artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Strenger beleid OHIM bji acceptatie beeldmerken- geen onderscheidend vermogen

De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord E-BIKE voor elektrische fietsen wordt om die reden geweigerd. Vaak is het dan wel mogelijk dit merk te registreren in de vorm van een logo. Alleen niet ieder logo wordt geaccepteerd. Echter, waar de grenzen lagen, was onduidelijk. Om die reden is het OHIM nu gekomen met een nieuwe interne richtlijn, die toch iets strenger is dan het beleid van de afgelopen jaren.

Is de uitrolbare tas van Zara een modelinbreuk op de Glorius Gun van Loes Vrij?

Loes Vrij verovert de modewereld met haar uitrolbare tas. Een speciale tas in de vorm van een holster met allerlei handige vakjes  om speciale spullen in op te bergen. Na de lancering op de Paris Fashion Week, komt Zara met een tas die wel heel erg veel lijkt op de Glorius Gun. Inbreuk?

Persvrijheid of recht op privacy. Prins albert en zijn buitenechtelijk kind. Uitspraak EHRM derdenbelang kind

Publieke personen staan vaak volop in de belangstelling van de pers. Maar waar liggen de grenzen? Mag een blad altijd alles zomaar schrijven onder het mom van “vrijheid van meningsuiting”? Waneer moet art 8 EVRM zwaarder wegen dan art 10 EVRM. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Auteursrechtinbreuk vrolijke kabouters op Kabouter Plop en Piet Piraat

TV-programma’s hebben een groot bereik. In hoeverre mag je nu aanhaken bij zo’n programma en de typetjes die erin voorkomen. Zijn een paar kleine wijzigingen, zoals net iets andere kleding en andere namen, voldoende om problemen te voorkomen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Belang merkregistratie logo’s door Longchamp in Benelux opposities

 

Bij kleding en modeaccessoires zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten herkennen producten niet alleen aan de naam, maar ook aan logo’s en lipjes. Het visuele element is hierdoor extreem belangrijk. Als het logo een duidelijke herkenbare afbeelding is, dan is het verstandig hiervoor apart bescherming te vragen. Zo heeft het tassenmerk LONGCHAMP niet alleen het woordmerk geregistreerd, maar ook het logo van de galopperende jockey (voor onder andere lederwaren en kleding).

 

SMS-taal

Onze taal ontwikkelt zich continu. Door de opkomst van het internet en social media hebben cijfers en letters in teksten een andere betekenis gekregen. Denk hierbij aan afkortingen zoals 4U (voor jou), 2day (vandaag), gen8 (goedenacht), ff (even) en CU (tot ziens). Omdat deze symbolen ook in merken worden gebruikt, kan dit soms ook tot problemen leiden.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor