 
															Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak zo’n vormmerk in te schrijven, omdat de consument er geen herkomstteken van een fabrikant in zou zien. Een uitzondering wordt (soms) gemaakt als de vorm sterk afwijkend is van wat gebruikelijk is.
 
															De campagnes van het Vlaams Belang leiden regelmatig tot een rechtszaak. Zo ook de laatste campagne voor het Europese Parlement 'Westmal of halal'. In de campagne zien we Philip Dewinter en kegelvormig glas drinken, gevuld met een donderbruine vloeistof. Dit beeld is ook de hoofdvisual op de Facebook campagne en het Twitter bericht waarin de campagne wordt aangekondigd.
 
															Voor bedrijven kan het aantrekkelijk zijn om het eigen product te promoten in vergelijking met het huidige aanbod. Die vergelijking kan op twee manieren. Enerzijds door het merk van de concurrent te noemen (bijvoorbeeld de kassabonnetjes van Dirk van de Broek en Albert Heijn) of anderzijds door een superioriteitsclaim te gebruiken zoals: “als beste getest”. De gemiddelde consument zal dan aannemen dat het product is vergeleken met de belangrijkste concurrent. In hoeverre mag een bedrijf goede sier maken als die in een test er beter uitkomt dan de concurrent? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															Iedere winkelier zal proberen zijn winkelinrichting een unieke uitstraling te geven. Zo herkent de consument direct het bedrijf door de gebruikte kleuren, displays en winkelinrichting. Maar is dit unieke design ook te claimen voor een gemiddelde regionale winkel? Daar heb ik dus zeer mijn twijfels over. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
 
															Mark Retera (winnaar van de Stripschapprijs in 2004) maakt sinds 1989 de briljante strip Dirkjan. Het karakter Dirkjan is in 2013 geregistreerd als merk in de Benelux. De domeinnaam DIRKJAN.NL is in 1999 geregistreerd en in 2011 in het beheer gekomen van verweerder. In de periode 2004 – 2009 heeft verweerder de strip uitgegeven. Als de samenwerking stopt, weigert hij echter de domeinnaam over te dragen. De domeinnaam verwijst door naar de website van verweerder, waar niet alleen Dirkjan strips worden verkocht, maar ook stripboeken van andere auteurs.
 
															Een merkregistratie geeft een bedrijf heel veel rechten. Als de titel van een bekend televisieprogramma nu niet geregistreerd is als merk, mag je dan als bedrijf meeliften op de bekendheid van zo’n programma? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor