Voor bedrijven die internationaal actief zijn, is het altijd een moeilijke vraag. Waar claim ik nu mijn merkrechten? Alleen in de thuismarkt of ook elders? Zeker voor bedrijven die deels draaien op merchandising, is dit belangrijk. AFC Ajax heeft de naam en het logo geregistreerd in de Benelux, in een aantal landen in Europa, Rusland en Amerika.
Veel bedrijven laten hun bedrijfsnaam en merknamen alleen als woordmerk registreren. Vaak wordt er daarnaast ook nog een logo gebruikt. Als dit logo onderscheidend is en een belangrijke rol speelt in de communicatie, is het slim hier ook merkbescherming voor aan te vragen.
De rechter in New York heeft een lans gebroken voor de parodie-exceptie in het merkenrecht. My Other Bag verkoopt canvas tassen met op de voorkant de tekst ‘My Other Bag’ en op de achterzijde een tekening van een Louis Vuitton tas. De tas is een knipoog naar de bumperstickers ‘my other car…’ uit de jaren zeventig. Oude auto’s reden met zo’n sticker, suggererend dat de rijder nog een andere luxe wagen heeft, zoals een Mercedes. Een grap die menig Amerikaan kent en waar deze tas bij aansluit. Louis Vuitton kan de grap niet waarderen en start een rechtszaak.
Engeland heeft gekozen en ook de merkenwereld schokt na. De BREXIT heeft namelijk ook gevolgen (op de lange termijn) voor veel bedrijven. Bedrijven die internationaal actief zijn, hebben vaak hun merk- en modelrechten vastgelegd via een Europese Uniemerk of Europees Uniemodel. De vraag is daarom, verandert er iets in de status van deze IE-rechten?
Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald. Hierdoor kan de aanvraag goedkoper uitvallen. Dit geldt ook voor vernieuwingen van Europese merken!
Mustang is een bekend Duits jeans merk (gelanceerd in 1948). Het logo verwijst naar het Wilde Westen en bestaat uit een gestileerd paard/een mustang (mustang is een verwilderd paardenras in Noordwest-Amerika). Het merk is geregistreerd voor kleding in vele landen. Als er een vergelijkbaar logo wordt geregistreerd voor tabakswaren, maakt het jeansmerk hiertegen bezwaar. De producten zijn natuurlijk totaal verschillend, maar doet het aangevraagde merk ook afbreuk aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van het bekende jeansmerk?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor