artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
OK.NL handel in domeinnamen

Fuelplaza exploiteert tankstations onder de naam OK.NL Het bedrijf gebruikt op het internet de domeinnaam OK-OLIE.NL. Gaos heeft in 1999 een aantal gangbare generieke domeinnamen vastgelegd, waaronder OK.NL. Er is geen website onder deze domeinnaam. Fuelplaza heeft eerder geprobeerd de domeinnaam te kopen, echter steeds zonder succes. Om toch in het bezit ervan te komen, volgt er een rechtszaak. Fuelplaza stelt een beter recht te hebben op de domeinnaam. Omdat er geen actieve website is, zouden consumenten kunnen denken dat het bedrijf niet online actief is .Daardoor wordt de reputatie van het merk OK aangetast.

Facebook post Ab Fab reclame?

Bij de reclamecodecommissie komt een klacht binnen over een gedeeld bericht (een gedeelde post) op het Facebook account van een grand café. De uiting is een foto van Patsy en Edina van de fabuleuze tv-serie ‘Absolute Fabulous’ met de tekst “If anyone tells you it’s too early to drink wine… unfriend them. You don’t need that kind of negativity in your life!”
Klager stelt dat de uiting in strijd is met art 14 RCC. Het moedigt mensen aan om vroeg te gaan drinken en doet verslavingsrisco als grappig af. De verweerder stelt dat dit absoluut niet de intentie is. Het bericht is slechts grappig bedoeld en is daarnaast eigenlijk per ongeluk gedeeld.

Tafel in de vorm van een geslepen diamant

Eichholtz verkoopt meubels in heel Europa. Op de vakbeurs in Parijs toont zij haar nieuwe tafels. De tafels zijn gemaakt van glas in een achthoekig frame (goud of nikkelkleurig) met een bodemplaat van marmer. Om haar rechten beter te beschermen, wordt voor beide tafels (een bijzet- en koffietafel) een Europese designregistratie aangevraagd. Als er een vergelijkbare tafel in de markt komt, eist Eichholtz een verbod. De wederpartij stelt dat de registraties niet geldig zijn. Het design is namelijk niet nieuw en mist eigen karakter nu de vorm lijkt op die van de Ascher-diamant.

Teekanne vruchtenthee met natuurlijke aroma misleidende verpakkingen

In Europa is er een richtlijn waaraan verpakkingen van levensmiddelen moeten voldoen. Belangrijk is, dat de verpakking de consument niet mag misleiden wat betreft de samenstelling van het product en de ingrediënten die worden gebruikt. Maar waar ligt de grens?
De Duitse fabrikant Teekanne verkoopt thee onder de naam Felix Himbeer-Vanille Abentuer (Felix framboos-vanille avontuur) en vruchtenthee. Op de verpakking worden frambozen- en vanillebloesem afgebeeld en staat ‘vruchtenthee met natuurlijke aroma’s’ en een zegel met ‘enkel natuurlijke ingrediënten’.

Van Gaal in the picture

In hoeverre is gebruik en het kopen van een stockfoto in een advertentie een garantie dat alles goed geregeld is? Kan de geportretteerde nog steeds zijn portretrechten inroepen als er gewoon een licentie is gekocht bij het stockbureau. Wat is eigenlijk een portret en welke fees kunnen BN-ers vragen voor ongevraagd gebruik van hun portret. De zaak Van Gaal. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

De rotan fietsmanden battle - belang van tijdig modelregistratie

Het belang om het design van een product als modelrecht te claimen wordt in Nederland vaak onderschat. Designers denken vaak dat auteursrechten wel voldoende bescherming geeft. Het ongeregistreerde model geeft natuurlijk wel enige bescherming, alleen is die duur heel beperkt, wat weer nadelig is voor de schadevergoeding. Uit de uitspraak in de kwestie rond de Basil fietsmanden, blijkt maar weer eens hoe belangrijk modelregistraties zijn. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor