Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends. Populaire nieuwe producten die massaal door derden worden nagemaakt als het product aanslaat in de markt. Is de vormgeving te beschermen via het modellenrecht en waar liggen de grenzen? In het gevecht om de Europese markt, wordt eerst stil gestaan bij de vraag of het product niet technisch bepaald is en hoe de rechter dit aspect moet beoordelen. Geheel uit zichzelf geeft de rechter nog wat suggesties waar de grenzen in de bescherming liggen, welke toevoegingen mogelijk voldoende zijn om te spreken van een andere algemene indruk. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage (Plus katern) van de HDC-kranten
Stripverhalen en stripfiguren zijn populair bij kinderen. Om die reden worden stripfiguren geregeld gebruikt om kinderproducten in de markt te zetten. Ehrman is een van de grootste zuivelfabrikanten in Duitsland en lanceert in 2006 Monster Backe, een vriendelijke lachende dinosaurus. Het character neemt een centrale rol in op de verpakking, in advertenties en bij online computerspelletjes. Het character draagt de identiteit van het product en daarom wordt het character als Uniemerk vastgelegd in grijstinten voor melk en melkproducten. Maar hoe ver gaat die claim?
Sommige bedrijven werken met en seriemerk. Vrijwel alle producten worden aangeboden onder merken die iets gemeenschappelijks hebben. Een van de meest bekende hiervan is McDonald’s. Naast de naam van de keten, bevatten vrijwel alle producten het element Mc (bijv.: McCHICKEN. McDRIVE, McFLURRY, McNUGGET). Door niet alleen die namen te gebruiken maar ze ook als merk te registreen, probeert het bedrijf het element Mc (wat heel gebruikelijk is in de USA) claimen en monopoliseren voor voedselproducten. En dat lukt.
Een vlog (afkorting voor video weblog) is een videodagboek op internet. Vlogs hebben de afgelopen jaren een ontzettende grote vlucht genomen en zijn daarom aantrekkelijk voor bedrijven om hun producten te promoten. Sommige vlogs zijn gericht op een specifieke branche, zoals bijvoorbeeld mode. Een van de bekendste beautyvloggers (met ca 190.000 volgers) is Mascha Feokistova van Vloggloss. Voor bedrijven kan het super interessant zijn om (positief) genoemd te worden in een vlog. Maar waar ligt de grens? Wanneer is het videoverslag een persoonlijk verhaal en wanneer reclame? Is een bedrijf ook verantwoordelijk voor hoe een vlog wordt vermeld?
Indien Engeland uit de EU treedt, heeft dit niet alleen gevolgen voor Engelse bedrijven. In principe heeft ieder bedrijf met een EU merk- of EU modelregistratie vanaf dat moment namelijk opeens geen bescherming meer in Engeland. Daar moet de komende jaren een oplossing voor worden gevonden. Er zijn drie mogelijke opties. De houder van een EU merk of model heeft geen rechten meer in Engeland (zeer onwaarschijnlijk), of er volgt een 1-op-1 transformatie van de rechten, of de rechten worden via een conversie omgezet. Die laatste optie is al gebruikelijk in een aantal procedures en lijkt daarom het meest waarschijnlijk.
Ook dit jaar mocht de campagne van Suit Supply weer rekenen op de nodiger klachten bij de Reclame Code Commissie. De Abri campagne zou in strijd zijn met art 2 RCC (de goede smaak en fatsoen). Op de foto is een donkere vrouw in een topless korset te zien met de handen in haar zij. De foto is zo gemonteerd dat het lijkt of er twee minuscule mannen zittend van haar borsten afglijden. Klaagsters vinden het beeld “gewoonweg walgelijk”, “racistisch” en “seksistisch” (kinderen leren dat de vrouw een ondergeschikt seksueel object is).
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor