenk in de markt te zetten. Chocola voor vrienden/ familie om ze een keer te bedanken. De commercials eindigen daarom steevast met de pay-off: “Merci, dat jij er bent” (of vergelijkbare slogans in andere talen). Door een slogan consequent en langdurig te gebruiken, kan een gebruikelijke zin inburgeren en daardoor worden geregistreerd als merk.
Bekende merken krijgen een brede bescherming Zij kunnen optreden tegen aanhakend gebruik, gebruik van het merk voor andere producten. Probleem is wel dat het bedrijf dan moet bewijzen dat het merk bekend was op het moment dat een ander bedrijf een vergelijkbaar merk aanvroeg. Apple ondervond dat afgelopen jaren aan den lijven in China.
Veel bedrijven gebruiken een slagzin in hun campagnes. Door consequent en intensief gebruik, herkennen consumenten in de slagzin een merk. Echter het lukt niet altijd, deze slagzinnen ook als merk vast te laten leggen. Dat is wat vreemd, want vrijwel iedereen weet welke fabrikanten er schuil gaan achter de slogans: ”Have a Break”, “Just do it”, of “Geen cent teveel”. Reden genoeg voor fabrikanten om de grenzen van het recht op te zoeken. In hoeverre is een slagzin te beschermen via het auteursrecht Een paar duizend woorden (een heel boek) is te beschermen via het auteursrecht. Is er een grens voor een minimaal aantal woorden? Kunnen slechts drie woorden geclaimd worden op basis van het auteursrecht?
Met een grap inhaken op actualiteiten is vaak een toegstane parodie. Echter waar ligt de grens tussen een parodie maken en commecieel ergens een slaatje uitslaan? Die vraag zien we steeds terugkeren als bedrijven “grappig” willen aanhaken bij bekende merken of personen.
Google is dit jaar (in de Brandtz Top 100) uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld (een ruime 229 miljard US dollars). In die top 100 staan ook Nederlandse bedrijven, Heineken (10,5 miljard) en Shell (bijna 15 miljard). Het meest waardevol zijn de merken van technologische bedrijven zoals Apple, Microsoft, Facebook en Amazon). Maar in hoeverre verdampt de merkwaarde bij een faillissement?
De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de registratie van de naam als handelsnaam bij de KvK of als domeinnaam voldoende is. Dit is een fabel. Niet de registratie van een naam (ongeacht of dit bij de KvK is of als domeinnaam) geeft rechten maar het gebruik van de naam als bedrijfsnaam genereert handelsnaamrechten. De vraag is wel of deze rechten voldoende zijn om ieder ongewenst gebruik aan te kunnen pakken? De rechtszaak rond de nieuwe TV serie VECHTERSHART, toont mooi aan hoe diep geworteld het misverstand zit dat een handelsnaam wel voldoende dekking geeft om de goodwill goed te beschermen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor