Niet ieder initiatief wordt even warm ontvangen. Personen die tegen een voorgenomen besluit zijn, willen graag hun ongenoegen delen via het internet met anderen. Mag je daarbij ook de naam en het merk van de wederpartij gebruiken? Deze vraag gaat spelen bij de aankondiging van de opening van een grote outlet store in Halfweg. Een verontruste consument lanceert een website met een overzicht van de voor en tegens onder de (dan nog vrij beschikbare) domeinnaam die identiek is aan het merk van het bedrijf, TheStyleOutlets.NL. Mag en kan dit nu wel of niet? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.
Na deel 1 (naamcreatie) en deel 2 (ideebescherming) is dit voorjaar deel 3 gelanceerd (vormgeving) van de eBook serie IE in Bedrijf waar wij als co-auteur aan meeschrijven. In dit deel staat de bescherming van design centraal. Wat is het belang van design? Welke rechten zijn er te claimen via het modellenrecht en wat zijn de voordelen van een model ten opzichte van het auteursrecht en het merkenrecht? De werkgids is gemaakt voor niet IE-juristen, designers en MKB ondernemers.
Voor bedrijven die internationaal actief zijn, is het altijd een moeilijke vraag. Waar claim ik nu mijn merkrechten? Alleen in de thuismarkt of ook elders? Zeker voor bedrijven die deels draaien op merchandising, is dit belangrijk. AFC Ajax heeft de naam en het logo geregistreerd in de Benelux, in een aantal landen in Europa, Rusland en Amerika.
Veel bedrijven laten hun bedrijfsnaam en merknamen alleen als woordmerk registreren. Vaak wordt er daarnaast ook nog een logo gebruikt. Als dit logo onderscheidend is en een belangrijke rol speelt in de communicatie, is het slim hier ook merkbescherming voor aan te vragen.
De rechter in New York heeft een lans gebroken voor de parodie-exceptie in het merkenrecht. My Other Bag verkoopt canvas tassen met op de voorkant de tekst ‘My Other Bag’ en op de achterzijde een tekening van een Louis Vuitton tas. De tas is een knipoog naar de bumperstickers ‘my other car…’ uit de jaren zeventig. Oude auto’s reden met zo’n sticker, suggererend dat de rijder nog een andere luxe wagen heeft, zoals een Mercedes. Een grap die menig Amerikaan kent en waar deze tas bij aansluit. Louis Vuitton kan de grap niet waarderen en start een rechtszaak.
Engeland heeft gekozen en ook de merkenwereld schokt na. De BREXIT heeft namelijk ook gevolgen (op de lange termijn) voor veel bedrijven. Bedrijven die internationaal actief zijn, hebben vaak hun merk- en modelrechten vastgelegd via een Europese Uniemerk of Europees Uniemodel. De vraag is daarom, verandert er iets in de status van deze IE-rechten?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor